Gå til innhold

Hva skjer steg for steg med beltelegging


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

psykedeliker
Everybody skrev (4 minutter siden):

Har jo vært hendelser der ansatte blir drapstruet, så blir politiet tilkalt for å holde vakt utenfor sykehuset.

Det er i så fall amatører. Skal noe slikt gjennomføres må det komme som en overraskelse.

Men mest sannsynlig er pasientene faktisk så syke at de ikke er i stand til å gjennomføre det. Det er en stor logistisk operasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Everybody

Er mange yrkesgrupper som er utsatt for å bli hevnjaget. Fengselsbetjenter, politi, dommere, advokater, helsepersonell i psykiatrien, leger osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Tror ikke det er manien som gir det, men medisinene man blir prakket på. 

Anonymkode: 4257a...688

nope, hukommelsen begynte å svikte før jeg fikk medisiner

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
psykedeliker skrev (1 minutt siden):

Det er i så fall amatører. Skal noe slikt gjennomføres må det komme som en overraskelse.

Men mest sannsynlig er pasientene faktisk så syke at de ikke er i stand til å gjennomføre det. Det er en stor logistisk operasjon.

Sa du nå at å drapstrue er en stor logistisk operasjon? 

Anonymkode: 4257a...688

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Everybody skrev (2 minutter siden):

Er mange yrkesgrupper som er utsatt for å bli hevnjaget. Fengselsbetjenter, politi, dommere, advokater, helsepersonell i psykiatrien, leger osv.

Fengselsbetjenter, politi, dommere, advokater, helsepersonell i psykiatrien, leger og anonyme brukere

Anonymkode: 4257a...688

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Sa du nå at å drapstrue er en stor logistisk operasjon?

Nei, å kidnappe noen og holde dem fanget over lengre tid er en stor logistisk operasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Everybody

Var et tilfelle jeg leste om hvor en som hadde blitt beltelagt drapstruet ansatte på sykehuset. Han ble dømt til 1 år og 2 måneder i fengsel.😂

Fy faen da hadde jeg blitt enda mer forbanna. 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Everybody skrev (4 minutter siden):

Kunne det ikke blitt håndtert på noen annen måte enn beltelegging da?

Jo. I ettertid så tenker i alle fall jeg slik, at det kunne blitt håndtert på en annen måte og bedre måte enn å beltelegge meg. Men jeg vet at denne akuttposten der dette skjedde lå høyt på lista over tvangsbruk og beltelegging da den avsløringen kom i avisene for noen år tilbake. Så det handler nok mye om det også tror jeg? Altså at de ansatte på posten blir vandt til at utagering = beltelegging. Nå vil jeg kanskje ikke kalle det jeg gjorde for utagering da, men jeg brukte det ordet nå for å forenkle forklaringen min. Jeg har også litt inntrykk av at mange ansatte på spesielt akuttposter glemmer å skille på blant annet f.eks sinne og redsel hos pasienten det gjelder. Og de skiller ofte heller ikke på faktisk utagering og det å forsøke å komme seg vekk fra å bli holdt fast grunnet redsel og andre situasjoner. Igjen så kan jo også redsel utløse ett sinne hos mange. 

Min erfaring ut i fra både å ha blitt beltelagt selv og vært vitne til andre som har blitt beltelagt så tror jeg at de på mange måter kunne løst situasjonen med deeskalering, å forsøke å snakke til/med pasienten og fokusere på dialog med pasienten og heller velge å trekke seg tilbake og gi pasienten rom heller enn å velge å begrense pasienten ved fastholding eller at flere ansatte står rundt i ring rundt pasienten fordi den ansatte som kanskje har kommet i f.eks en uenighet eller fått en negativ kommentar o.l mot seg er redd for å håndtere situasjonen alene/selv. Jeg tror også som nevnt at det raskt blir en slags ukultur blant de ansatte at all det jeg ville kalt for "unormal oppførsel" fra en pasient skal håndteres ved beltelegging. At de veldig raskt og ofte uten å en gang forsøke andre løsninger og tiltak først trekker i alarmene sine og igjen at når andre ansatte hører alarmen gå så tenker de dermed automatisk: "Nå skal vi beltelegge denne pasienten som vi møter som har ført til at de har utløst alarmen" nettopp fordi det er (nesten) alltid beltelegging som skjer til slutt når noen utløser en alarm. Dessverre.

Jeg tror også det kunne kommet mye fornuftig ut av det å snakke med pasienten når hen er åpen for samtale og ikke påvirket av redsel, rus, sinne eller annet for å faktisk spørre pasienten selv om han eller hun har noen tanker selv om beltlegging og det som skjer i forkant. F.eks hvorfor forsøker hen å komme seg vekk? Hvorfor blir hen redd/sint/utagerende/annet? Jeg har jo hørt fra andre pasienter at de f.eks ønsker å heller bli beltelagt enn fastholdt fordi det kanskje har opplevd overgrep eller av andre grunner takler fastholding dårligere. Jeg tror nok att bruken av beltelegging hadde kunnet bli kraftig redusert hadde man fokusert på å lese pasientens signaler, snakket med pasienten om problemstillingen og å heller trekke seg tilbake heller enn å begrense ved å beltelegge eller lignende tiltak. 

Selvfølgelig så er jo beltelegging uungåelig enkelte ganger, men det er sjeldent eneste løsning tenker jeg da. Og en annen sak er jo også at enkelte pasienter nok blir liggende alt for lenge i belter selv etter at de har roet seg ned o.l rett og slett pga noe jeg oppfatter som en redsel blant de ansatte for at personen skal utagere på ny eller fordi det er "enklere".

Beklager om dette ble litt langt, men dette med tvang i psykiatrien er noe jeg brenner for å endre og som jeg har mange tanker, meninger og følelser rundt. Ja, også har jeg begynt å bli trøtt av sovemedisinene mine da så jeg burde vel egentlig ventet med å svare deg til i morgen men... 

Anonymkode: 51d97...b8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Everybody skrev (Akkurat nå):

Var et tilfelle jeg leste om hvor en som hadde blitt beltelagt drapstruet ansatte på sykehuset. Han ble dømt til 1 år og 2 måneder i fengsel.😂

Fy faen da hadde jeg blitt enda mer forbanna. 😂

Bedre med fengsel enn psykiatrisk ihvertfall. I fengsel slipper man ihvertfall sprøyter i ræva og slipper snakke med masse leger

Anonymkode: 4257a...688

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter

Jeg prøvde å komme meg løs og ut så etter hvert tok de tak i meg og dro meg til beltesengrommet. Da presiserte en sykepleier at dette var på ingen måte normal adferd hos meg. Jeg var ruspåvirket på piller og alkohol. Piller er virkelig det verste. Så lå jeg der i 10-12 timer. Jeg roet meg ikke ned før på slutten. Fikk brannsår bak på anklene. Men jeg klandrer ingen for at det ble sånn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinity80
Skrevet (endret)

Jeg mener at i slike tilfeller bør pasientes holdes fast, og få ketamin kjapt heller enn å på voldsomt vis settes i belter. En sprøyte tar mindre styrke å få injisert enn å stroppe hele kroppen fast.

Ketamin gis preoperativt på sykehus, og til barn som er kjemperedde når de skal ta diverse skumle undersøkelser som MR av hodet hvor hode må settes fast.

Det finnes alltid en bedre løsning, helsevesenet må bare ta seg sammen litt. 

Endret av Trinity80
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Glitter skrev (3 timer siden):

Jeg prøvde å komme meg løs og ut så etter hvert tok de tak i meg og dro meg til beltesengrommet. Da presiserte en sykepleier at dette var på ingen måte normal adferd hos meg. Jeg var ruspåvirket på piller og alkohol. Piller er virkelig det verste. Så lå jeg der i 10-12 timer. Jeg roet meg ikke ned før på slutten. Fikk brannsår bak på anklene. Men jeg klandrer ingen for at det ble sånn. 

Hva slags piller er dette som gjør en så voldsom eller utagerende ? 

Anonymkode: 4257a...688

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hva slags piller er dette som gjør en så voldsom eller utagerende ? 

Anonymkode: 4257a...688

Mange forskjellige, ikke noe jeg vil nevne. Jeg var ikke voldelig på noe vis. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Glitter skrev (Akkurat nå):

Mange forskjellige. Jeg var ikke voldelig på noe vis. 

Ok, men kan du si hva slags piller du tok? Siden du skriver at piller er det verste så regner jeg med det er snakk om noen spesielle og lurer på hvilke piller som gjør en ut av kontroll. 

Anonymkode: 4257a...688

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ok, men kan du si hva slags piller du tok? Siden du skriver at piller er det verste så regner jeg med det er snakk om noen spesielle og lurer på hvilke piller som gjør en ut av kontroll. 

Anonymkode: 4257a...688

Det var kombinasjon av stort inntak av en reseptbelagt medisin og alkohol samt kraftig psykisk ustabil periode. Som sagt ser jeg ikke poenget i å fortelle hva slags pille det var.

Men det var helt sykt å miste så kontroll. Ikke noe som er vanlig hos meg. Å bli beltelagt og slikt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Glitter skrev (1 minutt siden):

Det var kombinasjon av stort inntak av en reseptbelagt medisin og alkohol samt kraftig psykisk ustabil periode. Som sagt ser jeg ikke poenget i å fortelle hva slags pille det var.

Men det var helt sykt å miste så kontroll. Ikke noe som er vanlig hos meg. Å bli beltelagt og slikt. 

Ah det var bare et spørsmål. Jeg ser ikke helt hva som er flaut eller farlig med å skrive hva slags piller man ikke burde kombinere for å ikke bli på den måten. 

Anonymkode: 4257a...688

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ah det var bare et spørsmål. Jeg ser ikke helt hva som er flaut eller farlig med å skrive hva slags piller man ikke burde kombinere for å ikke bli på den måten. 

Anonymkode: 4257a...688

Jeg vil ikke at noen skal få dårlige ideer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
Glitter skrev (5 minutter siden):

Jeg vil ikke at noen skal få dårlige ideer. 

Den informasjonen kommer de til å finne uansett, så spar oss for prektigheten din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter
psykedeliker skrev (1 minutt siden):

Den informasjonen kommer de til å finne uansett, så spar oss for prektigheten din.

Prektighet? Hehe jaja. Du får mene det da. Jeg er heldigvis ikke pliktig til å si hvilke piller jeg blandet med alkohol. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (Akkurat nå):

Prektighet? Hehe jaja. Du får mene det da. Jeg er heldigvis ikke pliktig til å si hvilke piller jeg blandet med alkohol. 

Stå på ditt, Glitter. Det er bra at du ikke sier noe om det. Det hadde ikke vært lov her heller, tror jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...