Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Lillemus
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Du er veldig flink på og forklare det jeg spør om. Er det lenge siden du fødte selv? Jeg har sett på en serie på tv fødsler og det så …. Fælt ut. Gikk ikke vannet av seg selv? Ser liksom for meg at det renner ut et hav av vann der nede. Er vannet egentlig bare urin? Hvor mange er på rommet hvis det er normalt? I går var det 7 stykker der før det ble ringt på alarm. Det høres skummelt ut. Så da hjelper det ikke at jeg sier jeg er redd så slipper jeg. 

Anonymkode: 92275...a66

Vannet kan gå av seg selv, det gjorde det første gangen hos meg, andre gangen måtte jordmor ta det etter en god stund med rier. Nei, det er ikke urin, det er fostervann som barnet ligger i, inne i fosterhinnen, i livmoren. Hvis alt går som normalt er det du (og ev. barnefar eller en annen du vil ha med deg), jordmor og en barnepleier på fødestua. Om det skjer noe så dere trenger mer hjelp kommer så mange som er nødvendig. :)

Fortsetter under...

AnonymBruker
Lillemus skrev (20 timer siden):

Vannet kan gå av seg selv, det gjorde det første gangen hos meg, andre gangen måtte jordmor ta det etter en god stund med rier. Nei, det er ikke urin, det er fostervann som barnet ligger i, inne i fosterhinnen, i livmoren. Hvis alt går som normalt er det du (og ev. barnefar eller en annen du vil ha med deg), jordmor og en barnepleier på fødestua. Om det skjer noe så dere trenger mer hjelp kommer så mange som er nødvendig. :)

Ok. Takk for kunnskapen. Det er ikke noe for meg. Jeg kan heller være en god tante. 

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Ser liksom for meg at det renner ut et hav av vann der nede.

Begge mine fødsler startet med vannavgang uten forvarsler. Det var ikke noe hav, alt ble absorbert av truse og bukse. Jeg vet at noen "produserer" en liten dam på gulvet også, det gjorde altså ikke jeg. Første gangen lurte jeg litt på om jeg bare hadde urinlekkasje,  andre gangen var det så eksplosjonsartet at jeg ikke var i tvil og var redd jeg hadde fått blødninger også.

Mange får rier før vannavgang. Hvis ikke vannet går etter en stund, hender det at de stikker hull på fosterhinnen for å "ta" vannet, fordi det ofte får litt fart på fødselen. 

Er vannet egentlig bare urin?

Urin har mor i urinblæra, fostervannet kommer fra livmoren og renner ut av skjeden. Fosteret svelger fostervann og tisser det ut, men det spiser eller drikker jo ikke noe annet, så det gjør ingen skade. 

Hvor mange er på rommet hvis det er normalt?

Første gangen forsto jeg at det omsider var like før, fordi det plutselig ble så folksomt på rommet. Det endte med tangforløsning, så det kom en lege i tillegg til jordmor og diverse andre (minst tre, tror jeg + barnefar).

Med den yngste tror jeg det var to syke-eller barnepleiere på rommet da vi kom inn dit, og så hentet de jordmor siden jeg påsto at jeg måtte presse. Noen minutter etter at hun ankom, var det plutselig en baby der også. 

Jeg leste at niesen din bare veide 2 kg, da blir nok moren ganske opptatt med mating de første månedene. Så dere som er rundt henne, må være tålmodige og avlaste med det hun ønsker. Den første tiden er en unntakstilstand, men det går over.

AnonymBruker
laban skrev (1 time siden):

Begge mine fødsler startet med vannavgang uten forvarsler. Det var ikke noe hav, alt ble absorbert av truse og bukse. Jeg vet at noen "produserer" en liten dam på gulvet også, det gjorde altså ikke jeg. Første gangen lurte jeg litt på om jeg bare hadde urinlekkasje,  andre gangen var det så eksplosjonsartet at jeg ikke var i tvil og var redd jeg hadde fått blødninger også.

Mange får rier før vannavgang. Hvis ikke vannet går etter en stund, hender det at de stikker hull på fosterhinnen for å "ta" vannet, fordi det ofte får litt fart på fødselen. 

Urin har mor i urinblæra, fostervannet kommer fra livmoren og renner ut av skjeden. Fosteret svelger fostervann og tisser det ut, men det spiser eller drikker jo ikke noe annet, så det gjør ingen skade. 

Første gangen forsto jeg at det omsider var like før, fordi det plutselig ble så folksomt på rommet. Det endte med tangforløsning, så det kom en lege i tillegg til jordmor og diverse andre (minst tre, tror jeg + barnefar).

Med den yngste tror jeg det var to syke-eller barnepleiere på rommet da vi kom inn dit, og så hentet de jordmor siden jeg påsto at jeg måtte presse. Noen minutter etter at hun ankom, var det plutselig en baby der også. 

Jeg leste at niesen din bare veide 2 kg, da blir nok moren ganske opptatt med mating de første månedene. Så dere som er rundt henne, må være tålmodige og avlaste med det hun ønsker. Den første tiden er en unntakstilstand, men det går over.

Må være veldig mentalt tilstedet for og oppleve fødsel. Bare ligge naken foran jordmor ville vært … pinlig. Jeg føler jeg er skapt for opplevelsen med dette. Ganske uvirkelig at babyen har svelget samme vannet som den fødende mister. Dette burde vært pensum på skolen synes jeg. Ja hun var gått litt ned i vekt nå. Det sa de var normalt første tiden. Jeg håper de kommer hjem før 17 mai. 

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Bare ligge naken foran jordmor ville vært … pinlig. 

Jeg bestemte meg på forhånd for at alt som skjer under fødselen, er unntakstilstand, og da "gjelder ikke" mine vanlige motforestillinger. Det var et ganske greit og nyttig forsett.

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Dette burde vært pensum på skolen synes jeg.

Alle gravide får tilbud om fødelsforberedende kurs, det gjorde de i hvert fall på 1990-tallet. Der får man repetert mye man har glemt fra biologitimene 🤭

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Ja hun var gått litt ned i vekt nå. Det sa de var normalt første tiden.

Det stemmer. Så kommer morsmelken, og alt handler om amming (eller alternativet) i noen dager. 

Lillemus
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Må være veldig mentalt tilstedet for og oppleve fødsel. Bare ligge naken foran jordmor ville vært … pinlig.

Tro meg - der og da er pinlig det siste man tenker på. :) Og under selve fødselen, altså når pressriene går mot slutten og barnet snaaart kommer, så merker man fint lite til tingene rundt seg - har hørt flere si at det kunne stått et helt fotballag rundt sengen uten at hun hadde fått det med seg. 😂 Jordmor har sett alt før og det kommer både urin og avføring når ungen begynner å presse seg ut, men det går så fint så.

Annonse

Skrevet (endret)
Lillemus skrev (1 time siden):

Jordmor har sett alt før og det kommer både urin og avføring når ungen begynner å presse seg ut,

Det kan komme, det skjer ikke i alle tilfeller. 

Bare sånn at ikke ts synes det blir enda eklere 😉

Endret av laban
Lillemus
laban skrev (1 time siden):

Det kan komme, det skjer ikke i alle tilfeller. 

Bare sånn at ikke ts synes det blir enda eklere 😉

Det har du rett i, det kommer jo an på hvor mye man har fått vært på toalettet selv før det kommer i gang. På min andre fødsel krevde jeg klyster for å unngå det.

AnonymBruker
Lillemus skrev (4 timer siden):

Tro meg - der og da er pinlig det siste man tenker på. :) Og under selve fødselen, altså når pressriene går mot slutten og barnet snaaart kommer, så merker man fint lite til tingene rundt seg - har hørt flere si at det kunne stått et helt fotballag rundt sengen uten at hun hadde fått det med seg. 😂 Jordmor har sett alt før og det kommer både urin og avføring når ungen begynner å presse seg ut, men det går så fint så.

Det hadde jeg tenkt på. Kan jordmor være mann? 

Lillemus skrev (51 minutter siden):

Ja, det finnes mannlige jordmødre, usikker på de kalles jordfedre, men altså ja. :) 

Jordmor kommer visstnok av at de bærer barnet fra jord til mor, så «mor» viser til hun som føder barnet, ikke til jordmoren. Så da heter mannlige jordmødre også jordmor.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det hadde jeg tenkt på. Kan jordmor være mann? 

Fødsel er så intenst og overveldende at man har absolutt null kapasitet til å tenke på intimsoner, nakenhet, sjenanse eller ting som er «flaut» akkurat i innspurten. Om det kommer inn en mannlig jordmor eller lege som skal hjelpe deg med å få babyen ut, så blir du sjeleglad for at han kommer.

Jeg er lykkelig uvitende om det kom avføring e.l. sammen med babyen. Tror ikke det da, for jeg fikk samboer til å ta bilde da babyen var halvveis ute, og jeg kunne ikke se noe avføring. Bare et babyhode mellom beina. Tror jordmor fikk litt sjokk da jeg ropte «ta bilde!!» på det tidspunktet. Av og til vinner nysgjerrigheten min over andre hensyn 😅

Skrevet (endret)
Lillemus skrev (8 timer siden):

Nå generaliserer du litt voldsomt syns jeg. Jeg var både redd og sårbar, og syns faktisk at det å miste kontroll på kroppen var ubehagelig. Jeg syns at kroppsvæsker i fri flyt var pinlig, og jeg beklaget meg faktisk overfor personalet da jeg gjorde på meg. Jeg var 23, og en styrtfødsel hadde ingen snakket om i forkant, ei heller mangel på rier. Min jr overlevde bare såvidt, og ingenting denne natten forgikk slik du påstår. Jeg fikk med meg det meste som foregikk i rommet.

Ens egen erfaring med fødsel er sjelden lik en annens, og det å snakke som du gjør her er derfor lite formålstjenlig selv om hensikten din sikkert var god. Det er lett å si «men det går så bra så», men klokt eller respektfullt er det ikke. 

Endret av Kayia

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 10.5.2024 den 20.39):

Tenk at noen føder frivillig? Det ser så vondt ut at jeg tror jeg blir traumatisert for livet hvis jeg skal føde en gang. 

Hvordan er fødsel foregår er helt nytt for deg??

Anonymkode: 7757f...cb7

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvordan er fødsel foregår er helt nytt for deg??

Anonymkode: 7757f...cb7

Visste du hvordan fødselen faktisk skjer hvis du ikke har født før? Dette er ikke kunnskap folk vet som ikke har vært gjennom det samme. 

AnonymBruker
Kayia skrev (4 timer siden):

Nå generaliserer du litt voldsomt syns jeg. Jeg var både redd og sårbar, og syns faktisk at det å miste kontroll på kroppen var ubehagelig. Jeg syns at kroppsvæsker i fri flyt var pinlig, og jeg beklaget meg faktisk overfor personalet da jeg gjorde på meg. Jeg var 23, og en styrtfødsel hadde ingen snakket om i forkant, ei heller mangel på rier. Min jr overlevde bare såvidt, og ingenting denne natten forgikk slik du påstår. Jeg fikk med meg det meste som foregikk i rommet.

Ens egen erfaring med fødsel er sjelden lik en annens, og det å snakke som du gjør her er derfor lite formålstjenlig selv om hensikten din sikkert var god. Det er lett å si «men det går så bra så», men klokt eller respektfullt er det ikke. 

Hvordan klarte du det hvis fødselen varte i 30 min? 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Visste du hvordan fødselen faktisk skjer hvis du ikke har født før? Dette er ikke kunnskap folk vet som ikke har vært gjennom det samme. 

Jeg gjør det. Har aldri født men er forholdsvis oppdatert. Det finnes da både tv programmer og bøker og andre måter å tilegne seg informasjon enn å ha gått gjennom en fødsel selv?

Anonymkode: eb9af...e88

AnonymBruker
Sokk skrev (7 timer siden):

Jordmor kommer visstnok av at de bærer barnet fra jord til mor, så «mor» viser til hun som føder barnet, ikke til jordmoren. Så da heter mannlige jordmødre også jordmor.

Fødsel er så intenst og overveldende at man har absolutt null kapasitet til å tenke på intimsoner, nakenhet, sjenanse eller ting som er «flaut» akkurat i innspurten. Om det kommer inn en mannlig jordmor eller lege som skal hjelpe deg med å få babyen ut, så blir du sjeleglad for at han kommer.

Jeg er lykkelig uvitende om det kom avføring e.l. sammen med babyen. Tror ikke det da, for jeg fikk samboer til å ta bilde da babyen var halvveis ute, og jeg kunne ikke se noe avføring. Bare et babyhode mellom beina. Tror jordmor fikk litt sjokk da jeg ropte «ta bilde!!» på det tidspunktet. Av og til vinner nysgjerrigheten min over andre hensyn 😅

Jeg må si meg enig med jordmoren din, skjønner ikke hva som er vakkert med et spjelket underliv. 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg gjør det. Har aldri født men er forholdsvis oppdatert. Det finnes da både tv programmer og bøker og andre måter å tilegne seg informasjon enn å ha gått gjennom en fødsel selv?

Ja, det var derfor jeg skrev tråden fordi jeg ble redd av tv serien. De viser jo alt.. men de sa ikke hvordan de sjekket vannet. Jeg trodde det var med linjal. Hvordan skulle jeg vite det? 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, det var derfor jeg skrev tråden fordi jeg ble redd av tv serien. De viser jo alt.. men de sa ikke hvordan de sjekket vannet. Jeg trodde det var med linjal. Hvordan skulle jeg vite det? 

Det er jo bare google så kommer det opp mange forklaringer på hvordan?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...