Gå til innhold

Møbler som har forsvunnet i moderne tid


morsan

Anbefalte innlegg

Jeg synes denne lysbildeserien i lenken nederst var litt artig. Her vises det frem eksempler på "møbler som har forsvunnet i moderne tid", hvorav mange virkelig har gått ut av bruk for folk flest, slik som eget telefonbord i gangen eller vannseng.

Men jeg fant igjen flere av egne møbler på listen – jeg er jo en som setter pris på en del gamle møbler og ting. Her er tingene fra oversikten som jeg helt eller delvis gjenkjente meg selv i:

•  «overdimensjonert vitrineskap for å vise frem et fint servise», jeg har ikke et tradisjonelt vitrineskap med masse glass i dørene, men jeg har et stort, tungt gammelt framskap med tredører til servise og glass. Det har vel ikke «forsvunnet i moderne tid», eller hva?

• Både «sybord» og «syskrin» sto på lista. Syskrinet mitt hadde jeg fra ungdomstida til jeg for noen år siden (Max 10) byttet det ut med et lite, retro sybord i teak, funnet på finn. Ikke at jeg syr så mye, men digger å ha stæsjet mitt i et flott sybord.

• «Skatoll» har jeg! Et stort, tungt et, trolig fra midten av 1800-tallet. Synes det er pent og dekorativt, og skuffene rommer massevis av hobbysaker.

• Så nevner oversikten også «vaskeservant», altså ikke sånn veggfast porselensgreie, men slike gammeldagse bord som var ment til å ha vaskefat oppå. Jeg har en antikk slik en med marmortopp. Det brukes som gangmøbel, og ikke til vaskestell 

• «Kiste» – ja, jeg er jo enig i at kister ikke er det optimale stedet for oppbevaring av saker og ting, sammenlignet med skuffer og skap, men folk kvitter seg da vel ikke med gammelt arvegods sånn helt uten videre? Jeg har iallfall en arvekiste i behold. :) 

Hva har du av slike ting som lysbildeserien fokuserer på?

https://www.msn.com/nb-no/nyheter/other/møbler-som-har-forsvunnet-i-moderne-tid/ss-AA1kP6ie?ocid=entnewsntp&pc=U531&cvid=db0366f60d6849cab2caba8fc0dc6e94&ei=36#image=1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

knas skrev (5 minutter siden):

Savner pc-pult på bildene. Det er det ingen som har lenger. Ingen trenger plass til tjukkas-skjerm og tastatur som kan dras ut. 

Definitivt sant!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

knas skrev (32 minutter siden):

Savner pc-pult på bildene. Det er det ingen som har lenger. Ingen trenger plass til tjukkas-skjerm og tastatur som kan dras ut. 

 

morsan skrev (26 minutter siden):

Definitivt sant!

Finnes fortsatt det. Mange av oss har skikkelige PC-anlegg som krever slikt bord.

https://www.gerdmans.no/kontor-og-konferanse/skrivebord/pc-bord-databord/pc-bord-twin-click-6820

Anonymkode: f0daf...81d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har også et gammelt, digert skatoll som veier et tonn, er veldig glad i det og skuffene rommer masse!  Et slit når jeg har flyttet, men det er verdt jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gammelt skatoll, og det er ikke så gammelt at jeg ikke kunne gjøre litt om på det, med list og plate på toppen, hvor jeg kan sette lerret og plater når jeg maler. Og så har jeg pensler og alt utstyr i skuffer og rommet bak den "lemmen" til å legge ned, men bruker den til laptop og skrivesaker også Et praktisk møbel for meg på liten plass, og et møbel jeg liker. Har en kiste også, som jeg fikk av eks svigermor, og der har jeg vintertøy. den er malt av henne og burde stått på annet sted enn i kottet, men igjen, det er ikke plass. Fin er den ihvertfall. Liker godt gamle møbler jeg pusser opp, men de fleste for andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mor hadde et slikt syskrin. Syntes det var fascinerende å se oppi alle rommene da jeg var liten. Vi hadde også vitrineskap.

På rommet mitt hadde jeg sminkebord, PC-bord og etterhvert også skatoll. Og selvsagt stereoanlegg og CD-rack.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye kjent her, har hatt flere ting, men har kvittet meg det meste. Eneste jeg har i dag er et veldig gammelt veggur. Og har et par veldig gamle småbord på loftet, som jeg ikke finner plass til, og ikke har hjerte til å kaste/gi bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde et skatoll, kjøpt for min aller første lønning, men dessverre var jeg så dum at jeg solgte det. Har angret på det mange ganger. Vitrineskapene er jeg ferdig med, men vi har et eldgammelt framskap malt i stil som er typisk for dalføret jeg bor, det er et arvestykke som tilhører mannen min.

Ellers har vi vel en blanding av ganske vanlige møbler, noe fra Ikea og noe fra andre møbelbutikker, men ingenting fra disse helt moderne. :) Pidestall til planter har jeg, den var vel ikke med på lysbildene. Syskrin har jeg ikke, men jeg har et helt syrom da. :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstra skrev (10 minutter siden):

Mye kjent her, har hatt flere ting, men har kvittet meg det meste. Eneste jeg har i dag er et veldig gammelt veggur. Og har et par veldig gamle småbord på loftet, som jeg ikke finner plass til, og ikke har hjerte til å kaste/gi bort.

Ønsker meg forresten syskrin. Men det må ikke være for stort, dvs av typen som må stå fremme på gulvet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lillemus skrev (3 minutter siden):

Du får google.

Det var døds stygt noen som har sånt i huset sitt? 

Anonymkode: 98215...8f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen har et skatoll, men det er ikke så gammelt.  Og jeg har CD-hyller fordi jeg ikke orker å kvitte meg med alle de bra CDene mine og noen av DVDene mine.  Men så har jeg fremdeles de beste LPene mine.

Angrer på at jeg kvittet meg med sminkebordet etter moren min,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det var døds stygt noen som har sånt i huset sitt? 

Anonymkode: 98215...8f7

Jeg hadde lenge et gammelt skatoll etter mine besteforeldre, dog ganske annerledes enn på bildene i lenken. Det fikk ikke være med på en flytting, man kan ikke ta vare på alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dorthe skrev (5 minutter siden):

Mannen har et skatoll, men det er ikke så gammelt.  Og jeg har CD-hyller fordi jeg ikke orker å kvitte meg med alle de bra CDene mine og noen av DVDene mine.  Men så har jeg fremdeles de beste LPene mine.

Angrer på at jeg kvittet meg med sminkebordet etter moren min,

Ventet på at noen skulle nevne CD-hyller!

Mamma har kvittet seg med skatollet sitt. Jeg tror jeg kunne tenke meg å ha et skatoll om jeg får bedre plass en gang. Jeg har også lyst på sånn klassisk syskrin.

Jeg har et vitrineskap. Er det «ut» altså?! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sokk skrev (1 minutt siden):

Ventet på at noen skulle nevne CD-hyller!

Mamma har kvittet seg med skatollet sitt. Jeg tror jeg kunne tenke meg å ha et skatoll om jeg får bedre plass en gang. Jeg har også lyst på sånn klassisk syskrin.

Jeg har et vitrineskap. Er det «ut» altså?! 

JA

Anonymkode: 98215...8f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

JA

Anonymkode: 98215...8f7

Men det er så praktisk å ha store vinglass, karafler og vaser der uten at de støver ned. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...