Gå til innhold

Mindre penger til psykiatrien


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Trinity80 skrev (4 minutter siden):

Forstår ikke spørsmålet ditt. De som får avslag får jo ikke behandling. Det finnes de som kommer inn for sent dessverre. Noen søker hjelp for sent også. 

Hvorfor får noen avslag? 

Anonymkode: 0e4c1...dc0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trinity80
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva gjør du som frivillig på dps? Ikke hørt om. 

Anonymkode: 0e4c1...dc0

Jeg er pr. nå frivillig likeperson ☺️ Noen steder bruker de erfaringskonsulent. Du burde ha hørt om det, veldig givende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva gjør du som frivillig på dps? Ikke hørt om. 

Anonymkode: 0e4c1...dc0

@Trinity80

Anonymkode: 0e4c1...dc0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinity80
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvorfor får noen avslag? 

Anonymkode: 0e4c1...dc0

De må du spørre de som vurderer om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Trinity80 skrev (Akkurat nå):

Jeg er pr. nå frivillig likeperson ☺️ Noen steder bruker de erfaringskonsulent. Du burde ha hørt om det, veldig givende. 

Ja men det er jo lønnet arbeid? Hva er det du gjør som frivillig..? Drikker du le liksom med pasientene..

Anonymkode: 0e4c1...dc0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinity80
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja men det er jo lønnet arbeid? Hva er det du gjør som frivillig..? Drikker du le liksom med pasientene..

Anonymkode: 0e4c1...dc0

Det er opp til meg å vurdere hva jeg gjør med min egen fritid faktisk. 

Hva jeg konkret gjør snakker jeg jo selvsagt ikke om. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Trinity80 skrev (Akkurat nå):

Det er opp til meg å vurdere hva jeg gjør med min egen fritid faktisk. 

Hva jeg konkret gjør snakker jeg jo selvsagt ikke om. 

Hvis du er frivillig kan du jo ikke ta med pasientene på fylla. 

Anonymkode: 0e4c1...dc0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
Trinity80 skrev (9 timer siden):

Det kuttes på lengden på behandling, dvs mer komprimert behandling. Stå i jobb blir prioritert dvs de som er på randen får raskere tilbud.

Det skal også ryddes opp i svingdørspasienter med gjentakende dårlig utfall på behandling.

Langvarig rusavhengige nedprioriteres, og man opererer med kortere og mer effektiv og pakkeløp for samtlige  

Synes denne nedskjæringen ser ut som en real opprydding spør du meg. Ikke bare dumt. 

Jeg kan ikke se at det er noe positivt med dette kuttet. Langvarig rusavhengige blir ikke nødvendigvis raskere bedre av at man korter ned til en bestemt pakke.

De sier også at de vil kutte ned tilbud for tidlig psykose og personlighetsproblematikk. Tenk hvor mye denne typen lidelser koster samfunnet i form av uførhet og tapte arbeidsår. Det er også opphoping av psykose i storbyer, det utgjør en risikofaktor å bo i storby. Personlighetsproblematikk passer dårlig i «pakker». Om man ikke får behandlet selve personlighetsforstyrrelsen får man jo nettopp svingdørspasienter.

Jeg synes også OUS har et poeng i at Oslo har mange flere innvandrere, som både har større risikofaktorer for psykisk lidelse (migrasjon, lavere sosioøkonomisk status), og kommer senere til behandling. Og trenger tolk. Og hvor kommunikasjon og behandling kanskje blir ytterligere komplisert av kulturelle forskjeller.

Gjett hvem som blir rammet av kuttet? De som er svakest stilt fra før av. Som vanlig.

Det er så enkelt å sitte på hovedkvarteret til Helse Sørøst og leke med tall og flytte 150 millioner fordi det passer modellen bedre. Det er lett å glemme menneskene som blir rammet av kuttet der man sitter på cellekontor med fleksitid. Neste gang kan de kutte i alle de uendelig mange lagene av administrasjon i stedet. De fleste tjener nok mer enn en f.eks en overlegelønning. Med hjemmekontor og bruke dagene på å flytte rundt på tall. Og det er så riv ruskende galt at det er sånn.

Jeg blir mer og mer opprørt over å se norsk helsevesen raseres på samme måte som NHS. Vi ligger bare noen år bak. 

Endret av Sokk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
Trinity80 skrev (8 timer siden):

Departementet har informert, ikke noe allmennheten får vite - strategi de neste årene som skal implementeres.

Hvilken lovhjemmel har departementet for å unndra denne informasjonen fra offentligheten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Sokk skrev (27 minutter siden):

Jeg blir mer og mer opprørt over å se norsk helsevesen raseres på samme måte som NHS. Vi ligger bare noen år bak. 

Det må kuttes. Folk vil ikke betale mer skatt.

Han man penger går man privat. Hvis du ikke har penger, er du fucked.

Anonymkode: fbe85...fe7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man trenger jo ikke å prioritere psykisk helse uansett, for psykisk syke er jo selv skyld i lidelsene sine… 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hvis du ikke har penger, er du fucked.

Det finnes andre måter å betale på. Og da snakker jeg ikke om å selge kroppen sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker skrev (24 minutter siden):

Det finnes andre måter å betale på. Og da snakker jeg ikke om å selge kroppen sin.

Da er jeg nysgjerrig på hva du mener 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

psykedeliker
Sokk skrev (2 minutter siden):

Da er jeg nysgjerrig på hva du mener 😂

I gamle dager hadde folk med mat til stammens medisinmann istedenfor penger. Eller de hjalp til på gården hans. Eller noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nachnoo

Det er en forferdelig utvikling de siste år. Stadig flere får avslag med den begrunnelse at de er i jobb. De private får stadig flere henvendelser, men ikke alle har økonomi til å betale. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker skrev (9 minutter siden):

I gamle dager hadde folk med mat til stammens medisinmann istedenfor penger. Eller de hjalp til på gården hans. Eller noe annet.

I og med at penger er et byttemiddel for alle typer tjenester, vil penger uansett speile i hvilken grad folk er i stand til å levere nyttige varer og tjenester på det åpne markedet. Så det finnes ikke så mye «skjult» verdi som folk kan bytte direkte med hverandre (selv om det kanskje er lettere å unndra skatt for fordelen av eget arbeid).

Problemet er jo at de som har minst trenger det mest. Og privatisering bidrar til at de som trenger det minst får mest. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nachnoo skrev (1 minutt siden):

Det er en forferdelig utvikling de siste år. Stadig flere får avslag med den begrunnelse at de er i jobb. De private får stadig flere henvendelser, men ikke alle har økonomi til å betale. 

«Vent til du er ute av arbeidslivet,» da vet man jo at det er mye lavere sannsynlighet for å komme seg inn igjen.

Det er en så snever og kortsiktig tankegang at jeg blir helt matt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
Sokk skrev (Akkurat nå):

Så det finnes ikke så mye «skjult» verdi som folk kan bytte direkte med hverandre

Det får du mene så mye du vil.

Jeg har i alle fall møtt mange mennesker som har noe å bidra med, men som ikke vil bidra med det de har. Og da får de klare seg uten min (og andres) hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
nachnoo skrev (6 timer siden):

Med dette vedtaket har en allerede gitt opp å hjelpe de som trenger det mest. For dem venter rennestenen. 

Ja, det er ekstremt tragisk.

Anonymkode: 95939...0dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinity80

Jeg tror nok at psykisk helsevesen trenger en opprydding, det kunne uansett ikke fortsette sånn som det har holdt på frem til nå.

Det er hardt og brutalt, men jeg er litt for opprydding i rekkene. Det går så klart utover noen, det gjør det bestandig.

Og til det at EUPF ikke har godt av pakkeforløp, er helt feil. DAT er beste løsningen har man funnet ut, og et samarbeid mellom DPS, fastlege og DAT. Da får denne gruppen mulighet til behandling, og ikke gitt opp.

Man får faktisk ikke bare mene ting i øst og vest - man bør ha litt fakta og kunnskap i bakhånd. Ikke bare følelser og synsing. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...