Gå til innhold

Greide nesten ikke å spise opp maten...


emilie321

Anbefalte innlegg

emilie321

Var på grillfest og fikk servert hamburger og pølse (en type pølse jeg ikke hadde sett før) med potetsalat og salat. Begynte med hamburgeren og det jeg ikke visste var at hamburgeren var laget med chili og den var sterk. For meg som ikke er vant med så sterk mat, så var dette i sterkeste laget.  Slet meg igjennom og da jeg skulle ta den siste biten, så må den ha vært ekstra sterk, for jeg trodde munn og hals skulle eksplodere. Fikk et skikkelig hosteanfall og tårene rant.  Etterhvert roet det seg litt og jeg begynte forsiktig på pølsa og heldigvis var den mild og fin. 

Holdt på å legge fra meg hamburgeren lenge før den var spist opp, men syntes det ble litt feil. Da signaliserte jeg jo ganske tydelig at jeg ikke likte maten. Men hva er innafor å gjøre? Er det greit å legge igjen mat en ikke liker eller bør en prøve å spise opp.  Hva hadde dere gjort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg hadde bare sagt at denne var i det sterkeste laget for meg og lagt den igjen.

Anonymkode: ca29f...ea8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

emilie321
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg hadde bare sagt at denne var i det sterkeste laget for meg og lagt den igjen.

Anonymkode: ca29f...ea8

Jo, jeg vurderte det, men valgte å spise opp. Det er jo ikke akkurat hyggelig å vise at en ikke greide maten som ble servert 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
emilie321 skrev (3 minutter siden):

Jo, jeg vurderte det, men valgte å spise opp. Det er jo ikke akkurat hyggelig å vise at en ikke greide maten som ble servert 

Nei, en vil jo gjerne være høflig. Men jeg synes det bikker totalt over når en sitter og sliter slik som dette. Hvorfor ikke bare si at at jeg beklager så mye men denne er alt for sterk for meg. Alle hadde jo skjønt det.

Anonymkode: ca29f...ea8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

emilie321
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, en vil jo gjerne være høflig. Men jeg synes det bikker totalt over når en sitter og sliter slik som dette. Hvorfor ikke bare si at at jeg beklager så mye men denne er alt for sterk for meg. Alle hadde jo skjønt det.

Anonymkode: ca29f...ea8

Joda, men jeg lurte også litt på hvor grensa går til de forskjellige på når det er innafor og ikke spise opp maten. Ikke bare når det gjaldt sterk mat, men jeg formulerte meg litt feil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus
emilie321 skrev (1 time siden):

Var på grillfest og fikk servert hamburger og pølse (en type pølse jeg ikke hadde sett før) med potetsalat og salat. Begynte med hamburgeren og det jeg ikke visste var at hamburgeren var laget med chili og den var sterk. For meg som ikke er vant med så sterk mat, så var dette i sterkeste laget.  Slet meg igjennom og da jeg skulle ta den siste biten, så må den ha vært ekstra sterk, for jeg trodde munn og hals skulle eksplodere. Fikk et skikkelig hosteanfall og tårene rant.  Etterhvert roet det seg litt og jeg begynte forsiktig på pølsa og heldigvis var den mild og fin. 

Holdt på å legge fra meg hamburgeren lenge før den var spist opp, men syntes det ble litt feil. Da signaliserte jeg jo ganske tydelig at jeg ikke likte maten. Men hva er innafor å gjøre? Er det greit å legge igjen mat en ikke liker eller bør en prøve å spise opp.  Hva hadde dere gjort?

Hvis ting er så sterke at jeg ikke makter det så spiser jeg det ikke opp nei. Fikk en gang på restaurant en soppgryte av noe slag som rett og slett smakte så jævlig at jeg kjente med en gang at "dersom jeg spiser mer av dette så kommer jeg til å spy!". I ditt tilfelle hadde jeg bare latt burgeren ligge på fatet uten å gjøre noe mer ut av det og dersom noen hadde spurt så hadde jeg bare vennlig svart at "Den ble dessverre alt for sterk for meg". Det hadde nok ikke verten blitt fornærmet over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

emilie321
Lillemus skrev (5 minutter siden):

Hvis ting er så sterke at jeg ikke makter det så spiser jeg det ikke opp nei. Fikk en gang på restaurant en soppgryte av noe slag som rett og slett smakte så jævlig at jeg kjente med en gang at "dersom jeg spiser mer av dette så kommer jeg til å spy!". I ditt tilfelle hadde jeg bare latt burgeren ligge på fatet uten å gjøre noe mer ut av det og dersom noen hadde spurt så hadde jeg bare vennlig svart at "Den ble dessverre alt for sterk for meg". Det hadde nok ikke verten blitt fornærmet over.

Hadde jeg fått den soppgryta, så hadde nok ikke jeg heller spist den. Samtidig så synes jeg det er litt forskjell på restaurant og privat. Lista ligger nok vesentlig høyere på og ikke spise/spise opp hvis jeg spiser privat enn på restaurant. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus
emilie321 skrev (1 minutt siden):

Hadde jeg fått den soppgryta, så hadde nok ikke jeg heller spist den. Samtidig så synes jeg det er litt forskjell på restaurant og privat. Lista ligger nok vesentlig høyere på og ikke spise/spise opp hvis jeg spiser privat enn på restaurant. 

Joda, jeg ser den, men jeg hadde ikke trøkket i meg en hamburger som var så sterk som du beskriver. Hadde jeg vært vertinne så hadde jeg i det minste sørget for å ha både vanlige burgere og noen styggsterke. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

emilie321
Lillemus skrev (3 minutter siden):

Joda, jeg ser den, men jeg hadde ikke trøkket i meg en hamburger som var så sterk som du beskriver. Hadde jeg vært vertinne så hadde jeg i det minste sørget for å ha både vanlige burgere og noen styggsterke. :) 

Jeg hadde nok også hatt vanlig burgere ved siden av hvis jeg var vertinne. Visste jo heller ikke at det var chili burger, så jeg fikk litt sjokk da jeg begynte å spise. Får fort angst i spisesituasjoner med andre og særlig når det er mange der jeg ikke kjenner.  Det var nok den angsten som gjorde at jeg ikke turte å legge igjen mat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå elsker jeg chiliburger og sterk mat, men jeg hadde heller ikke spist opp noe jeg ikke likte. Jeg hadde også bare latt det ligge på tallerken og heller spist pølsen og tilbehøret. Trenger ikke gjøre noe ut av det.

Jeg synes også det er forskjell på om man får mat servert eller om man forsyner seg selv. Ved sistnevnte har man mer kontroll over hva man tar og hvor mye. Jeg synes det er mer uhøflig hvis man selv forsyner seg for mye og så ikke spiser opp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker ikke burger, og har gjemt noen unna. Men det blir jo vanskelig ved bord når noen vil se deg, så jeg hadde gjort som deg og spist opp. Har tvunget i meg ting jeg virkelig mislikte, men vet ikke om man absolutt må det. 

På restaurant er det både lov og forventet å legge bor/ til side, så ikke noe å tenke på der.

Endret av Kashmir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

emilie321
Kashmir skrev (6 timer siden):

Jeg liker ikke burger, og har gjemt noen unna. Men det blir jo vanskelig ved bord når noen vil se deg, så jeg hadde gjort som deg og spist opp. Har tvunget i meg ting jeg virkelig mislikte, men vet ikke om man absolutt må det. 

På restaurant er det både lov og forventet å legge bor/ til side, så ikke noe å tenke på der.

Det var et privat arrangement og vi var mange rundt et bord, vi fikk heller ikke vite at det var chili burgere.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde spist opp det jeg likte og latt burgeren ligge uten å si noe om det om det ikke kom spørsmål. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

emilie321
cilie skrev (11 timer siden):

Jeg hadde spist opp det jeg likte og latt burgeren ligge uten å si noe om det om det ikke kom spørsmål. 

Ja, det kommer jeg nok til å gjøre neste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...