Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Sokk skrev (38 minutter siden):

Ikke vær utålmodig. Ikke send meldinger for å mase. La mor og barn få tid og ro etter fødsel. Hun gir deg beskjed om at babyen har kommet når hun er klar for å gi beskjed.

Som nevnt tidligere så velger man på en måte ikke å føde. Det er en konsekvens av et valg om å få barn (evt et valg om å ha sex uten prevensjon) hvor man sjelden tenker så mye på fødselen når valget blir tatt.

Det går over. Vi er her fortsatt, om enn noe forandret. 

Ok men er det besøkstid på kvelden på sykehuset? Jeg klarer nesten ikke vente på å se den. Jeg er skikkelig utålmodig men skal ikke mase på de. 

Anonymkode: 92275...a66

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 10.5.2024 den 20.39):

Tenk at noen føder frivillig? Det ser så vondt ut at jeg tror jeg blir traumatisert for livet hvis jeg skal føde en gang. 

Er du så feig at du ikke vil føde barn? 

Anonymkode: 19056...c0c

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Sokk nå har det tatt minst 6 timer siden vannet gikk. Og nå er det 8 cm. Hvor lang tid er det igjen? 

Det vet man ikke. Jeg vil gjette på at baby er ute innen 3 timer (1 cm per time pluss maks 60 min trykketid). Det finnes noen tidsgrenser for når de gir riestimulerende drypp for å få bedre fremgang, (sugekopp, tang på slutten etc), og evt keisersnitt hvis ting stopper helt opp. Så det er grenser for hvor lenge det kan vare nå, men det gidder jeg ikke søke opp og beregne.

Men altså, la mor og barn være i fred! Med mindre du er far eller medmor så skal du absolutt ikke møte opp på sykehuset i kveld og du må spørre veldig, veldig forsiktig når du evt kan komme ETTER at baby er født. Med mindre mor sier at hun virkelig trenger deg e.l., da gjør du som hun sier, men du MÅ sette hennes interesser over din egen nysgjerrighet.

Mor er dødssliten etter fødsel, skal prøve å forsøke amming og har plutselig en liten sårbar skapning som hun skal ta vare på. Det er virkelig overveldende. Det er ikke så gøy å ta imot mye besøk når man har såre brystvorter, mørbanket underliv og kanskje sting og bruker bleie fordi man blør så mye. Og er i sjokk, hvis det er første gang.

Hun har også fortsatt mulighet for å ryke på komplikasjoner som akutt keisersnitt og stort blodtap og i så fall må hun få ekstra mye fred og ro. 

Endret av Sokk

Annonse

AnonymBruker
Sokk skrev (2 minutter siden):

Det vet man ikke. Jeg vil gjette på at baby er ute innen 3 timer (1 cm per time pluss maks 60 min trykketid). Det finnes noen tidsgrenser for når de gir riestimulerende drypp for å få bedre fremgang og evt keisersnitt hvis ting stopper helt opp. Så det er grenser for hvor lenge det kan vare nå, men det gidder jeg ikke søke opp og beregne.

Men altså, la mor og barn være i fred! Med mindre du er far eller medmor så skal du absolutt ikke møte opp på sykehuset i kveld og du må spørre veldig, veldig forsiktig når du evt kan komme ETTER at baby er født.

Mor er dødssliten etter fødsel, skal prøve å forsøke amming og har plutselig en liten sårbar skapning som hun skal ta vare på. Det er virkelig overveldende. Det er ikke så gøy å ta imot mye besøk når man har såre brystvorter, mørbanket underliv og kanskje sting og bruker bleie fordi man blør så mye. Og er i sjokk, hvis det er første gang.

Hun har også fortsatt mulighet for å ryke på komplikasjoner som akutt keisersnitt og stort blodtap og i så fall må hun få ekstra mye fred og ro. 

Hva jeg har jo gledet meg i hele dag… jeg har vært med på fødselen mentalt… er det ikke vanlig og få komme på sykehuset hvis man er nær familie? Jeg er ikke medmor eller far. Det er skuffende hvis jeg ikke får lov til. Hvor lenge er det vanlig at man er på sykehuset første gangen? 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva jeg har jo gledet meg i hele dag… jeg har vært med på fødselen mentalt… er det ikke vanlig og få komme på sykehuset hvis man er nær familie? Jeg er ikke medmor eller far. Det er skuffende hvis jeg ikke får lov til. Hvor lenge er det vanlig at man er på sykehuset første gangen? 

Jeg forstår at det er stort for deg, men det er enda større for mor (hun har faktisk født et barn), så du må rett og slett sette hennes behov først.

Det kan godt hende hun vil ta imot besøk på sykehuset, bare hør på hva hun vil.

Hvis jeg husker riktig er liggetiden 3 døgn for førstegangsfødende, 2 døgn for flergangsfødende, 1 dag ekstra ved keisersnitt. Men her kan det være variasjoner. 

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Når dere hadde 4 cm åpning. Hvor lang tid tok det fra du fikk baby? 

Det har jeg ikke oversikt over, men gjetter et par timer.

Som andre er inne på; ikke dra på besøk på sykehuset med mindre du vet at det er ønsket.

AnonymBruker
Sokk skrev (47 minutter siden):

Jeg forstår at det er stort for deg, men det er enda større for mor (hun har faktisk født et barn), så du må rett og slett sette hennes behov først.

Hvis jeg husker riktig er liggetiden 3 døgn for førstegangsfødende, 2 døgn for flergangsfødende, 1 dag ekstra ved keisersnitt. Men her kan det være variasjoner. 

Ok. Det blir ikke besøk i dag når denne babyen ikke kommer ut.. nå er det jo snart kveld. Så mye venting.. jg er nesten litt sliten selv av dette. Håper hun kommer før jeg legger meg i kveld. I det minste bra hun kommer før 17 mai. 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sokk nå har det tatt minst 6 timer siden vannet gikk. Og nå er det 8 cm. Hvor lang tid er det igjen? 

Som @Sokk har svart deg, så vet man ikke hvor lang tid det tar. Jeg husker ikke detaljer lenger mht hvor mye åpning jeg hadde da&da, men jeg husker jeg tenkte på morgenkvisten at nå går det såpass bra framover med åpningen at babyen er ute til kl 1000, men han ble likevel født først etter 1230. Da jeg nevnte min tanke om kl 1000 for jordmor i samtalen etter fødsel, sa hun at hun på morgenkvisten trodde babyen ville være ute mye før det.

Men - fra å ha hatt bra progresjon gikk den siste cm utrolig treigt. Jordmoren fikk inn både en jordmor til pluss en fødselslege til å vurdere om noe måtte gjøres for å fremskynde. Men ettersom alt var bra med både babyen og meg, lot de naturen ordne opp. Endelig fikk jeg lov til å trykke, og utdrivingstiden varte én time og fem minutter, hvilket også er ganske lenge.

Du må nok smøre deg med tålmodighet, ja, og heller håpe på at du får besøkt dem i morgen. 

AnonymBruker
Sokk skrev (4 timer siden):

Du hadde rett. Nå gjør de det som de må for og få babyen ut. Det er det verste jeg har opplevd i hele mitt liv. Det har tatt sinnsykt lang tdi…. 

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Du hadde rett. Nå gjør de det som de må for og få babyen ut. Det er det verste jeg har opplevd i hele mitt liv. Det har tatt sinnsykt lang tdi…. 

Håper det har gått bra med mor og barn. 

Annonse

AnonymBruker
Sokk skrev (3 timer siden):

Håper det har gått bra med mor og barn. 

Det gikk bra tilslutt, min fineste lille niese ble født 01.00 med keisersnitt. Hun var 2000 g og fineste menneske jeg har sett. 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 10.5.2024 den 20.39):

Tenk at noen føder frivillig?

Nå er det jo ikke slik at man først og fremst ønsker å gjennomgå en fødsel, man ønsker seg barn. Og så tenker man på alle de som - til tross for komplikasjoner underveis - har gått gjennom graviditet og fødsel opptil flere ganger. Selv de som har harde og  vanskelige førstegangsfødsler, ønsker svært ofte å føde igjen. Det er intense timer med hardt arbeid, men en super belønning når de er over.

I våre dager finnes det god smertelindring, så det er slett ikke alle som får det smertehelvetet med hyling og dødsangst som du kan ha sett på film. Men fødsler er svært forskjellige. Mange synes noe av det verste er at man mister kontrollen, det skjer ting med kroppen som er uforutsigbart og som man bare må la skje. Vi er ikke så vant til å takle slike situasjoner i dag.

Dessuten slipper jo den fødende å se alle detaljene. Jeg syntes det var veldig greit at åpningsseremonien foregikk et sted jeg ikke trengte å se.

Jeg fødte på 90-tallet og husker ikke noe om cm åpning lenger. Med den yngste tror jeg ingen rakk å måle noe som helst, han ble født en halvtimes tid etter at vi aller nådigst hadde fått plass på et reserverom uten verken føde- eller barneseng. Så den fødselen var helt uten hjelpemidler, det var så vidt jordmoren rakk den 🤭

Håper det gikk bra med dem du fulgte i går. Moren er nok veldig sliten, jeg følte meg ganske "kjørt" og mørbanket etter de 12 timene første fødsel tok. Men du får nok mange sjanser til å treffe babyen når de har hentet seg litt inn og blitt vant til den nye tilværelsen. Inntil da skal du gratulere og holde deg i bakgrunnen.

Endret av laban
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det gikk bra tilslutt, min fineste lille niese ble født 01.00 med keisersnitt. Hun var 2000 g og fineste menneske jeg har sett. 

Godt å høre, gratulerer ⚘️ Jeg fikk også en niese i mai - for 30 år siden 🇧🇻

AnonymBruker
Sokk skrev (2 timer siden):

Gratulerer! 

laban skrev (2 timer siden):

Godt å høre, gratulerer ⚘️ Jeg fikk også en niese i mai - for 30 år siden 🇧🇻

Glitter skrev (3 timer siden):

Gratulerer. :)

Sier man takk selv når man ikke har født selv? Takk på forhånd. 

AnonymBruker
laban skrev (3 timer siden):

Nå er det jo ikke slik at man først og fremst ønsker å gjennomgå en fødsel, man ønsker seg barn. Og så tenker man på alle de som - til tross for komplikasjoner underveis - har gått gjennom graviditet og fødsel opptil flere ganger. Selv de som har harde og  vanskelige førstegangsfødsler, ønsker svært ofte å føde igjen. Det er intense timer med hardt arbeid, men en super belønning når de er over.

I våre dager finnes det god smertelindring, så det er slett ikke alle som får det smertehelvetet med hyling og dødsangst som du kan ha sett på film. Men fødsler er svært forskjellige. Mange synes noe av det verste er at man mister kontrollen, det skjer ting med kroppen som er uforutsigbart og som man bare må la skje. Vi er ikke så vant til å takle slike situasjoner i dag.

Dessuten slipper jo den fødende å se alle detaljene. Jeg syntes det var veldig greit at åpningsseremonien foregikk et sted jeg ikke trengte å se.

Jeg fødte på 90-tallet og husker ikke noe om cm åpning lenger. Med den yngste tror jeg ingen rakk å måle noe som helst, han ble født en halvtimes tid etter at vi aller nådigst hadde fått plass på et reserverom uten verken føde- eller barneseng. Så den fødselen var helt uten hjelpemidler, det var så vidt jordmoren rakk den 🤭

Håper det gikk bra med dem du fulgte i går. Moren er nok veldig sliten, jeg følte meg ganske "kjørt" og mørbanket etter de 12 timene første fødsel tok. Men du får nok mange sjanser til å treffe babyen når de har hentet seg litt inn og blitt vant til den nye tilværelsen. Inntil da skal du gratulere og holde deg i bakgrunnen.

Hehe åpningssermonien var da det var 4 cm åpning. Jeg vet ikke så mye om føding, men når de skal sjekke hvor langt man er på vei, sjekker de dette med linjal eller hvordan? Vært lite søvn i natt, det blir så virkelig når det er så nærmt. Oj, du hadde sikkert vondt når det skjedde så fort. Jeg håper jeg kan holde henne i dag. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...