Gå til innhold

Barn kan ikke lenger oppføre seg på et bibliotek


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Sanna Sarromaa er sinna igjen.

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/sanna-sarromaa-holder-meg-langt-unna-dagens-uoppdragne-foreldre/o/5-95-1910401

Det er ingen som lærer dagens foreldre hvordan man setter grenser for barna sine og hvordan man oppfører seg på et bibliotek.

Barneavdelingen på Lillehammer bibliotek ligner mer på et lekeland enn et bibliotek når det gjelder lyd- og aktivitetsnivået. Det er verken bøkene eller lesing som står i fokus. Det er mødre, fedre og besteforeldre med ville småtasser som skriker, roper og løper i alle retninger. Det er ingen som hvisker og knapt noen som leser.

Jeg spurte en av de ansatte om jeg var for sur, for gammel eller for finsk, men jeg var visst ingen av delene. «Dagens foreldre», sukket hun. Ja, jeg kunne relatere.

Anonymkode: b1dc0...112

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

psykedeliker
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Det er ingen som lærer dagens foreldre hvordan man setter grenser for barna sine og hvordan man oppfører seg på et bibliotek.

Det er mulig, men det må hun jo ta opp med besteforeldregenerasjonen. Det var de som mente at disiplin og orden var noe negativt, og dermed gjorde det umulig å skille mellom f.eks. sann og falsk autoritet, eller å drøfte konseptet sosiale normer (og deres plass i et liberalt samfunn) ut fra et rasjonelt og kvantitativt perspektiv.

Forøvrig bryr jeg meg ikke om hva Sanna Sarromaa mener. Hun kan bare dra hjem igjen til Finland for min del. (Men Karthago bør likevel ødelegges.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sanna Sarromaa er sinna igjen.

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/sanna-sarromaa-holder-meg-langt-unna-dagens-uoppdragne-foreldre/o/5-95-1910401

Det er ingen som lærer dagens foreldre hvordan man setter grenser for barna sine og hvordan man oppfører seg på et bibliotek.

Barneavdelingen på Lillehammer bibliotek ligner mer på et lekeland enn et bibliotek når det gjelder lyd- og aktivitetsnivået. Det er verken bøkene eller lesing som står i fokus. Det er mødre, fedre og besteforeldre med ville småtasser som skriker, roper og løper i alle retninger. Det er ingen som hvisker og knapt noen som leser.

Jeg spurte en av de ansatte om jeg var for sur, for gammel eller for finsk, men jeg var visst ingen av delene. «Dagens foreldre», sukket hun. Ja, jeg kunne relatere.

Anonymkode: b1dc0...112

Dette er biblotekkarenes ansvar. 

Anonymkode: db0e4...ba8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Dette er biblotekkarenes ansvar. 

Anonymkode: db0e4...ba8

Noen ganger kan det virke som om det er fullstendig frislipp når unger med foreldre (til og med noen barnehager og skoleklasser) kommer innenfor dørene på biblioteket... Om man sier høflig til foreldrene at nå er støy- og aktivitetsnivået i høyeste laget så det er fint om de roer ned barna litt, blir de gjerne dødelig fornærmet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
psykedeliker skrev (1 time siden):

Det er mulig, men det må hun jo ta opp med besteforeldregenerasjonen. Det var de som mente at disiplin og orden var noe negativt, og dermed gjorde det umulig å skille mellom f.eks. sann og falsk autoritet, eller å drøfte konseptet sosiale normer (og deres plass i et liberalt samfunn) ut fra et rasjonelt og kvantitativt perspektiv.

Forøvrig bryr jeg meg ikke om hva Sanna Sarromaa mener. Hun kan bare dra hjem igjen til Finland for min del. (Men Karthago bør likevel ødelegges.)

Hva har dette med besteforeldregenerasjonen å gjøre? De hadde vel fortsatt kustus på barna sine? Eller levde jeg på en annen planet? Nåde oss (foreldregenerasjonen) om vi bråkte på biblioteket. 

Anonymkode: 368c2...734

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Lillemus skrev (17 minutter siden):

Noen ganger kan det virke som om det er fullstendig frislipp når unger med foreldre (til og med noen barnehager og skoleklasser) kommer innenfor dørene på biblioteket... Om man sier høflig til foreldrene at nå er støy- og aktivitetsnivået i høyeste laget så det er fint om de roer ned barna litt, blir de gjerne dødelig fornærmet. 

Man må jo få lov å lage litt lyd på et bibliotek. Det er jo ikke akkurat en stille sone der inne, det står det jo ingenting om. Barn klarer ikke å være musestille når de er der. Forståelig nok. 

Anonymkode: db0e4...ba8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Man må jo få lov å lage litt lyd på et bibliotek. Det er jo ikke akkurat en stille sone der inne, det står det jo ingenting om. Barn klarer ikke å være musestille når de er der. Forståelig nok. 

Anonymkode: db0e4...ba8

Du tuller nå sant?

Anonymkode: 368c2...734

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker skrev (1 time siden):

Det er mulig, men det må hun jo ta opp med besteforeldregenerasjonen. Det var de som mente at disiplin og orden var noe negativt, og dermed gjorde det umulig å skille mellom f.eks. sann og falsk autoritet, eller å drøfte konseptet sosiale normer (og deres plass i et liberalt samfunn) ut fra et rasjonelt og kvantitativt perspektiv.

Forøvrig bryr jeg meg ikke om hva Sanna Sarromaa mener. Hun kan bare dra hjem igjen til Finland for min del. (Men Karthago bør likevel ødelegges.)

Svarene dine har ofte ingenting med virkeligheten å gjøre.

Skal en bibliotekar spørre hvem som er besteforeldre til barna som lager bråk i biblioteket og ta det opp med dem? Er det det du faktisk mener?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Du tuller nå sant?

Anonymkode: 368c2...734

Hva er tull med dette? 

Anonymkode: db0e4...ba8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Everybody skrev (17 minutter siden):

Er det hun som hele tiden snakker dritt om uføre?

Ja det er den samme dama. 

Anonymkode: d442f...cb9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
Vhanja skrev (1 time siden):

Er det det du faktisk mener?

Du står fritt til å tolke mine svar akkurat som du måtte ønske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det Sanna beskriver er jo (dessverre) virkeligheten mange steder – ikke bare på bibliotekene. Det er ofte fullstendig frislipp og ingen hysjing eller hensyntagen til andre folk. Sånn sett føyer det seg inn i den generelle oppførselen mange har med å legge for mye lydmessig beslag på fellesområdene, som f eks alle dem som sitter og spiller av videosnutter på mobilene sine eller har FaceTime uten ørepropper. Eller folk som skravler på konsert.

Hva gjelder bibliotekene spesielt, tenker jeg at tiden har gått fra slik det var før om at det skulle være nærmest lydløst. Den lenken fra 2014 beskriver dette godt. Så om Sanna forventer at det skal være SÅ stille, forventer hun for mye. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker skrev (7 minutter siden):

Du står fritt til å tolke mine svar akkurat som du måtte ønske.

Men jeg tolker ikke. Jeg spør hva du faktisk mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Vhanja skrev (1 time siden):

Svarene dine har ofte ingenting med virkeligheten å gjøre.

Skal en bibliotekar spørre hvem som er besteforeldre til barna som lager bråk i biblioteket og ta det opp med dem? Er det det du faktisk mener?

Mener du at du er bedre enn alle andre? 

Anonymkode: db0e4...ba8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Mener du at du er bedre enn alle andre? 

Anonymkode: db0e4...ba8

Ja, utfra innlegget du beskriver så kommer det helt tydelig frem at jeg mener at jeg er bedre enn alle andre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Vhanja skrev (Akkurat nå):

Ja, utfra innlegget du beskriver så kommer det helt tydelig frem at jeg mener at jeg er bedre enn alle andre. 

Du får tro det du. 

Anonymkode: db0e4...ba8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du får tro det du. 

Anonymkode: db0e4...ba8

Det virker jo mer som om det er hva du tror, (Siden det ser ut til at du ikke forstår ironi).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du tuller nå sant?

Anonymkode: 368c2...734

Bare å ignorere trollemor.

Anonymkode: b1dc0...112

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...