Gå til innhold

Høyres Henrik Asheim: Foreslår to leger i vurderingen av sykemelding


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Norske fastleger sier sjelden nei til sykemelding. Høyres Henrik Asheim vil ha en diskusjon om to leger bør inn i vurderingen.

Har legestanden kapasitet til dette?

Sofie Marhaug, nestleder i Rødt, synes ikke forslaget har noe for seg:

– Dette er en kjempedårlig idé. Det er helt håpløst å foreslå dette i en tid hvor vi har fastlegekrise og mangel på helsepersonell.

https://www.nettavisen.no/nyheter/hoyre-to-leger-bor-inn-i-vurderingen-av-langtidssykemelding/s/5-95-1884277

Anonymkode: 06236...688

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har egentlig ikke så mye tro på det. Jeg tror ikke det er der det ligger.

Men ja, jeg tror Norge har høyt sykefravær og mange på trygd på grunn av gode ordninger. Jeg tror at flere folk ville stått i jobb hvis alternativet var rennesteinen, sånn som i USA. Problemet er at det er for brutalt. Det finnes ingen måte å definere verdige og uverdige trengende.

Endret av Grendel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er enig i at det er altfor lett å få sykemelding.

Jeg ser mange ganger på tiktok så er unge jenter med visstnok psykiske lidelser så alvorlige at de ikke klarer å jobbe, men likevel så skal de altså dra på den ene sydenturer etter den andre med både venninner og alene mens de har live og legger ut videoer hele tiden. De sier de har sosial angst eller depresjon, men likevel så står de å skriker til liven mitt på flyplassen fullt av folk og er mer aktiv enn tilogmed folk uten depresjon. 

Anonymkode: 21ddb...080

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
Grendel skrev (16 minutter siden):

Jeg tror at flere folk ville stått i jobb hvis alternativet var rennesteinen, sånn som i USA.

Det blir feil å trekke direkte sammenligninger med amerikanske forhold av flere grunner. Bl.a. fordi amerikanere har et annet syn på arbeid i utgangspunktet. For dem handler arbeid om å gjøre noe produktivt, ikke om å sosialisere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den forsvunne diamanten

Ikke faen at to leger skal bestemme sykemelding da. Halo liksom det er en sikkelig waste av ressursene! Tenk på hvor overarbeidet fastlegene allerede er!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Den forsvunne diamanten skrev (3 minutter siden):

Ikke faen at to leger skal bestemme sykemelding da. Halo liksom det er en sikkelig waste av ressursene! Tenk på hvor overarbeidet fastlegene allerede er!

Mener du det er waste med ressurser også med de som både går til dps OG kommunepsykiatrien? 

Anonymkode: 21ddb...080

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Er enig i at det er altfor lett å få sykemelding.

Jeg ser mange ganger på tiktok så er unge jenter med visstnok psykiske lidelser så alvorlige at de ikke klarer å jobbe, men likevel så skal de altså dra på den ene sydenturer etter den andre med både venninner og alene mens de har live og legger ut videoer hele tiden. De sier de har sosial angst eller depresjon, men likevel så står de å skriker til liven mitt på flyplassen fullt av folk og er mer aktiv enn tilogmed folk uten depresjon. 

Anonymkode: 21ddb...080

Sånne innlegg er så utrolig idiotiske. Kan du ikke bare la være. 

Anonymkode: b3895...3d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
psykedeliker skrev (40 minutter siden):

Det blir feil å trekke direkte sammenligninger med amerikanske forhold av flere grunner. Bl.a. fordi amerikanere har et annet syn på arbeid i utgangspunktet. For dem handler arbeid om å gjøre noe produktivt, ikke om å sosialisere.

Så i Norge handler det hovedsaklig om å sosialisere på jobb?

Anonymkode: 06236...688

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Mener du det er waste med ressurser også med de som både går til dps OG kommunepsykiatrien? 

Anonymkode: 21ddb...080

Er du misunnelig på andre?

Anonymkode: 06236...688

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Mener du det er waste med ressurser også med de som både går til dps OG kommunepsykiatrien? 

Anonymkode: 21ddb...080

Nei, det er ikke waste med ressurser å ha begge deler. I mange kommuner fungerer psykisk helsetjeneste som et støttetiltak og ikke behandling. 

Anonymkode: 7ff98...eff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tviler på at noen har LYST å være syke.

Anonymkode: 21366...ed7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Tviler på at noen har LYST å være syke.

Anonymkode: 21366...ed7

Ikke mange som har lyst til å være syke, men ganske mange flere som gjerne vil være sykemeldte 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
nachnoo skrev (7 minutter siden):

Ikke mange som har lyst til å være syke, men ganske mange flere som gjerne vil være sykemeldte 😀

Kjenner bare på her jeg ligger og er ordnenlih dårlig på 12 måneden og det eneste jeg vil er å fungere, og at det ee synd om man skal betviles fordi noen få utnytter sykemeldinger. Det siste jeg og sykdommen min trenger er enda mer belastning i å bli tvilt på og pressa tilbake i jobb 

Anonymkode: 21366...ed7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everybody
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er enig i at det er altfor lett å få sykemelding.

Jeg ser mange ganger på tiktok så er unge jenter med visstnok psykiske lidelser så alvorlige at de ikke klarer å jobbe, men likevel så skal de altså dra på den ene sydenturer etter den andre med både venninner og alene mens de har live og legger ut videoer hele tiden. De sier de har sosial angst eller depresjon, men likevel så står de å skriker til liven mitt på flyplassen fullt av folk og er mer aktiv enn tilogmed folk uten depresjon. 

Anonymkode: 21ddb...080

Er å dra til syden og jobbe det samme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Everybody skrev (1 time siden):

Er å dra til syden og jobbe det samme?

Upassende å dra på sydenferie hvis man er sykmeld. Det skurrer noe.

Anonymkode: 06236...688

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everybody
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Upassende å dra på sydenferie hvis man er sykmeld. Det skurrer noe.

Anonymkode: 06236...688

Er denne personen sykmeldt, på AAP eller uføretrygd? Det er forskjell på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ser at den gjennomsnittlige Normann har 28 dager sykefravær i året. Det virker jo veldig høyt. Terskelen for å sykemelde seg, og bli sykemelt er nok for lav i Norge.

Anonymkode: 1e36a...b78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Norske fastleger sier sjelden nei til sykemelding. Høyres Henrik Asheim vil ha en diskusjon om to leger bør inn i vurderingen.

Har legestanden kapasitet til dette?

Sofie Marhaug, nestleder i Rødt, synes ikke forslaget har noe for seg:

– Dette er en kjempedårlig idé. Det er helt håpløst å foreslå dette i en tid hvor vi har fastlegekrise og mangel på helsepersonell.

https://www.nettavisen.no/nyheter/hoyre-to-leger-bor-inn-i-vurderingen-av-langtidssykemelding/s/5-95-1884277

Anonymkode: 06236...688

For et idiotisk forslag. Hvis leger har for lav terskel for å sykmelde, så hjelper det jo ikke å slenge en ekstra lege inn i miksen.

Og for et enormt merarbeid det vil skape, som overhodet ikke går til å hjelpe pasienter bli bedre.

Hva med at de gjør endringer som faktisk nytter?

Jeg gikk et år uten oppfølging fra Nav mens jeg fortsatt fikk sykepenger. Det var klart fra første stund at jeg måtte bytte jobb, men Nav bryr seg ikke før du går over på AAP. Nå har jeg funnet meg en ny jobb, hvor jeg i praksis betaler for å jobbe! Fordi jeg blir trukket mer i AAP enn det jeg får i timelønn. Så det lønner seg absolutt å ikke jobbe. Jeg skal begynne på studier og da mister jeg all støtte og all økonomisk sikkerhet. Det hadde lønt seg for meg å trenere, gå på AAP, være så dårlig som mulig og satse på ufør og deretter forsøkt å jobbe eller studere med økonomisk trygghet.

Nei, det er ikke ekstra byråkrati som skal få flere langtidssykmeldte i jobb! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...