Gå til innhold

Er det mye fordommer mot dem som sliter psykisk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

stjernestøv
Everybody skrev (11 minutter siden):

Det er ingen som sier at man sliter fysisk.

Jo jeg sliter fysisk også og sier det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

snusmumeriken96
psykedeliker skrev (På 5.7.2024 den 18.05):

Hvorfor bjeffer du ikke tilbake?

Fordi da faller jeg ned på samme nivå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
snusmumeriken96 skrev (14 minutter siden):

Fordi da faller jeg ned på samme nivå

Så du mener at man ikke skal forsvare seg når man blir angrepet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 4.7.2024 den 19.38):

Eller er det akseptert at noen sliter psykisk? 

Anonymkode: 1d470...862

Når psykisk syke som gjør kriminelle handlinger ikke får straff og de bare får holde på, så skapes det frykt.  Det at psykisk syke ikke får noe straff er å gjøre de en stor bjørnetetjeneste, og det øker fordommer mot psykisk syke.  Psykisk syke bør på lik linje med andre enten ta sin straff for kriminelle handlinger eller tvangsinnlegges. Og om de psykisk syke ikke vet hva hen gjør, så vil personen være  trolig takknemlig når vedk. blir frisk for at samfunnet vernet hen mot å gjøre skade. Det burde være ganske lett å fjerne fordommer mot psykiske lidelser, men da må det lovendinger til. 

Anonymkode: 7c333...bb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everybody
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Når psykisk syke som gjør kriminelle handlinger ikke får straff og de bare får holde på, så skapes det frykt.  Det at psykisk syke ikke får noe straff er å gjøre de en stor bjørnetetjeneste, og det øker fordommer mot psykisk syke.  Psykisk syke bør på lik linje med andre enten ta sin straff for kriminelle handlinger eller tvangsinnlegges. Og om de psykisk syke ikke vet hva hen gjør, så vil personen være  trolig takknemlig når vedk. blir frisk for at samfunnet vernet hen mot å gjøre skade. Det burde være ganske lett å fjerne fordommer mot psykiske lidelser, men da må det lovendinger til. 

Anonymkode: 7c333...bb3

Det er straff å være på sikkerhetsavdeling uten noen dato for når man skal ut. Mange er der flere tiår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

snusmumeriken96
AnonymBruker skrev (På 11.7.2024 den 12.18):

Når psykisk syke som gjør kriminelle handlinger ikke får straff og de bare får holde på, så skapes det frykt.  Det at psykisk syke ikke får noe straff er å gjøre de en stor bjørnetetjeneste, og det øker fordommer mot psykisk syke.  Psykisk syke bør på lik linje med andre enten ta sin straff for kriminelle handlinger eller tvangsinnlegges. Og om de psykisk syke ikke vet hva hen gjør, så vil personen være  trolig takknemlig når vedk. blir frisk for at samfunnet vernet hen mot å gjøre skade. Det burde være ganske lett å fjerne fordommer mot psykiske lidelser, men da må det lovendinger til. 

Anonymkode: 7c333...bb3

Dette var en merkelig kommentar. Det er vel ikke akkurat slik at det er flere psykisk syke som gjør kriminelle ting enn vanlige folk. Mange er helt "vanlige" sånn sett bort i fra psykdom. 

Det her er stigmatisering. Og hvorfor skulle du liksom lure seg mer unna enn vanlige folk. Du har fordommer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, jeg har ihvertfall en fordom, og det er at jeg mener å oppleve at noen som har en psykisk lidelse eller diagnose, oppfører seg som om man er fratatt alt ansvar ovenfor andre. Andre må alltid forstå, ta hensyn, tilrettelegge, være tålmodige, tolerante, være i overkant rause og for all del ikke vise at man har det bra eller fungerer godt. Det er alt for mange tendenser til å gå i offer- rolle og klandre andre, og altså ikke bare fordi de mener seg utsatt for "hensynsløs oppførsel.". Syns det kan bli endel av dette pluss at de selv er dem som heller ofte angriper andre og oppfører seg jævli oftest.

Så, det er den fordommen jeg har ut fra flere erfaringer, og nei, det gjelder ikke noen her inne, når en ser bort fra helst anonyme som nå og da skyter verbale giftpiler i alle retninger.

Føler jeg gikk litt inn i løvens hule her nå, men jeg er faktisk ganske lei irrasjonelle ytringer , og mest akkurat i dag...🙃 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.7.2024 den 19.38):

Eller er det akseptert at noen sliter psykisk? 

Anonymkode: 1d470...862

Jeg opplever noen fordommer i somatikken. Hvis det står på papiret at man har en psykisk lidelse er det lett å skylde på denne og dermed avvise akutt helsehjelp, dvs ta nødvendige undersøkelser for å utelukke somatisk sykdom. Det er noe med holdninger man møter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
snusmumeriken96 skrev (På 13.7.2024 den 6.51):

Dette var en merkelig kommentar. Det er vel ikke akkurat slik at det er flere psykisk syke som gjør kriminelle ting enn vanlige folk. Mange er helt "vanlige" sånn sett bort i fra psykdom. 

Det her er stigmatisering. Og hvorfor skulle du liksom lure seg mer unna enn vanlige folk. Du har fordommer. 

Jeg har ikke sagt at psykisk syke er mer kriminelle enn andre. Problemet er at når psykisk syke som gjør kriminelle handlinger ikke får noe straff som friske, så vil det se ut som at psykisk syke er mer kriminelle enn andre.  For å forklare enjkelt: Si du har 1000 mennesker, 100 friske av disse gjør kriminelle handlinger og alle disse blir fengslet. Dermed er det ingen friske igjen vi ser gjør kriminelle handlinger for de får ikke gå fritt. Men så har du 100 psykisk syke som også gjør kriminelle handlinger, de blir ikke straffet. De får fortsette så lenge de gjør noe svært alvorlig. Folk tenker ikke over det, de vet bare at det er psykisk syke i dette samfunnet som ser ut til å gjøre kriminelle handlinger.  Derfor komme fordommene, det kan jo se ut som slikt skjer mest kriminelt av psykisk syke. Men hvis de ble skjermet fra samfunnet, så fikk de ikke fortsette å gjøre kriminalitetet og fordommen forsvant. Forsto du nå hva jeg mente? Det var poenget. 

Anonymkode: 7c333...bb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har ikke sagt at psykisk syke er mer kriminelle enn andre. Problemet er at når psykisk syke som gjør kriminelle handlinger ikke får noe straff som friske, så vil det se ut som at psykisk syke er mer kriminelle enn andre.  For å forklare enjkelt: Si du har 1000 mennesker, 100 friske av disse gjør kriminelle handlinger og alle disse blir fengslet. Dermed er det ingen friske igjen vi ser gjør kriminelle handlinger for de får ikke gå fritt. Men så har du 100 psykisk syke som også gjør kriminelle handlinger, de blir ikke straffet. De får fortsette så lenge de gjør noe svært alvorlig. Folk tenker ikke over det, de vet bare at det er psykisk syke i dette samfunnet som ser ut til å gjøre kriminelle handlinger.  Derfor komme fordommene, det kan jo se ut som slikt skjer mest kriminelt av psykisk syke. Men hvis de ble skjermet fra samfunnet, så fikk de ikke fortsette å gjøre kriminalitetet og fordommen forsvant. Forsto du nå hva jeg mente? Det var poenget. 

Anonymkode: 7c333...bb3

glemte en "ikke" her. Skal stå:  De får fortsette så lenge de ikke gjør noe svært alvorlig

Anonymkode: 7c333...bb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg har ikke sagt at psykisk syke er mer kriminelle enn andre. Problemet er at når psykisk syke som gjør kriminelle handlinger ikke får noe straff som friske, så vil det se ut som at psykisk syke er mer kriminelle enn andre.  For å forklare enjkelt: Si du har 1000 mennesker, 100 friske av disse gjør kriminelle handlinger og alle disse blir fengslet. Dermed er det ingen friske igjen vi ser gjør kriminelle handlinger for de får ikke gå fritt. Men så har du 100 psykisk syke som også gjør kriminelle handlinger, de blir ikke straffet. De får fortsette så lenge de gjør noe svært alvorlig. Folk tenker ikke over det, de vet bare at det er psykisk syke i dette samfunnet som ser ut til å gjøre kriminelle handlinger.  Derfor komme fordommene, det kan jo se ut som slikt skjer mest kriminelt av psykisk syke. Men hvis de ble skjermet fra samfunnet, så fikk de ikke fortsette å gjøre kriminalitetet og fordommen forsvant. Forsto du nå hva jeg mente? Det var poenget. 

Anonymkode: 7c333...bb3

Det stemmer ikke at psykisk syke ikke blir straffet. Det sitter veldig mange av dem i norske fengsler.

Anonymkode: 8e728...d49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det stemmer ikke at psykisk syke ikke blir straffet. Det sitter veldig mange av dem i norske fengsler.

Anonymkode: 8e728...d49

Leste litt på det. Rundt 70 prosent av de insatte i norske fengsler har psykiske sykdommer.

Anonymkode: 2ae0e...335

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
cathlin skrev (På 13.7.2024 den 20.38):

Jeg opplever noen fordommer i somatikken. Hvis det står på papiret at man har en psykisk lidelse er det lett å skylde på denne og dermed avvise akutt helsehjelp, dvs ta nødvendige undersøkelser for å utelukke somatisk sykdom. Det er noe med holdninger man møter. 

I know.. hatt problemer med det selv.

Anonymkode: 2ae0e...335

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...