Gå til innhold

Hvor mange behandlinger med ect før bedring?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei, 

Til dere som har tatt ECT og hatt god effekt, hvor mange behandlinger tok du før du begynte å merke bedring? Ble du jevnt over bedre for hver behandling, eller skjedde det plutselig? 

Jeg går igjennom ect nå, og merket en liten bedring etter tredje behandling, men nå etter fjerde føler jeg meg like tung som utgangspunktet iigjen.er det noen som har opplevd det samme, og som kan si noe om det fortsatt er håp for god effekt? 

Anonymkode: ebb5d...cb4

Fortsetter under...

Et ganske typisk forløp er at pasienten kan merke noe effekt etter 3-4 behandling. Ofte kortvarig - noen timer etter behandling før depresjonen er tilbake. Så er varigheten av bedringen litt lengre fra gang til gang inntil den varer hele intervallet mellom to behandlinger. Dette skjer ofte etter 8-10 behandlinger. En vanlig behandlingsserie er på 12-15 behandlinger.

Lykke til 🙂

Endret av nachnoo
  • 3 uker senere...
AnonymBruker skrev (På 28.6.2024 den 17.55):

Hei, 

Til dere som har tatt ECT og hatt god effekt, hvor mange behandlinger tok du før du begynte å merke bedring? Ble du jevnt over bedre for hver behandling, eller skjedde det plutselig? 

Jeg går igjennom ect nå, og merket en liten bedring etter tredje behandling, men nå etter fjerde føler jeg meg like tung som utgangspunktet iigjen.er det noen som har opplevd det samme, og som kan si noe om det fortsatt er håp for god effekt? 

Hvordan gikk det med deg i den videre behandlingen? Jeg har selv hatt 2 nå, og føler meg tyngre enn på lenge..

AnonymBruker

Jeg har hatt 9 runder nå. Jeg merker fortsatt litt bedring samme dag som behandlingen, men så faller jeg tilbake igjen. De rundt meg mener at de ser noe generell bedring også, så det er mulig at det skjer endringer som jeg ikke merker helt selv enda. 

Annonse

• 3 uker senere...

Jeg hadde behandling nr 7 i dag. I det jeg våkner opp er jeg forferdelig deppa. En ubeskrivelig trist følelse og håpløshet, som om livet er slutt nå. Har vært sånn de siste gangene, utrolig kjipt å må 'jobbe seg opp' av dette mørket i det man våkner til. Kan det være anestesimidlet som gjør dette? Også synes jeg også angsten har økt på siste uka. Blir det verre før det blir bedre? Synes det har gått feil vei siden behandling 4 hvor jeg hadde en følelse av at det hadde snudd. Skal jeg bare gønne på og fortsette selv om erfaringen ikke er helt bra enda?

Andre som har hatt lignende erfaring i sitt ECT-forløp?

AnonymBruker skrev (På 19.7.2024 den 23.32):

Jeg hadde 16 behandlinger, effekten slo ikke inn før behandling 11-12.

Anonymkode: df4d1...780

Jeg hadde behandling nr 7 i dag. I det jeg våkner opp er jeg forferdelig deppa. En ubeskrivelig trist følelse og håpløshet, som om livet er slutt nå. Har vært sånn de siste gangene, utrolig kjipt å må 'jobbe seg opp' av dette mørket i det man våkner til. Kan det være anestesimidlet som gjør dette? Også synes jeg også angsten har økt på siste uka. Blir det verre før det blir bedre? Synes det har gått feil vei siden behandling 4 hvor jeg hadde en følelse av at det hadde snudd. Skal jeg bare gønne på og fortsette selv om erfaringen ikke er helt bra enda?

FjellOgDalar skrev (På 29.6.2024 den 10.24):

Etter 5/-6 behandlinger merket både de rundt og jeg selv tydelig bedring. Fra da gikk det jevnt oppover. Hadde 11 behandlinger totalt. 

Jeg hadde behandling nr 7 i dag. I det jeg våkner opp er jeg forferdelig deppa. En ubeskrivelig trist følelse og håpløshet, som om livet er slutt nå. Har vært sånn de siste gangene, utrolig kjipt å må 'jobbe seg opp' av dette mørket i det man våkner til. Kan det være anestesimidlet som gjør dette? Også synes jeg også angsten har økt på siste uka. Blir det verre før det blir bedre? Synes det har gått feil vei siden behandling 4 hvor jeg hadde en følelse av at det hadde snudd. Skal jeg bare gønne på og fortsette selv om erfaringen ikke er helt bra enda?

AnonymBruker
kaNor skrev (3 timer siden):

Jeg kan ikke svare på spørsmålet ditt da jeg ikke opplevde lette av symptomer før behandling nr 11/12. Jeg ville uansett gønnet på. Det kan bare bli bedre. Jeg måtte ha 16 behandlinger for å bli tilstrekkelig bedre.

Jeg skulle ha 14-15 behandlinger. Hadde dessverre dårlig effekt så etter 11 behandlinger så ble behandlingen stoppet. 

Det som hjalp meg flere år senere var å starte på Litium (og Leponex). 

I 2017 startet vi med ECT. I 2023 tror jeg, som ville være til hjelp, begyntei 2023. I 2024 viste jeg alle den jeg faktisk var. 

Endret av Glitter
FjellOgDalar

Jeg vil tro anestesimidlene kan gi slike reaksjoner. De går fort ut av kroppen, så en slik reaksjon burde ikke vare lenge. Dessverre er vi individuelle også når det kommer til ECT. Jeg har vært vitne til personer som ikke har merket større effekt før det har nærmet seg siste behandling, og trengt flere enn det som opprinnelig var planlagt. Noen opplever det mer som en trapp. Litt framgang som kan stoppe opp, eller at det går opp og med underveis. Med mindre du har plagsomme bivirkninger, ville jeg fullført behandlingen. 

Annonse

FjellOgDalar skrev (På 9.8.2024 den 10.44):

Jeg vil tro anestesimidlene kan gi slike reaksjoner. De går fort ut av kroppen, så en slik reaksjon burde ikke vare lenge. Dessverre er vi individuelle også når det kommer til ECT. Jeg har vært vitne til personer som ikke har merket større effekt før det har nærmet seg siste behandling, og trengt flere enn det som opprinnelig var planlagt. Noen opplever det mer som en trapp. Litt framgang som kan stoppe opp, eller at det går opp og med underveis. Med mindre du har plagsomme bivirkninger, ville jeg fullført behandlingen. 

Den siste 9'de behandlingen fikk jeg på onsdag, og i dag ble jeg utskrevet og kom hjem. Det jeg merker nå er en fjernhet og en slags  uvirkelighetsfølelse som har blitt mer og mer fremtredende. Var ikke så ille forrige helg når jeg var hjemme på perm da. Også har jeg fått mer og mer prikking under føttene etterhvert som ECT-behandlingene har blitt tatt(?). De på DPS bedyrer at dette er forbigående. Andre med samme erfaring?

AnonymBruker

Jeg kjenner også på fjernheten, føler meg rar og  nummen i hele kroppen og i hodet. Nesten som at jeg har glemt hvordan jeg pleide "å være menneske". Sliter også veldig med hukommelsen, både ting i nær fortid og i fjern fortid har blitt helt borte fra meg. 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg kjenner også på fjernheten, føler meg rar og  nummen i hele kroppen og i hodet. Nesten som at jeg har glemt hvordan jeg pleide "å være menneske". Sliter også veldig med hukommelsen, både ting i nær fortid og i fjern fortid har blitt helt borte fra meg. 

Vet du hvor mange behandlinger du skal ha totalt? Jeg hadde 16 på det meste.

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vet du hvor mange behandlinger du skal ha totalt? Jeg hadde 16 på det meste.

Jeg er akkurat ferdig med en serie, fikk tretten behandlinger totalt. Skal også sies at jeg har hatt litt effekt og at det fikk meg ut av det aller dypeste, men både jeg og sykehuset hadde vel håpet på litt større effekt

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Jeg er akkurat ferdig med en serie, fikk tretten behandlinger totalt. Skal også sies at jeg har hatt litt effekt og at det fikk meg ut av det aller dypeste, men både jeg og sykehuset hadde vel håpet på litt større effekt

Det høres likt ut som hos meg. Fikk meg fra alvorlig til moderat depresjon. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...