Gå til innhold

Er det naturlig å feire pride for heteroseksuelle?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

ISW skrev (3 minutter siden):

Jeg er enig i at det finnes fordommer, f.eks. hvis en person sier at vedkommende er homofil, så må noen svare: "Det er greit det altså, men hold deg unna rumpa mi, hehehe". Som om den homofile personen er et monster som bare må invadere ethvert mannlig rumpehull som måtte finnes i mils omkrets.

Sånt støtter jeg ikke. Mitt inntrykk er imidlertid at det blir mindre av det. Og bra er det.

Men jeg mener likevel at Pride kan være litt mot sin hensikt, nettopp gjennom at det kan gi et inntrykk av at homofile er fjoller som danser i gatene i g-streng og har rosa hår. Jeg tror aldri samfunnet kommer dit at man kan la være å følge normene, f.eks. på en arbeidsplass, fordi man er homofil. Hvis jeg som heterofil mann skulle dra stereotypen helt den andre veien og ikke dusje på tre uker, snuse løssnus og spytte brunt på gulvet og bare snakke om kvinnelige kjønnsorganer, så hadde jeg også fått en alvorlig irettesettelse. 

Så - hvorfor skal man dyrke at homofile er så "annerledes" enn andre og bygge opp under stereotypier? Er dette en eksponeringsterapi for homofobe?

Det siste først: For å synligjøre at når barn blir med kompiser hjem fra skolen og blir møtt av feks to fedre, så er det helt ok. 
 

Pride har en lang og voldelig historie som kan være nyttig å kjenne til. Et eksempel er hvordan queer (på norsk skeiv) opprinnelig ble brukt som et nedsettende begrep om skeive (lesbiske/homofile/trans/bi/ osv). Den ganske formidable gjenerobringen av begrepet viser noe av hvor en omvendt stigmatiseringsprosess kan fungere. Fra å bli gjort narr av og redusert til hån, til stolthet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Savannah skrev (45 minutter siden):

Jeg undrer meg over den negativiteten mot Pride på dol, hvert år.

Fordi det blir så overdrevent å "feire" en hel måned. Med pride-regnbue alle steder. Det minner sterkt om propaganda.

Anonymkode: 25115...ea8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Tror du homofile og skeive slutter å være det i de 11 månedene hvor Pride ikke feires? De feires (dine ord) da like mye som heterofile i disse 11 andre månedene. Deres måte å leve på og være på er da lik 12 måneder i året. Så skjønner ikke resonnementet ditt her. 

Anonymkode: a8154...98e

Nei, det gjør faktisk ikke. Med feiring mener jeg å få lov til å leve som vanlig og ikke få sin identitet (uavhengig om det er innenfor kjønn eller seksualitet) stilt spørsmål ved / hengt ut/ møtt med behov for å forklare eller også forsvare hvorfor man er som man er.  Med mindre et menneske er selvlysende stereotypisk skeiv, så er personen heterofil og ikke trans. Det bidrar til veldig mye diskriminering. Og tror du meg ikke kan du mer enn gjerne søke opp siste forskning innenfor de områdene jeg listet opp lenger oppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

XbellaX skrev (12 minutter siden):

Det siste først: For å synligjøre at når barn blir med kompiser hjem fra skolen og blir møtt av feks to fedre, så er det helt ok. 
 

Pride har en lang og voldelig historie som kan være nyttig å kjenne til. Et eksempel er hvordan queer (på norsk skeiv) opprinnelig ble brukt som et nedsettende begrep om skeive (lesbiske/homofile/trans/bi/ osv). Den ganske formidable gjenerobringen av begrepet viser noe av hvor en omvendt stigmatiseringsprosess kan fungere. Fra å bli gjort narr av og redusert til hån, til stolthet. 

Jeg skal ikke underslå at denne kampen har vært nyttig. Fra å være "freaks" på 70-tallet, og å være marginaliserte grupper som smittet hverandre med HIV og holdt seg for seg selv på 80-tallet - så er det jeg er glad for i dag, at homofile (og alle andre grupper du nevner) er helt normale mennesker. Jeg er også glad for mangfoldet vi har i samfunnet. 

Men problemet er at en pendel svinger. Begge veier. Det er (dessverre) svært sjeldent at noe normaliseres og blir der. Jeg synes dessverre jeg ser at enkelte ting i samfunnet (f.eks. kvinnekamp) begynner å bli et problem i motsatt retning. F.eks. at det er mye lettere å få en styreplass eller en del studieplasser som kvinne (fordi færre kvinner generelt er interessert i en slik rolle, men man blir kvotert inn), og at flere og flere menn nå kjenner på utenforskap. Tilsvarende f.eks. med samer - hvor en same i dag typisk har høyere makt og innflytelse enn andre nordmenn (ref. at noen få reinsdyr skulle oppleve støyende omgivelser skulle påvirke strømprisene til hele befolkningen og rasere en investering til titalls milliarder kroner). Ja, jeg er faktisk litt redd for at vi etterhvert får et samfunn med marginalisering av majoriteten, av hensyn til politisk korrekthet og overdrevent vern av minoriteter. Jeg mener dette er en reell bekymring. Og jeg synes ikke Pride bidrar til så mye positivt rundt dette i 2024.

Endret av ISW
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (5 minutter siden):

Jeg skal ikke underslå at denne kampen har vært nyttig. Fra å være "freaks" på 70-tallet, og å være marginaliserte grupper som smittet hverandre med HIV og holdt seg for seg selv på 80-tallet - så er det jeg er glad for i dag, at homofile (og alle andre grupper du nevner) er helt normale mennesker. Jeg er også glad for mangfoldet vi har i samfunnet. 

Men problemet er at en pendel svinger. Begge veier. Det er (dessverre) svært sjeldent at noe normaliseres og blir der. Jeg synes dessverre jeg ser at enkelte ting i samfunnet (f.eks. kvinnekamp) begynner å bli et problem i motsatt retning. F.eks. at det er mye lettere å få en styreplass eller en del studieplasser som kvinne (fordi færre kvinner generelt er interessert i en slik rolle, men man blir kvotert inn), og at flere og flere menn nå kjenner på utenforskap. Tilsvarende f.eks. med samer - hvor en same i dag typisk har høyere makt og innflytelse enn andre nordmenn (ref. at noen få reinsdyr skulle oppleve støyende omgivelser skulle påvirke strømprisene til hele befolkningen og rasere en investering til titalls milliarder kroner). Ja, jeg er faktisk litt redd for at vi etterhvert får et samfunn med marginalisering av majoriteten, av hensyn til politisk korrekthet og overdrevent vern av minoriteter. Jeg mener dette er en reell bekymring. Og jeg synes ikke Pride bidrar til så mye positivt rundt dette i 2024.

Jeg tror «vi» som tilhører majoriteten på mange områder har svært godt av å få våre posisjoner utfordret og stilt spørsmål ved. Å miste noe av «vår» forkjørsrett, tolkningsfortrinn og fordeler kan oppleves utrygt, vi må gi avkall på noe. Jeg tror det er nyttig og sunt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
knas skrev (1 time siden):

Synd å si det, men slik det har utviklet seg de siste årene, så blir faktisk jeg også kvalm av det. Og jeg var tidligere med på litt gøy og liv i Oslo den uka, særlig lørdagen, ikke måneden det var Pride i Oslo. At de ikke ser at de ødelegger sin egen sak?! 

Jeg kunne skrevet mer, men jeg orker ikke nå. Har gjort det andre steder, men det blir fort slettet som hets og hatprat. Sånn blir det når noe har blitt autoritært og de ikke har gode nok motargumenter. Men jeg vet at flere her inne er enig med meg og også argumenterer godt. 

Hvorfor lar du deg engasjere så mye at du blir kvalm. Det er en voldsom reaksjon. Lev og la leve

Anonymkode: 2b053...a91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
knas skrev (2 timer siden):

Å være skeiv er noe annet enn å være homofil, ja. Derfor er Pride i dag noe annet enn det opprinnelig var. I dag kan man være heterofil, ha blått hår og en rar kink og dermed definere seg som skeiv hvis man vil. 

En del homofile vil også ha seg frabedt å bli kalt skeiv. Det skjønner jeg godt, og det hadde nok jeg også gjort hvis jeg var homofil. 

Som heterofil vil jeg ha lengst mulig avstand til homofile. De gir meg ikke noe. De er bare opptatt av sex. Sykelig opptatt. 

Anonymkode: 837e7...2d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
XbellaX skrev (1 time siden):

Nei, det gjør faktisk ikke. Med feiring mener jeg å få lov til å leve som vanlig og ikke få sin identitet (uavhengig om det er innenfor kjønn eller seksualitet) stilt spørsmål ved / hengt ut/ møtt med behov for å forklare eller også forsvare hvorfor man er som man er.  Med mindre et menneske er selvlysende stereotypisk skeiv, så er personen heterofil og ikke trans. Det bidrar til veldig mye diskriminering. Og tror du meg ikke kan du mer enn gjerne søke opp siste forskning innenfor de områdene jeg listet opp lenger oppe.

Det er jo de selv som fremstiller seg som selvlysende og stereotypiske skeive da. Hva er vitsen med det? Vil de ha mer aksept er første bud å se ut som normen. 

Anonymkode: a8154...98e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To gode spørsmål mange som står på barrikadene (uansett hvilke barrikader de står på) bør stille seg selv:

1. Hva er det jeg ønsker å oppnå?

2. Tror jeg at jeg kommer til å oppnå det jeg ønsker med måten jeg går frem på nå?

For meg er legning og Pride to forskjellige ting. Legning har jeg ingen problemer med. Pride, når det bikker over i woke, har jeg ganske mange problemer med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er jo de selv som fremstiller seg som selvlysende og stereotypiske skeive da. Hva er vitsen med det? Vil de ha mer aksept er første bud å se ut som normen. 

Anonymkode: a8154...98e

For enkelte har det vært en måte å bli fysisk synlig på. Tenk deg hvordan homofili blant menn (kun et eksempel) er blitt fremstilt gjennom årene. Det har knapt vært mulig å være homofil på andre måter enn den overdådige selvlysende fjollete feminine homsen med voldsomme gester. (At über maskuline og homofile menn også finnes i ameriknsk NFL hører til blant sjeldenhetene innenfor tv/film, i såfall fremstil i en veldig stakkarslig rolle eller relatert til aids ). Den feminine homofile kan derfor (kort og overforenklet) for noen gutter være en måte å gjøre homofiliteten sin synlig på. Fordi skeivhet blir ikke sett med mindre den er selvlysende og stereotypisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vhanja skrev (21 minutter siden):

To gode spørsmål mange som står på barrikadene (uansett hvilke barrikader de står på) bør stille seg selv:

1. Hva er det jeg ønsker å oppnå?

2. Tror jeg at jeg kommer til å oppnå det jeg ønsker med måten jeg går frem på nå?

For meg er legning og Pride to forskjellige ting. Legning har jeg ingen problemer med. Pride, når det bikker over i woke, har jeg ganske mange problemer med.

Og så kan man jo stille spørsmål til seg selv, hvorfor opplever noen minoritetsgrupper å fortsatt måtte kjempe for grunnleggende rettigheter i 2024. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

XbellaX skrev (Akkurat nå):

Og så kan man jo stille spørsmål til seg selv, hvorfor opplever noen minoritetsgrupper å fortsatt måtte kjempe for grunnleggende rettigheter i 2024. 

Hvilke grunnleggende rettigheter er det homofile mangler i 2024?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vhanja skrev (2 minutter siden):

Hvilke grunnleggende rettigheter er det homofile mangler i 2024?

Kort eksempel: Skeive barn og unge, samt eldre, opplever en ganske betydelig diskriminering innenfor barnevern og eldreomsorg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

XbellaX skrev (2 minutter siden):

Kort eksempel: Skeive barn og unge, samt eldre, opplever en ganske betydelig diskriminering innenfor barnevern og eldreomsorg. 

Det kjenner jeg ikke til, men det er selvfølgelig helt feil hvis det skjer.

Samtidig er det ikke alltid at ens legning er relevant. F.eks gamer jeg en del. Og jeg ser noen ganger folk som ønsker å bli med i en guild (gruppe med spillere) som er "LGT+ positive". Og jeg forstår ikke hvorfor. Det er et spill. Hva slags legning man har er overhodet ikke relevant for spillet. Hvorfor skal det komme opp som et tema? Jeg prater ikke i gaming guilds om forhold og seksualitet, jeg prater om spillet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vhanja skrev (Akkurat nå):

Det kjenner jeg ikke til, men det er selvfølgelig helt feil hvis det skjer.

Samtidig er det ikke alltid at ens legning er relevant. F.eks gamer jeg en del. Og jeg ser noen ganger folk som ønsker å bli med i en guild (gruppe med spillere) som er "LGT+ positive". Og jeg forstår ikke hvorfor. Det er et spill. Hva slags legning man har er overhodet ikke relevant for spillet. Hvorfor skal det komme opp som et tema? Jeg prater ikke i gaming guilds om forhold og seksualitet, jeg prater om spillet.

Skjønner. Ofte handler det kort og godt  om trygghet. Noe som ofte er ganske uforståelig for de av oss som ikke selv er skeive. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Vhanja skrev (31 minutter siden):

To gode spørsmål mange som står på barrikadene (uansett hvilke barrikader de står på) bør stille seg selv:

1. Hva er det jeg ønsker å oppnå?

2. Tror jeg at jeg kommer til å oppnå det jeg ønsker med måten jeg går frem på nå?

For meg er legning og Pride to forskjellige ting. Legning har jeg ingen problemer med. Pride, når det bikker over i woke, har jeg ganske mange problemer med.

Woke betyr å være oppmerksom på og kritisk til sosial forskjellsbehandling i samfunnet. Rasisme, sexisme og annen diskriminering som anses krenkende.
Hvordan kan du ha problemer med noe som er så viktig og grunnleggende i et demokrati?

Anonymkode: 2b053...a91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

XbellaX skrev (1 minutt siden):

Skjønner. Ofte handler det kort og godt  om trygghet. Noe som ofte er ganske uforståelig for de av oss som ikke selv er skeive. 

Det kan jeg veldig godt forstå hvis man er med i en gruppe hvor ens seksualitet/legning er et tema.  Men når jeg gamer så prater jeg ikke om min seksualitet. Vi prater om spillet. Jeg vet ikke hva slags legning eller hobbyer de andre i gruppen har og det er heller ikke relevant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Woke betyr å være oppmerksom på og kritisk til sosial forskjellsbehandling i samfunnet. Rasisme, sexisme og annen diskriminering som anses krenkende.
Hvordan kan du ha problemer med noe som er så viktig og grunnleggende i et demokrati?

Anonymkode: 2b053...a91

Jeg tror du spiller dum her. Jeg tror du vet at "woke" som retning betyr langt mer enn det du skriver i innlegget. Woke som retning inkluderer cancel culture, noe jeg er sterk motstander av.

Endret av Vhanja
Lenke til kommentar
Del på andre sider

XbellaX skrev (10 minutter siden):

Kort eksempel: Skeive barn og unge, samt eldre, opplever en ganske betydelig diskriminering innenfor barnevern og eldreomsorg. 

Er det merkelig? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Pride er +Woke. Alle er verd noe og alle skal få  ha sin legning i fred. Ingen skal stille spørsmål om dette fenomenet. For dette er bare merkelig, skulle tro at 90% var homofile!!

Anonymkode: 837e7...2d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...