Gå til innhold

Hvordan kommer man seg videre i livet i voksen alder etter en ødelagt oppvekst?


Danielx91

Anbefalte innlegg

Trinity80
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det virker ikke som du forstod hva jeg ville frem til… men når du svarer på måten du gjør ønsker jeg ikke bruke tid på forklare deg heller… holder derimot på det jeg skrev at det finnes alltid folk som har det verre… og ikke klarer og snu traumene til det positive. Ikke fordi de ikke evner men fordi man er såpass skadet varig. 

Anonymkode: c4a6c...536

Du svarer som du gjør og forventer at andre skal være myke mot deg? Du trenger ikke bruke tid på å forklare meg, bruk heller energien du sparte på noe annet smart. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Trinity80 skrev (2 minutter siden):

Du svarer som du gjør og forventer at andre skal være myke mot deg? Du trenger ikke bruke tid på å forklare meg, bruk heller energien du sparte på noe annet smart. 

Jeg forventer ikke noe fra deg, jeg har lest mange innlegg fra deg før og dannet meg et inntrykk av tankegangen din… at du i det hele tatt kan tro at man bare kan snu store skader hvis man bare vil sier mye - om deg og kunnskapen din… 

Anonymkode: c4a6c...536

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Trinity80 skrev (9 minutter siden):

Du svarer som du gjør og forventer at andre skal være myke mot deg? Du trenger ikke bruke tid på å forklare meg, bruk heller energien du sparte på noe annet smart. 

Svarene dine er tvers igjennom iskalde.

Anonymkode: c6e96...9c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinity80
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Jeg forventer ikke noe fra deg, jeg har lest mange innlegg fra deg før og dannet meg et inntrykk av tankegangen din… at du i det hele tatt kan tro at man bare kan snu store skader hvis man bare vil sier mye - om deg og kunnskapen din… 

Anonymkode: c4a6c...536

Det sier mer om deg. Jeg har opplevd mer traumer enn du kan drømme om. Selektiv på hva du tar inn virker det som.


Så jeg har det nok verst. Jeg lider mest. Jeg har det mest ille. Det er mest synd på meg. Osv osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinity80
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Svarene dine er tvers igjennom iskalde.

Anonymkode: c6e96...9c2

Og svarene dine er tvers gjennom idiotiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Trinity80 skrev (9 minutter siden):

Det sier mer om deg. Jeg har opplevd mer traumer enn du kan drømme om. Selektiv på hva du tar inn virker det som.


Så jeg har det nok verst. Jeg lider mest. Jeg har det mest ille. Det er mest synd på meg. Osv osv.

Det vet du absolutt ikke noe om. Uansett hvordan du lever videre på mitt og jeg på mitt dømmer jeg ikke andre for ikke ha samme forutsetning sånn du gjør og tror folk kan gjøre hvis man bare vil nok. Derfor dro jeg frem Alvdal saken. Men det du sier er at man bare kan leve videre selv etter noe sånn- da tenker jeg ar du ikke har evner til forståelse og det er ikke din feil…. 

Anonymkode: c4a6c...536

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trinity80
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det vet du absolutt ikke noe om. Uansett hvordan du lever videre på mitt og jeg på mitt dømmer jeg ikke andre for ikke ha samme forutsetning sånn du gjør og tror folk kan gjøre hvis man bare vil nok. Derfor dro jeg frem Alvdal saken. Men det du sier er at man bare kan leve videre selv etter noe sånn- da tenker jeg ar du ikke har evner til forståelse og det er ikke din feil…. 

Anonymkode: c4a6c...536

Hva vet du om jeg ikke har opplevd noe liknende? Hva om jeg har, og forteller deg at man kan komme seg videre?

Handler mer om hva DU evner og ikke. Jeg evner å komme meg gjennom ting, og å ha det bedre på andre siden. Men som sagt, mennesker er ulike. Noen liker å lide. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Trinity80 skrev (1 minutt siden):

Hva vet du om jeg ikke har opplevd noe liknende? Hva om jeg har, og forteller deg at man kan komme seg videre?

Handler mer om hva DU evner og ikke. Jeg evner å komme meg gjennom ting, og å ha det bedre på andre siden. Men som sagt, mennesker er ulike. Noen liker å lide. 

Si det til noen som har opplevd overgrep fra dagen de ble født du. Det du skriver er så provoserende at jeg skjønner ikke hvordan du ikke blir sensurert. Ref Alvdal saken og tro meg det er flere som har opplevd dette- både før og etter. Jeg tror ikke folk er ufør fordi det ikke hadde lyst å jobbe. Du lever i en forenklet verden… for og ta dine ord så har du nok ikke opplevd så mye vondt du da siden du er så flink som du er. Er du begavet også? 

Anonymkode: c4a6c...536

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinity80
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Si det til noen som har opplevd overgrep fra dagen de ble født du. Det du skriver er så provoserende at jeg skjønner ikke hvordan du ikke blir sensurert. Ref Alvdal saken og tro meg det er flere som har opplevd dette- både før og etter. Jeg tror ikke folk er ufør fordi det ikke hadde lyst å jobbe. Du lever i en forenklet verden… for og ta dine ord så har du nok ikke opplevd så mye vondt du da siden du er så flink som du er. Er du begavet også? 

Anonymkode: c4a6c...536

Ja jeg er begavet☺️ Takk som spør. Verden ER enkel, det er vi som gjør den komplisert.

Jeg har opplevd mye, men trenger ikke å male opp et mørkt bilde av den grunn. Er som jeg er på grunn av alt, og det er jeg takknemlig for. Mine såkalte traumer har gjort at jeg har kommet meg lenger i livet enn det jeg opprinnelig var satt opp for. Det er for mye fokus på negative sider av traumer. Det finnes faktisk positiv lærdom om man gidder å se.

Men ser at du virkelig er besatt av Alvdal-saken. Jeg spøkte om det, men ser at det var riktig antatt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Trinity80 skrev (3 minutter siden):

Ja jeg er begavet☺️ Takk som spør. Verden ER enkel, det er vi som gjør den komplisert.

Jeg har opplevd mye, men trenger ikke å male opp et mørkt bilde av den grunn. Er som jeg er på grunn av alt, og det er jeg takknemlig for. Mine såkalte traumer har gjort at jeg har kommet meg lenger i livet enn det jeg opprinnelig var satt opp for. Det er for mye fokus på negative sider av traumer. Det finnes faktisk positiv lærdom om man gidder å se.

Men ser at du virkelig er besatt av Alvdal-saken. Jeg spøkte om det, men ser at det var riktig antatt. 

Det er fint for deg! Samtidig kan du ikke mene at andre som se på livet likt som deg. Som sagt tidligere som for noen at livet påført dem så store skader at ikke alle kommer seg videre, noe jeg forstår er for vanskelig for deg og skjønne. Jeg stopper her da jeg forstår at jeg skriver med et vindu som ikke evner bedre. 

Anonymkode: c4a6c...536

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Trinity80 skrev (6 minutter siden):

Ja jeg er begavet☺️ Takk som spør. Verden ER enkel, det er vi som gjør den komplisert.

Jeg har opplevd mye, men trenger ikke å male opp et mørkt bilde av den grunn. Er som jeg er på grunn av alt, og det er jeg takknemlig for. Mine såkalte traumer har gjort at jeg har kommet meg lenger i livet enn det jeg opprinnelig var satt opp for. Det er for mye fokus på negative sider av traumer. Det finnes faktisk positiv lærdom om man gidder å se.

Men ser at du virkelig er besatt av Alvdal-saken. Jeg spøkte om det, men ser at det var riktig antatt. 

Et godt tips er ikke bruke humor i en såpass alvorlig sammenheng. Det i seg selv er iskaldt … 

Anonymkode: c4a6c...536

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg forventer ikke noe fra deg, jeg har lest mange innlegg fra deg før og dannet meg et inntrykk av tankegangen din… at du i det hele tatt kan tro at man bare kan snu store skader hvis man bare vil sier mye - om deg og kunnskapen din… 

Anonymkode: c4a6c...536

Hvis du har lest mange innlegg fra henne, så vet du hvordan hun svarer. Det er bare å overse og ignorere, ikke kast bort tida med å svare. Det er noen som elsker å kverulere og krangle.

Anonymkode: 18917...f98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinity80
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Et godt tips er ikke bruke humor i en såpass alvorlig sammenheng. Det i seg selv er iskaldt … 

Anonymkode: c4a6c...536

Hva er alvorlig sammenheng, siden du først skal gi tips til en som ikke spør om tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis du har lest mange innlegg fra henne, så vet du hvordan hun svarer. Det er bare å overse og ignorere, ikke kast bort tida med å svare. Det er noen som elsker å kverulere og krangle.

Anonymkode: 18917...f98

Det har du rett i jeg kastet bort mye energi på vedkommende. 

Anonymkode: c4a6c...536

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det har du rett i jeg kastet bort mye energi på vedkommende. 

Anonymkode: c4a6c...536

Det var underholdende så lenge det varte

Anonymkode: 7261d...940

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Noen kommer seg videre. De tar grep. Andre gjør ikke det. Begge deler er greit. Men samfunnet skal ikke betale latskap. 

Anonymkode: 7261d...940

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det jeg synes blir litt vanskelig med en diskusjon som dette er hva man mener med "komme seg videre". Er det å bedre situasjonen sin, bli mindre avhengig av hjelp fra andre og bidra med det man evner eller er det å bli en mønsterborger som ikke belaster samfunnet for en krone, jobber fullt og er selvberget med alt?

Jeg kan si at jeg ikke er i den siste kategorien. Er det sånn å forstå at det ikke er godt nok? Tror mange som har kjempet med seg selv i lang tid og gjort framskritt uten å bli helt friske synes det er ubehagelig om man hele tiden skal føle at det ikke er godt nok så lenge man ikke klarer å fungere 100%. Jeg håper å komme dit, men tenker også at om jeg er på samme plass som nå om 10 år så må jeg på ett eller annet tidspunkt også kunne lene meg tilbake og si at det er godt nok. Hvis ikke risikerer man jo å gå gjennom et helt liv hvor man stadig føler at man må være noe mer enn det man er. Og det er ganske vondt.

 

Anonymkode: 96aa4...b0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tror du må jobbe på to plan.

1. Få hjelp av en god terapeut til å bearbeide det som har skjedd. Det vil si å snakke om det og kjenne på følelsene som kommer opp. Mange har et distansert forhold til det som har skjedd, ved at de kan snakke om det på en distansert måte, men ikke får til å kjenne på følelser som sinne, sorg, redsel, svik osv. Disse følelsene pipler dermed ut andre steder i livet og ødelegger for deg.

2. Konsentrere deg om å endre adferd i positiv retning. Finne ut hvilke verdier du har og tilpass livet ditt sånn at du har en adferd som samsvarer med verdiene dine. Gjøre ting som vil gjøre livet ditt enklere litt frem i tid, ikke bare ting som gjør ting lettere her og nå, som å spille et videospill eller se youtubevideoer for å distrahere deg fra vanskelige følelser.

Jeg tror at det mest produktive er å gjøre begge disse tingene, ikke fokusere bare på en av dem.

Anonymkode: 2eeba...b6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gunnar45
Trinity80 skrev (På 16.4.2024 den 9.14):

Det er like enkelt som det er kopmplisert: man blir påvirket av traumer på ulike måter. Noen kommer seg videre, andre ikke. Man kan ta mange grep for å komme seg videre. Passivitet og offerrole er den verste fremgangsmåten.

Ps. Jeg har opplevd ulike traumer i livet, men er ikke traumatisert. Det er mulig. 

Folk er forskjellige ja. Alle reagerer vi forskjellig på ting vi blir utsatt for. Det som er traumatisk for meg, kan være uproblematisk for deg. På samme måte kan andre ting, som jeg takler helt fint, oppleves kjempevanskelig for deg. 

Seksuelle traumer har likevel en tendens til å bli med oss videre i livet, i varierende grad, og spesielt når de skjer tidlig i livet. Vi menn har dessverre en tendens til å håndtere seksuelle traumer og overgrep på en mer usunn måte enn det damer har (referanse). 

Noe av det har nok med hvordan den tradisjonelle mannsrollen har vært (og fortsatt delvis blir) oppfattet. At man skal være sterk, ikke gråte, og takle ting selv. Og i hvert fall ikke eksponere disse tingene ovenfor andre menn.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Trinity80 skrev (På 16.4.2024 den 9.14):

Det er like enkelt som det er kopmplisert: man blir påvirket av traumer på ulike måter. Noen kommer seg videre, andre ikke. Man kan ta mange grep for å komme seg videre. Passivitet og offerrole er den verste fremgangsmåten.

Ps. Jeg har opplevd ulike traumer i livet, men er ikke traumatisert. Det er mulig. 

Man kan oppleve ulike traumer i livet, og mene man ikke er traumatisert. Men man kan ha blitt følelsesmessig avstumpet.
 

Anonymkode: 18917...f98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...