Gå til innhold

Fratatt lappen p.g.a medisiner spm


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
erik123 skrev (11 timer siden):

Da er vi forskjellige (det må du gjøre  narr av) men jeg får ikke kjøre bil når jeg tar Sobril, 7,5 mg. Så legene har delte meninger. Så jeg får ikke Sobril..Men Truxal går  bra. 

Man skal jo aldri kjøre bil hvis man ikke føler seg skikket. Hvis du føler deg skikket og bruker lovlig dose av en medisiner gjør deg ikke til en farligere trafikant.  
 

Anonymkode: 6ae38...a6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Samtidig er det en grunn til at leger har blitt veldig restriktive med å skrive ut både beroligende og sovepiller.  

Anonymkode: a4e0f...a38

Her tror jeg dette skyldes idealistiske nyutdannede leger som som ikke har klarer å se forskjell på pasienter og behov. 
Enklere å bare si nei til alle. 

Anonymkode: 6ae38...a6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
erik123 skrev (5 timer siden):

Mange greier ikke å bruke vanedannende medisiner med måte. De øser innpå. 

At noen ikke klarer å bruke medisiner som utskrevet, betyr ikke at det gjelder alle, langt ifra, de fleste er ansvarlige og leger som regel skriver ikke ut uansvarlige mengder. Medisiner er laget av en grunn, personlig har jeg hatt hjelp av benzo i mange år uten økning eller bivirkninger i motsetning til mye annet som skrives ut til pasienter med angst, har fått det mest grusomme medisiner, ikke noe problem om du kan bli skadet for livet, bare de ikke kan misbrukes av noen få.
Eneste jeg vil si meg enig i er at i stedet for Sobril bør legene skrive ut Valium når det er behov, den har lang halvering og fører ikke til «abstinenser» som Sobril, den går så raskt ut av kroppen at du tror du har fått mer angst.  

Anonymkode: 6ae38...a6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg får ikke sobril, valium eller lignende på resept lenger. Det har jeg ikke fått på mange år. Har aldri vært narkoman eller noe slik, men misbrukte vel i grunnen det jeg fikk av dette noen måneder for noen år siden. F.eks spare dem opp og bruke for mange av gangen. I mange år etterpå fikk jeg kun veldig få sovetabletter utskrevet av gangen, selv om jeg har varige søvnproblemer. Det har vært irriterende men skjønner bakgrunnen for det. Nå får jeg større pakker sovepiller igjen og bruker dem som forskrevet. Kjører også bil på lovlig dose. Tror ikke jeg skal spørre om beroligende igjen selv som tida er inne for at jeg kanskje får det igjen. Synes ikke det er lurt å ta den sjansen. Uansett hva du tar så må alltid påse at du er påskudd og i form nok før du setter deg i bil. 

Anonymkode: 96c40...4b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Jeg får ikke sobril, valium eller lignende på resept lenger. Det har jeg ikke fått på mange år. Har aldri vært narkoman eller noe slik, men misbrukte vel i grunnen det jeg fikk av dette noen måneder for noen år siden. F.eks spare dem opp og bruke for mange av gangen. I mange år etterpå fikk jeg kun veldig få sovetabletter utskrevet av gangen, selv om jeg har varige søvnproblemer. Det har vært irriterende men skjønner bakgrunnen for det. Nå får jeg større pakker sovepiller igjen og bruker dem som forskrevet. Kjører også bil på lovlig dose. Tror ikke jeg skal spørre om beroligende igjen selv som tida er inne for at jeg kanskje får det igjen. Synes ikke det er lurt å ta den sjansen. Uansett hva du tar så må alltid påse at du er påskudd og i form nok før du setter deg i bil. 

Anonymkode: 96c40...4b6

Jobber du?

Anonymkode: 72222...79f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Eneste jeg vil si meg enig i er at i stedet for Sobril bør legene skrive ut Valium når det er behov, den har lang halvering og fører ikke til «abstinenser» som Sobril, den går så raskt ut av kroppen at du tror du har fått mer angst.

Ja og nei, egentlig.

Det har en bakside at den har lang halveringstid, for da er den mye lettere å bli avhengig av. Valium/diazepam har, og har farmakologisk aktive metabolitter, som har halveringstid på flere/mange dager. Det gjør at ved regelmessig bruk blir serumkonsentrasjonen aldri null, dvs, reseptorene er kontinuerlig eksponert for benzo. Og da blir de mindre sensitive, som gjør at man bygger toleranse og avhengighet.

Men jeg er enig i at diazepam er en mer effektiv medisin og ved sporadisk bruk burde det ikke være noe problem.

Endret av ISW
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valium er enda verre en Sobril. Bør brukes med forsiktighet. Blir raskt avhengig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Nei, ikke mange. Noen. De aller fleste som bruker sobril er faktisk ikke narkomane.

 

Anonymkode: 8dc34...74d

Men mange er det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

erik123 skrev (3 timer siden):

Men mange er det. 

Mener du at de som bruker foreskreven dose er narkomane?  Og mener du at f.eks kreftpasienter eller smertepasienter som bruker oxinorm/oxicontin i foreskreven dose er narkomane?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
ISW skrev (5 timer siden):

Ja og nei, egentlig.

Det har en bakside at den har lang halveringstid, for da er den mye lettere å bli avhengig av. Valium/diazepam har, og har farmakologisk aktive metabolitter, som har halveringstid på flere/mange dager. Det gjør at ved regelmessig bruk blir serumkonsentrasjonen aldri null, dvs, reseptorene er kontinuerlig eksponert for benzo. Og da blir de mindre sensitive, som gjør at man bygger toleranse og avhengighet.

Men jeg er enig i at diazepam er en mer effektiv medisin og ved sporadisk bruk burde det ikke være noe problem.

Bruker selv Rivotril, har verdt opp og ned på dosen igjennom årene, men stått stabilt i mange år på samme dose. Skal etterhvert slutte når jeg er mer stabil og da bruker de valium til og avvenne. Bare gjøre det veldig langsomt så går det bra.

Anonymkode: 6ae38...a6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dorthe skrev (2 timer siden):

Mener du at de som bruker foreskreven dose er narkomane?  Og mener du at f.eks kreftpasienter eller smertepasienter som bruker oxinorm/oxicontin i foreskreven dose er narkomane?

Det jeg mener er: Mange misbruker slike medisiner og tar større doser en som er foreskrevet i resepten. Altså misbruk, har du aldri hørt om det? Det er ganske vanlig! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
erik123 skrev (3 minutter siden):

Det jeg mener er: Mange misbruker slike medisiner og tar større doser en som er foreskrevet i resepten. Altså misbruk, har du aldri hørt om det? Det er ganske vanlig! 

Men vet du hvilke tall det er snakk om, høres ut som du mener majoriteten som får b preparater misbruker de, tror nok ikke det er tilfelle. Hvordan vet du at det er vanlig, er det personlig erfaring?

Anonymkode: 6ae38...a6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
erik123 skrev (1 time siden):

Det jeg mener er: Mange misbruker slike medisiner og tar større doser en som er foreskrevet i resepten. Altså misbruk, har du aldri hørt om det? Det er ganske vanlig! 

Igjen. Noen få misbruker det. De aller aller fleste gjør ikke det. Hvis du kjenner mange som gjør dette burde du bytte omgangskrets. 

Kjenner til og med 1 som bruker 10mg x 3 hver dag på19ende året. Aldri rørt en tablett mer enn det.  Og kjører så klart bil. Fordi det er både lovlig og forsvarlig. 

 

Anonymkode: 8dc34...74d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men vet du hvilke tall det er snakk om, høres ut som du mener majoriteten som får b preparater misbruker de, tror nok ikke det er tilfelle. Hvordan vet du at det er vanlig, er det personlig erfaring?

Anonymkode: 6ae38...a6e

Jeg hører det rundt omkring. Det er velkjent i enkelte miljøer. Ikke vær så naiv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Igjen. Noen få misbruker det. De aller aller fleste gjør ikke det. Hvis du kjenner mange som gjør dette burde du bytte omgangskrets. 

Kjenner til og med 1 som bruker 10mg x 3 hver dag på19ende året. Aldri rørt en tablett mer enn det.  Og kjører så klart bil. Fordi det er både lovlig og forsvarlig. 

 

Anonymkode: 8dc34...74d

Det tror jeg ingenting på. Da hadde han mistet lappen. Det er ikke paracet vi snakker om. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
erik123 skrev (Akkurat nå):

Det tror jeg ingenting på. Da hadde han mistet lappen. Det er ikke paracet vi snakker om. 

Les regelverket du. Som er linket til her. Det er lov. Man kan kjøre bil på max 30mg sobril pr dag, så fremst man er tilvent, ca 1 uke etter oppstart.

Kan ikke fatte og forstå hvorfor du ikke gidder å lese forskriften det står i hva du kan ta av medisiner før du er så bastant.

Anonymkode: 8dc34...74d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
erik123 skrev (1 time siden):

Jeg hører det rundt omkring. Det er velkjent i enkelte miljøer. Ikke vær så naiv. 

Skjønner ikke helt ditt narrativ her? Hvis du henger i rusbelastede miljøer er nok din virkelighet en annen en den jevne pasient opplever.
Hvis du derimot «hører det rundt omkring» går det jo ikke an ta det så seriøst. Jeg mener å ha hørt at benzomisbruk er lavere enn antatt.

Anonymkode: 6ae38...a6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Jobber du?

Anonymkode: 72222...79f

Hvordan det? 

Anonymkode: 96c40...4b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Alle som bruker benzo er ikke potensielt misbrukere. Mange har full kontroll 

Anonymkode: a4e0f...a38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...