Gå til innhold

Fratatt lappen p.g.a medisiner spm


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
erik123 skrev (13 timer siden):

Jeg tar Truxal og Paracet, det hjelper mot mye. Og ikke blir du avhengig. 

Truxal er avhengighetsskapende. Til slutt så klarer du ikke sove uten de og for det andre så må du øke dosen etterhvert også fordi 25mg plutselig ikke holder lenger. 

Anonymkode: 1a2be...04e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Les regelverket du. Som er linket til her. Det er lov. Man kan kjøre bil på max 30mg sobril pr dag, så fremst man er tilvent, ca 1 uke etter oppstart.

Kan ikke fatte og forstå hvorfor du ikke gidder å lese forskriften det står i hva du kan ta av medisiner før du er så bastant.

Anonymkode: 8dc34...74d

Der jeg leser står det noe helt annet. Max t, mg i døgnet for å være egnet til å kjøre bil. Det er et rusmiddel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Truxal er avhengighetsskapende. Til slutt så klarer du ikke sove uten de og for det andre så må du øke dosen etterhvert også fordi 25mg plutselig ikke holder lenger. 

Anonymkode: 1a2be...04e

Jeg har greid å trappe ned med Truxal, det gikk helt fint. Må trappe ned over lang tid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
erik123 skrev (13 minutter siden):

Der jeg leser står det noe helt annet. Max t, mg i døgnet for å være egnet til å kjøre bil. Det er et rusmiddel. 

Herregud. Det er ikke et rusmiddel. Og er lov å kjøre på 30mg i døgnet. Skal du ha imovane også blir det 3.75mg imovane og 15mg sobril. Slik er loven. Så foreslår du leser den. 

En narkoman kan ruse seg på det meste av medisiner som gir sløvhet. 

Og les forsiktighetsregler på truxal. Står klart å tidlig der at man ikke bør kjøre. Det står bør, så man kan. Men kun hvis man er skikket.

Men gir opp. Du kjenner tydeligvis en hæc narkomane som misbruker alt som kan misbrukes. Mens de fleste av oss kjenner vanlige folk med vanlig forbruk.

Btw. Når jeg hadde hypomani skal jeg da 45mg sobril. Blir langt fra rusa. Så vist det roet litt ned.

 

Anonymkode: 8dc34...74d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
erik123 skrev (1 time siden):

Jeg har greid å trappe ned med Truxal, det gikk helt fint. Må trappe ned over lang tid. 

Går fint å trappe ned Sobril også, bare ta det langsomt. 

Anonymkode: 6ae38...a6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Herregud. Det er ikke et rusmiddel. Og er lov å kjøre på 30mg i døgnet. Skal du ha imovane også blir det 3.75mg imovane og 15mg sobril. Slik er loven. Så foreslår du leser den. 

En narkoman kan ruse seg på det meste av medisiner som gir sløvhet. 

Og les forsiktighetsregler på truxal. Står klart å tidlig der at man ikke bør kjøre. Det står bør, så man kan. Men kun hvis man er skikket.

Men gir opp. Du kjenner tydeligvis en hæc narkomane som misbruker alt som kan misbrukes. Mens de fleste av oss kjenner vanlige folk med vanlig forbruk.

Btw. Når jeg hadde hypomani skal jeg da 45mg sobril. Blir langt fra rusa. Så vist det roet litt ned.

 

Anonymkode: 8dc34...74d

Vi kommer ikke lengre her. Så her er jeg lut lei av sludderet ditt. Finn en annen å krangle med. Ikke send meg flere meldinger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
erik123 skrev (Akkurat nå):

Vi kommer ikke lengre her. Så her er jeg lut lei av sludderet ditt. Finn en annen å krangle med. Ikke send meg flere meldinger. 

Sludder er det du som kommer med. Når du ser de som har svart deg så forstår du nok det selv. Be deg lese lovverket er ikke sludder. Det vil gi deg rett informasjon, noe du tydelig trenger.

Du, jeg prøver å.informere deg om hva som er rett. Men du vil kun krangle om det. Så da bør du kanskje se innover deg selv, før du beskylder folk for det ene eller andre.

Spesielt kalle folk som bruker sobril i henhold til regler for misbrukere.

Anonymkode: 8dc34...74d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Går fint å trappe ned Sobril også, bare ta det langsomt. 

Anonymkode: 6ae38...a6e

Da må du bruke minst et år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Sludder er det du som kommer med. Når du ser de som har svart deg så forstår du nok det selv. Be deg lese lovverket er ikke sludder. Det vil gi deg rett informasjon, noe du tydelig trenger.

Du, jeg prøver å.informere deg om hva som er rett. Men du vil kun krangle om det. Så da bør du kanskje se innover deg selv, før du beskylder folk for det ene eller andre.

Spesielt kalle folk som bruker sobril i henhold til regler for misbrukere.

Anonymkode: 8dc34...74d

Nå må du for faen gi deg! Jeg holder på at jeg har rett. Er urokkelig. Finished!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
erik123 skrev (Akkurat nå):

Nå må du for faen gi deg! Jeg holder på at jeg har rett. Er urokkelig. Finished!!

Blir aldri ferdig med ånbe deg lese lovverket. Det at du tar feil er så lett å bevise at det er latterlig å mene annet. 

Og lære andre hva som er rett og galt er en fin egenskap

Men klart, jeg kan overlate til andre og igjen fortelle deg om.lovverket og hva det sier. Kanskje noen igjen poster en link til det. Men siden det alt er gjort, så betyr det kanskje ikke så.mye for deg? Du har rett, lovverket feil.

Du forstår selv hvorfor folk svarer på det?

Anonymkode: 8dc34...74d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
erik123 skrev (1 time siden):

Da må du bruke minst et år. 

Ja, skal du unngå problemer så må du kanskje bruke så lang tid, kanskje lengre, kanskje kortere, er jo irrelevant det. 

Anonymkode: 6ae38...a6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Blir aldri ferdig med ånbe deg lese lovverket. Det at du tar feil er så lett å bevise at det er latterlig å mene annet. 

Og lære andre hva som er rett og galt er en fin egenskap

Men klart, jeg kan overlate til andre og igjen fortelle deg om.lovverket og hva det sier. Kanskje noen igjen poster en link til det. Men siden det alt er gjort, så betyr det kanskje ikke så.mye for deg? Du har rett, lovverket feil.

Du forstår selv hvorfor folk svarer på det?

Anonymkode: 8dc34...74d

Tror han bare troller nå. 

Anonymkode: 6ae38...a6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tror han bare troller nå. 

Anonymkode: 6ae38...a6e

Etter å ha lest flere innlegg av samme person. Så tror jeg desverre ikke det.

Anonymkode: 8dc34...74d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Tror han bare troller nå. 

Anonymkode: 6ae38...a6e

Er det "trolling" når du leser noe du ikke liker? Du burde ha fått med deg at folk er forskjellige. Jeg er dønn seriøs og forteller det  og fastlegen min forteller meg. Og hun sier: Tar du både  Zopiclone og  Sobril. Så varsler hun Statsforvalteren at jeg bør miste førerkortet. Og det tror jeg på. Hun har vært allmenlege i mange år. Så noen forteller usannheter her. Jeg vil gjerne beholde førerkortet. Så jeg tar ingen sjanser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Etter å ha lest flere innlegg av samme person. Så tror jeg desverre ikke det.

Anonymkode: 8dc34...74d

Det har ALDRI vært TROLLING!!!  Det er bare folk som blir sure når de ikke liker en post et annet medlem har kommet med. Og folk rotter seg sammen for å ta tak i de som er svake og ikke så flinke på medisinske spørsmål. Det må da være mulig å ha en annen mening! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
erik123 skrev (11 minutter siden):

Det har ALDRI vært TROLLING!!!  Det er bare folk som blir sure når de ikke liker en post et annet medlem har kommet med. Og folk rotter seg sammen for å ta tak i de som er svake og ikke så flinke på medisinske spørsmål. Det må da være mulig å ha en annen mening! 

Ja en mening ja. Mwn man må godta at det finnes lover og dermed forholde aeg til de. Folk rotter seg ikke sammen. De forteller loven sier annet enn deg.

Anonymkode: 8dc34...74d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

erik123 skrev (16 minutter siden):

Er det "trolling" når du leser noe du ikke liker? Du burde ha fått med deg at folk er forskjellige. Jeg er dønn seriøs og forteller det  og fastlegen min forteller meg. Og hun sier: Tar du både  Zopiclone og  Sobril. Så varsler hun Statsforvalteren at jeg bør miste førerkortet. Og det tror jeg på. Hun har vært allmenlege i mange år. Så noen forteller usannheter her. Jeg vil gjerne beholde førerkortet. Så jeg tar ingen sjanser. 

Men det er deg. Du må vel klare å forstå at folk er forskjellige og reagerer ulikt på medisiner?

Du skrev jo nettopp selv tidligere i tråden at du ikke hadde problemer med Truxal selv om andre hadde det. Så hvorfor er det da så vanskelig for deg å forstå at andre kan bruke Sobril uten problemer selv om du ikke klarer det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
erik123 skrev (22 minutter siden):

Er det "trolling" når du leser noe du ikke liker? Du burde ha fått med deg at folk er forskjellige. Jeg er dønn seriøs og forteller det  og fastlegen min forteller meg. Og hun sier: Tar du både  Zopiclone og  Sobril. Så varsler hun Statsforvalteren at jeg bør miste førerkortet. Og det tror jeg på. Hun har vært allmenlege i mange år. Så noen forteller usannheter her. Jeg vil gjerne beholde førerkortet. Så jeg tar ingen sjanser. 

Tror legene selv er forvirret og hun vil være på den sikre siden, her er de faktiske dataene:

Fra NHI:

Sitat

Fast bruk

For noen eksempler ved vanedannende legemidler brukt i faste doser, se denne tabellen

For diazepam (Valium, Stesolid, Vival) er det ikke lov å kjøre bil dersom daglig inntak er over 10 mg. 

For oksazepam (Sobril, Alopam) vil daglig inntak over 30 mg føre til at du ikke har lov å kjøre bil, mens inntak opptil 30 mg oftest er akseptabelt. Bruker du andre vanedannende medisiner i tillegg, er tillatte maksdoser halvert til 15 mg.

Tar du sovemedisin på kvelden i vanlige doser, er det akseptabelt å kjøre bil neste dag.

Fra statsforvalteren:

Sitat

Norsk Elektronisk Legemiddelhåndbok (NEL) har laget en legemiddelkalkulator som kan hjelpe legen til å vurdere om helsekravene som gjelder legemidler er oppfylt (NEL-pålogging påkrevd).

Det er særlige dosegrenser til tre medikamentgrupper:

  • sovemidler og beroligende midler som benzodiazepiner og benzodiazepinliknende medikament
  • smertestillende midler som er mofinliknende (opioid)
  • antihistaminer brukt som sovemiddel

Ved bruk av to av medikamentene som er nevnt over, vil en måtte redusere dosen av medikament med dosegrense til det halve. Dersom en bruker tre medikamenter, fyller en ikke kravene til å kjøre bil.

Medikament av typen antidepressiva, antiepileptika og antipsykotika skal vurderes etter § 35 i førerkortforskriften. 

Også andre medikamenter kan påvirke kjøreevnen, og da gjelder de generelle helsekravene om at det ikke er lov å kjøre bil.

Helsedirektoret utdyper ikke, men skriver bare den enkelte grense pr.preparat, den kan misstolkes:

Sitat

Førerkortgruppe 1

Helsekrav oppfylt ved bruk av:

Oksazepam inntil 30 mg/døgn eller

Diazepam inntil 10 mg/døgn.

Helsekrav er også oppfylt ved bruk av:

Zopiklon inntil 7,5 mg /døgn,

Zolpidem inntil 10 mg/døgn eller

Nitrazepam inntil 10 mg /døgn, 

dersom legemiddelet er inntatt minimum 8 timer før kjøring.

Helsekrav er ikke oppfylt ved bruk av andre benzodiazepiner.

 

 

Anonymkode: 6ae38...a6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vhanja skrev (16 minutter siden):

Men det er deg. Du må vel klare å forstå at folk er forskjellige og reagerer ulikt på medisiner?

Du skrev jo nettopp selv tidligere i tråden at du ikke hadde problemer med Truxal selv om andre hadde det. Så hvorfor er det da så vanskelig for deg å forstå at andre kan bruke Sobril uten problemer selv om du ikke klarer det?

Jeg har ikke problemer  med Sobril. Så der tar du feil. Men har ikke brukt det på mange år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

erik123 skrev (Akkurat nå):

Jeg har ikke problemer  med Sobril. Så der tar du feil. Men har ikke brukt det på mange år. 

Jeg tror ikke du forsto poenget mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...