Gå til innhold

Går bra etter reduksjon.


stjernestøv

Anbefalte innlegg

stjernestøv
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg håper at det vil hjelpe deg å øke dosen igjen og at du vil føle deg bedre så snart som mulig. Også håper jeg at du kanskje kan forsøke å ta mitt råd om å snakke med psykiateren din om hvordan du kan forsøke å akseptere at du må ta medisiner resten av livet? :)  For jeg vil tro det vil gjøre livet ditt mye lettere å ta ett siste valg om å bare bruke medisiner resten av livet slik at du slipper å hele tiden gruble på om du burde redusere dose eller slutte eller bytte medisin. For det er nok ikke lett for deg det heller kan jeg tenke meg. Også kanskje du kan se litt på hvilke aktiviteter du kan fylle dagene dine med? Da tenker jeg ikke bare på ting som husarbeid, men ting du kan se frem til og som gir deg noe positivt? Som en eller annen hobby, gå mer turer, møte venner, frivillig arbeid eller hva som helst :) 

Anonymkode: 4017a...342

Jo takk, håper det hjelper fort og at jeg ikke trenger å gå enda høyere opp. Resten av livet? Jo kanskje jeg må det, får se hva han sier. Jeg er så ambivalent og plutselig vil jeg slutte med alt. Ja må ha noe å fylle dagene med, blir jo dårlig av å bare sitte inne også. Det er det å klare det da. Vil gjerne klare å gjøre noe. Bare små ting i hverdagen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
stjernestøv skrev (1 minutt siden):

Jo takk, håper det hjelper fort og at jeg ikke trenger å gå enda høyere opp. Resten av livet? Jo kanskje jeg må det, får se hva han sier. Jeg er så ambivalent og plutselig vil jeg slutte med alt. Ja må ha noe å fylle dagene med, blir jo dårlig av å bare sitte inne også. Det er det å klare det da. Vil gjerne klare å gjøre noe. Bare små ting i hverdagen. 

Ja, resten av livet. For å begrunne svaret mitt så tenker jeg på det at du har vært syk lenge og du har allerede forsøkt mange ganger å slutte der du raskt har blitt verre. Så det å velge en siste gang at du skal ta medisiner livet ut vil gjøre ambivalensen mindre siden du da slipper å tenke mer på om du skal redusere dose eller ikke. Noe det virker som du tenker på veldig mye. Hvor du da nesten alltid velger å redusere for så å igjen bli dårlig. Det er som sagt ikke bra å drive å redusere og øke dose hele tiden, spesielt ikke når du blir dårlig av det. Å gjøre små ting i hverdagen er ett kjempefint mål du kan sette deg :) Skriv opp en liten liste med ting du har lyst til å gjøre i løpet av uken også ser du hva som er overkommelig å få til. Også er det jo viktig å ikke sette listen på ting du skal gjøre for høyt og også at listen inneholder ting som du har lyst til og som gir deg glede. 

Anonymkode: 4017a...342

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, resten av livet. For å begrunne svaret mitt så tenker jeg på det at du har vært syk lenge og du har allerede forsøkt mange ganger å slutte der du raskt har blitt verre. Så det å velge en siste gang at du skal ta medisiner livet ut vil gjøre ambivalensen mindre siden du da slipper å tenke mer på om du skal redusere dose eller ikke. Noe det virker som du tenker på veldig mye. Hvor du da nesten alltid velger å redusere for så å igjen bli dårlig. Det er som sagt ikke bra å drive å redusere og øke dose hele tiden, spesielt ikke når du blir dårlig av det. Å gjøre små ting i hverdagen er ett kjempefint mål du kan sette deg :) Skriv opp en liten liste med ting du har lyst til å gjøre i løpet av uken også ser du hva som er overkommelig å få til. Også er det jo viktig å ikke sette listen på ting du skal gjøre for høyt og også at listen inneholder ting som du har lyst til og som gir deg glede. 

Anonymkode: 4017a...342

Ok. Får se om jeg klarer å bestemme meg for resten av livet, det hadde jo vært en lettelse å slippe den ambivalente meg. Søren at jeg må bli dårlig, det irriterer meg sånn. Nei den listen må jeg ikke sette for høyt. Takk :) Det hjalp å snakke med deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
stjernestøv skrev (1 minutt siden):

Ok. Får se om jeg klarer å bestemme meg for resten av livet, det hadde jo vært en lettelse å slippe den ambivalente meg. Søren at jeg må bli dårlig, det irriterer meg sånn. Nei den listen må jeg ikke sette for høyt. Takk :) Det hjalp å snakke med deg. 

Du kan jo i alle fall ta det opp med psykiateren din da? At det hadde vært en lettelse for deg å slippe ambivalensen og at du derfor tenker på å kanskje bare bestemme deg en siste gang for å gå på medisiner resten av livet? Så får du høre hva han har å si. Jeg tenker i alle fall at det kan bli en fin samtale og at du nok sikkert også kan få noen gode råd av din psykiater som kjenner deg? :) Jeg skjønner godt at det er kjipt å ha ett ønske om å redusere/slutte på medisiner men så må man i stedet innse at det ikke går, jeg har vært der selv. Tok endelig valget om å bruke medisiner livet ut i fjor og det ble i alle fall en lettelse for meg. Så jeg gir jo deg det rådet i håpet om at det også vil kunne fungere for deg også. Så hyggelig å høre at det hjalp å snakke med meg :) 

Anonymkode: 4017a...342

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du kan jo i alle fall ta det opp med psykiateren din da? At det hadde vært en lettelse for deg å slippe ambivalensen og at du derfor tenker på å kanskje bare bestemme deg en siste gang for å gå på medisiner resten av livet? Så får du høre hva han har å si. Jeg tenker i alle fall at det kan bli en fin samtale og at du nok sikkert også kan få noen gode råd av din psykiater som kjenner deg? :) Jeg skjønner godt at det er kjipt å ha ett ønske om å redusere/slutte på medisiner men så må man i stedet innse at det ikke går, jeg har vært der selv. Tok endelig valget om å bruke medisiner livet ut i fjor og det ble i alle fall en lettelse for meg. Så jeg gir jo deg det rådet i håpet om at det også vil kunne fungere for deg også. Så hyggelig å høre at det hjalp å snakke med meg :) 

Anonymkode: 4017a...342

Ja kan jo ta det opp med han og se hva han sier til det, han har kjent meg noen år i hvert fall. Så bra det ble en lettelse for deg, vil jo det jeg også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv

Men siden jeg er litt roligere nå og prikkingen har gitt seg legger jeg meg og leser i isfolket. God natt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
stjernestøv skrev (2 minutter siden):

Ja kan jo ta det opp med han og se hva han sier til det, han har kjent meg noen år i hvert fall. Så bra det ble en lettelse for deg, vil jo det jeg også. 

Så bra :) Håper du får en god natt søvn når du legger deg da og en bedre dag i morgen. Det er nok bra for deg å kunne diskutere dette med noen som kjenner deg og som har utdanning og kompetanse, og ikke bare folk her inne. Så det er mitt beste råd ut i fra alt det jeg har skrevet til deg i dag: Snakk med psykiateren din om det du tenker og føler på og vurder å ta ett siste valg om å ta medisiner resten av livet, og forsøk å gjør små ting i hverdagen som du kan se frem til og som gir deg noe positivt :) 

Anonymkode: 4017a...342

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Så bra :) Håper du får en god natt søvn når du legger deg da og en bedre dag i morgen. Det er nok bra for deg å kunne diskutere dette med noen som kjenner deg og som har utdanning og kompetanse, og ikke bare folk her inne. Så det er mitt beste råd ut i fra alt det jeg har skrevet til deg i dag: Snakk med psykiateren din om det du tenker og føler på og vurder å ta ett siste valg om å ta medisiner resten av livet, og forsøk å gjør små ting i hverdagen som du kan se frem til og som gir deg noe positivt :) 

Anonymkode: 4017a...342

Takk🙂. Skal prøve på alt det men det er ikke bare bare med meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Så bra :) Håper du får en god natt søvn når du legger deg da og en bedre dag i morgen. Det er nok bra for deg å kunne diskutere dette med noen som kjenner deg og som har utdanning og kompetanse, og ikke bare folk her inne. Så det er mitt beste råd ut i fra alt det jeg har skrevet til deg i dag: Snakk med psykiateren din om det du tenker og føler på og vurder å ta ett siste valg om å ta medisiner resten av livet, og forsøk å gjør små ting i hverdagen som du kan se frem til og som gir deg noe positivt :) 

Anonymkode: 4017a...342

Ville bare si takk til deg for å ha svart stjernestøv på en så god og respektfull måte.

Anonymkode: 70283...d84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
stjernestøv skrev (21 minutter siden):

Takk🙂. Skal prøve på alt det men det er ikke bare bare med meg. 

Nei, jeg kan kjenne meg igjen i det. Det er ikke alltid så lett å få til og man feiler ofte litt også, men er bare å forsøke igjen. Men du kan jo sikkert snakke litt med psykiateren og sykepleieren som følger deg opp om det også? Så har du de som støtte i det :) Jeg heier på deg. 

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Ville bare si takk til deg for å ha svart stjernestøv på en så god og respektfull måte.

Anonymkode: 70283...d84

Ja, selvfølgelig. Det skulle da bare mangle. Jeg kan jo kjenne meg igjen i en del av det som Stjernestøv sliter med som nevnt. Og jeg har jo vært en god del år her inne på forumet nå så jeg har jo fulgt Stjernestøv en god stund. Så etter at jeg selv tok valget om å fortsette på medisiner resten av livet og opplevde at det gjorde livet mitt lettere og hjalp meg så har jeg hatt lyst til å gi Stjernestøv det samme rådet i håp om at det kanskje kan hjelpe henne også. Så jeg har vel egentlig bare ventet på det rette tidspunktet til å dele dette rådet med henne, og nå virket som ett passende tidspunkt. Også ble jeg jo veldig glad når Stjernestøv tok til seg rådet da. Krysser fingrene for at hun kanskje også klarer å ta det valget og at det vi hjelpe henne også :) 

Anonymkode: 4017a...342

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Nei, jeg kan kjenne meg igjen i det. Det er ikke alltid så lett å få til og man feiler ofte litt også, men er bare å forsøke igjen. Men du kan jo sikkert snakke litt med psykiateren og sykepleieren som følger deg opp om det også? Så har du de som støtte i det :) Jeg heier på deg.

Ok. Ja kan snakke med dem om det. Jo takk for det :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv

Min mann sa det tok nesten et år før jeg ble bra, at det var det dere mente med flere måneder før man visste om det gikk bra? At jeg kunne bli dårlig før men måtte holde ut? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk så mye grubling du hadde spart deg for, dersom du hadde laget den enkle loggen over medisininntak, søvn og dagsform som jeg har gnålt om i alle år...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

stjernestøv
laban skrev (7 minutter siden):

Tenk så mye grubling du hadde spart deg for, dersom du hadde laget den enkle loggen over medisininntak, søvn og dagsform som jeg har gnålt om i alle år...

har lest her inne nå, skjønner tegninga. Tror jeg holder meg til risperdal, da vet jeg hvordan jeg er. Kan jo få andre bivirkninger på andre medisiner, latuda var ikke bra for meg heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv skrev (2 timer siden):

Min mann sa det tok nesten et år før jeg ble bra, at det var det dere mente med flere måneder før man visste om det gikk bra? At jeg kunne bli dårlig før men måtte holde ut? 

Nei, omvendt. Det kan gå bra i mange måneder (AP gir en viss beskyttelse en periode etter man har sluttet på dem), men så blir man psykotisk igjen. Derfor må det gå lang tid før man kan konkludere med at det har gått bra å trappe ned/slutte.

Det gjelder ikke andre veien, hvis du først får tilbakefall så vet man med en gang at det ikke gikk bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
Sokk skrev (1 minutt siden):

Nei, omvendt. Det kan gå bra i mange måneder (AP gir en viss beskyttelse en periode etter man har sluttet på dem), men så blir man psykotisk igjen. Derfor må det gå lang tid før man kan konkludere med at det har gått bra å trappe ned/slutte.

Det gjelder ikke andre veien, hvis du først får tilbakefall så vet man med en gang at det ikke gikk bra. 

ok. Takk for oppklaringen for jeg ble litt forvirret, han mente jeg skulle holde ut og etter flere måneder ville det gå bra. Sykepleieren skrev til meg at det var lurt å øke. Det var alt han hadde å si. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...