Gå til innhold

Hvordan tolker dere dette i journalen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

"pasienten fremviser en klar rigiditet og kan være nokså ensporet, nesten monoman, særlig knyttet til opplevelsen av xxxx" 

Altså hva som menes med monoman hvorfor bruker hun det ordet? 

Anonymkode: 333f3...577

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

kan du ikke google, sykelig opptatt av noe

Anonymkode: 664c8...c90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Altså hva som menes med monoman hvorfor bruker hun det ordet?

Alle slike spørsmål skal først rettes til behandlingsstedet. De har informasjons- og veiledningsplikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker skrev (54 minutter siden):

Alle slike spørsmål skal først rettes til behandlingsstedet. De har informasjons- og veiledningsplikt.

Jeg ser at du hevder det gjentatte ganger. Formelt er det ikke noe galt i det, men mange brukere her ser på det som ganske tungvint. Det er langt lettere å stille et spørsmål på DOL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
nachnoo skrev (3 minutter siden):

Det er langt lettere å stille et spørsmål på DOL.

Ikke hvis du vil ha et kvalitetssikret og juridisk bindende svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker skrev (Akkurat nå):

Ikke hvis du vil ha et kvalitetssikret og juridisk bindende svar.

Det er "overformell". Hva er et juridisk bindende svar på hva monoman betyr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

psykedeliker skrev (2 minutter siden):

Ikke hvis du vil ha et kvalitetssikret og juridisk bindende svar.

Ingen kan gi et juridisk bindende svar på hvordan utsagn skal tolkes. Svaret kan sees på som en etterfølgende omstendighet som er relevant for tolkningen, men det er altså ikke slik jussen fungerer.

Det er også veldig fint med lover og regler, men vi kan ikke regulere virkeligheten. Den lever sitt eget liv. Og tolkningen av hva andre mennesker mener, det er virkeligheten, eller representasjoner av virkeligheten. Det er ikke juss. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
Sokk skrev (3 minutter siden):

Ingen kan gi et juridisk bindende svar på hvordan utsagn skal tolkes.

Dette kan du diskutere med en advokat, ikke med meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
psykedeliker skrev (26 minutter siden):

Dette kan du diskutere med en advokat, ikke med meg.

Du bruker mange ord, men gir lite mening. Ingenting ved monoman er juridisk bindende.

Anonymkode: 664c8...c90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker skrev (28 minutter siden):

Dette kan du diskutere med en advokat, ikke med meg.

Du kom med en påstand, jeg svarte. Da er det relevant å diskutere med deg, ikke en tredjepart. Jeg har heller ikke for vane å innhente juridisk bistand i diskusjoner på DOL. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
Sokk skrev (1 minutt siden):

Da er det relevant å diskutere med deg, ikke en tredjepart.

Jeg gidder ikke drive banal voksenopplæring, og det er heller ikke noe å diskutere her. Psykiatriske journaler er skrevet for å leses og forstås i en helt spesifikk kontekst, de er ikke skrevet for at pasienter og utenforstående skal tolke fritt og spekulativt det som står der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker skrev (3 minutter siden):

Jeg gidder ikke drive banal voksenopplæring

Dette lukter (stinker) av hersketeknikk. Hva slags voksenopplæring er det du ikke gidder å drive med? Jeg er ganske dreven på forvaltningsrett, men for all del, opplys meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
Sokk skrev (1 minutt siden):

Dette lukter (stinker) av hersketeknikk.

Å beskylde andre for å bruke hersketeknikker er en hersketeknikk i seg selv - hvis det er det nivået du vil ned på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

psykedeliker skrev (5 minutter siden):

Å beskylde andre for å bruke hersketeknikker er en hersketeknikk i seg selv - hvis det er det nivået du vil ned på.

Nei, jeg vil ikke det. Jeg lurte egentlig genuint på hva du refererte til, for jeg oppfattet at du ikke refererte til noe konkret og dermed slang det ut som en slags hersketeknikk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
Sokk skrev (Akkurat nå):

for jeg oppfattet at du ikke refererte til noe konkret og dermed slang det ut som en slags hersketeknikk. 

Du som (etter eget utsagn) er så dreven på forvaltningrett skal jo vite dette selv... Eller har du aldri spurt riktig forvaltningsenhet om hvordan det faktisk henger sammen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker skrev (15 minutter siden):

Du som (etter eget utsagn) er så dreven på forvaltningrett skal jo vite dette selv... Eller har du aldri spurt riktig forvaltningsenhet om hvordan det faktisk henger sammen?

Dersom dette hadde vært et juridisk spørsmål: Det er ikke forvaltningsenheten som bestemmer hvilke lover og regler som gjelder. Det er forvaltningsloven som er vedtatt av Stortinget og forskrifter med hjemmel i loven som er fastsatt av forvaltningen. Ved tolkning av denne loven vil ordlyden, formålet med loven, høyesterettspraksis og forarbeidene og ha mest vekt, ved uklarheter er det også relevant å se på praksis fra lavere domstoler, «etterarbeider» i form av tolkninger uttalt i forarbeider til lovendringer/nyere lover, fast og langvarig forvaltningspraksis (f.eks uttrykt i rundskriv eller presedens fra tidligere vedtak) og juridisk litteratur. Dersom EØS-rett eller menneskerettigheter som er inntatt i norsk rett strider mot tolkningen, så går EØS/menneskerettigheter foran.

Så det er ikke relevant å spørre en forvaltningsenhet om hvordan det henger sammen for svaret deres har null juridisk verdi. Det er rett og slett ikke juridisk bindende, som var vurderingstemaet du stilte opp i ditt andre innlegg.

Men: TS reiser ikke et juridisk spørsmål. TS forsøker å forstå hva et annet menneske har ment. Da handler det om ordenes betydning ut fra konteksten, hvordan den som har skrevet det (behandler) bruker slike ord, hva som er ment. Da er det relevant å diskutere med andre innenfor samme miljø (pasienter, behandlere, andre som kjenner konteksten), for å forstå hvordan begrepet vanligvis blir brukt, og hva som sannsynligvis er ment. Det handler om hva som var inne i hodet til avsender da det ble skrevet. Det vil si: ingen utenom avsender kan gi et sikkert svar. Men folk som bruker lignende begreper innenfor samme miljø kan være med på å tolke og ja, spekulere, i hva som kan ha vært inne i hodet til avsender.

Forvaltningens generelle informasjons- og veiledningsplikt omfatter ikke å gi opplysninger om tankeinnholdet til behandlere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

"pasienten fremviser en klar rigiditet og kan være nokså ensporet, nesten monoman, særlig knyttet til opplevelsen av xxxx" 

Altså hva som menes med monoman hvorfor bruker hun det ordet? 

Anonymkode: 333f3...577

Det betyr at hun syns du fokuserer veldig på å snakke om xxx og er lite fleksibel i forhold til å snakke om noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
psykedeliker skrev (1 time siden):

Ikke hvis du vil ha et kvalitetssikret og juridisk bindende svar.

Må du kverulere på absolutt alt? Det begynner å bli ganske kjedelig, for ikke å si irriterende og forstyrrende.

Anonymkode: d6313...849

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker skrev (32 minutter siden):

Du som (etter eget utsagn) er så dreven på forvaltningrett skal jo vite dette selv... Eller har du aldri spurt riktig forvaltningsenhet om hvordan det faktisk henger sammen?

Hei,

Jeg synes ofte du er en morsom person, men iblant savner jeg litt at du har et visst filter for hvilke tråder man skal fjase og kverulere og sette ting på spissen i.

Jeg skulle ønske at du ikke gjorde dette i tema som omhandler psykiatri. For det kan omhandle veldig syke mennesker, som leter etter et svar og ikke kverulering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Drømmeautomat skrev (43 minutter siden):

Det betyr at hun syns du fokuserer veldig på å snakke om xxx og er lite fleksibel i forhold til å snakke om noe annet.

Men hva betyr monoman egentlig? Fordi ejg tror det står at det betyr ensporet. Derfor så skjønner jeg ikke hvorfor hun i tilegg til rigid og epsoret skal legge til monoman hvis det egentlig betyr det samme? 

Anonymkode: 333f3...577

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...