Gå til innhold

Har jeg angst?

Anbefalte innlegg

Jeg er en gutt på 22 som sliter med det jeg tror er angst. Men jeg har ikke snakket med lege/psykolog om dette. Jeg opplever ofte svimmelhet/ørhet, konsentrasjonsvansker, at jeg faller litt ut og ikke henger med i omgivelsene. Det kjennes som en slags trøtthet. Det er veldig situasjonsavhengig når jeg opplever symptomene, og noen ganger er det så ille at jeg f.eks ikke orker å gå ute i byen. Jeg har også endel vondt i venstre del av ryggen og siden av og til og lurer på om det er anspente muskler.

Det er to ting som hjelper - fysisk trening gjør at symptomene blir borte eller mildere. Alkohol hjelper også der og da men det blir værre dagen etterpå. Dette høres sikkert litt sprøtt ut, men for meg er det et alvorlig problem. Kan man få medisiner som hjelper?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/48213-har-jeg-angst/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Windsong

Hei!

Angst kan komme til uttrykk på mange måter, så det er godt mulig det er det du sliter med. Svimmelhet, konsentrasjonsproblemer og smerter er slett ikke uvanlig. Mange følere det også som et press i brystet, en klump i halsen, kvelningsfornemmelser, hjertebank og generell uro i kroppen. Disse symptomene gjør en ofte redd for alvorlig sykdom. Samtidig kan ubehaget ved angsten i seg selv virke så skremmende at en utvikler angst for angsten - en vond sirkel.

Jeg tror det er viktig for deg at du tar det opp med legen din, slik at du får den hjelpen du trenger. Det kan slite mye på en å go med plager en ikke vet hva kommer av! Legen kan henvise deg videre til psykolog eller psykiater for samtaleterapi, og eventuelt skrive ut medisiner. Bl.a. en del typer antidepressiva har god effekt på angst (disse er ikke vanedannende).

Håper du får hjelp, og at dette ga deg svar på noe av det du lurte på.

Og husk: Du må ikke føle deg dum eller sprø! Du er ikke alene om du sliter med angst!

Om du føler for det er det bare å skrive her på forumet igjen :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/48213-har-jeg-angst/#findComment-184398
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...