Gå til innhold

NHD - Ikke tilpasse briller v/AD-bruk?

Anbefalte innlegg

Gjest Z@pvir

Jeg leser en bok om psykiatrisk sykepleie av Jan Kåre Hummelvoll (HELT - ikke stykkevis og delt).

I kap. om medisinering fant jeg under antidepressiva at en ikke skal tilpasse nye briller mens en går på slike medikamenter? Det har aldri min psykiater nevnt. Vær så snill ikke å si det har jeg aldri hørt - kan du i så fall sjekke det?

Dette berører i såfall en masse mennesker.

Jeg fikk selv nye briller for et år siden. Gikk da på Efexor. Grunnen til at denne konstateringen traff meg er følgende: Nå har jeg seponert Efexor for noen uker siden. I disse ukene har jeg hatt øyeproblemer. Plutselig ser jeg uklart. Har vært fortvilet siden jeg slett ikke kan koste på meg nye briller allerede etter et år. Er en type glass som koster flere tusen kroner - ikke grunnlag for dette når en går på attføring.

Kan mine øyeproblemer nå være medisin-seponeringen? Kanskje var medisinene grunnen til at synet forandret seg slik at jeg tilslutt skaffet nye briller for et år siden? Hadde jeg fortsatt hatt de gamle brillene, skulle jeg prøvd dem - kanskje de var perfekte igjen.

NHD - Hummelvoll virket som en MEGET oppegående fyr, han kan jo ikke ha tatt dette rett fra løse lufta?

Takknemlig for kommentarer!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/48172-nhd-ikke-tilpasse-briller-vad-bruk/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest bipoline

Jeg svarer kanskje litt på siden, men... Jeg har også hatt problemer med synet og har fått større problemer sannsynligvis pga. medsinbruk. Jeg bruker/ har brukt Zyprexa og Orfiril. Jeg har særlige problemer med skifte av fokusering , noe legene kaller en akkomodasjonsparese. For å avhjelpe dette har jeg en ekstra sterk lesebrille som kostet meg kr.50,- Jeg fikk god hjelp av optikeren for dette.

Lykke til!

Gjest Optiker

Jeg er redd Hummelvold har gått ut på dato.

Jeg spør alltid om medisinbruk før jeg tar synsprøve.

Om noen er i ferd med å endre medisinbruk anbefaler jeg å utsette synsprøven til man har vendt seg til de dosene, mer eller mindre - annen type, man skal ha og øvrige bivirkninger har stabilisert seg.

Jeg har aldri da opplevd at brillestyrken har endret seg permanent som en endring av medisinbruk. Men jeg har ikke forsket på dette.

Med vennlig hilsen

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...