Gå til innhold

Barn kan ikke lenger oppføre seg på et bibliotek


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Vhanja skrev (6 minutter siden):

Men jeg tolker ikke. Jeg spør hva du faktisk mener.

Hun mener aldri noe konkret.

Anonymkode: b1dc0...112

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tiden med fullstendig stillhet og hvisking på biblioteket er nok forbi. Bibliotekene tilbyr jo også mye mer enn bøker nå, det er PCer for spill, leke- og tegnekroker for de minste, utlån av fritidsutstyr, film osv. i det uendelige. 

Jeg er en stor tilhenger av bibliotek-konseptet og er veldig glad for at en Oslo-filial jeg kjenner godt, som sto i fare for å bli nedlagt, i stedet ble pusset opp og fikk fortsette. Jeg tror ikke blårussen i kommunene forstår hvor mye det er å tape på å stenge disse viktige institusjonene/møteplassene. I den filialen jeg tenker på, sitter det ungdom (høy andel jenter) med innvandrerbakgrunn og gjør lekser før de må hjem til bråkete småsøsken i trange leiligheter - tenk hva det kan komme til å koste hvis et par av disse dropper ut av skolen! Det er gamle menn som leser aviser tidlig lørdag morgen og kanskje blir på hils med noen av de andre som er i samme situasjon. Jeg er sikker på at de trives bedre der enn på kaffebaren tvers over gata, der man ofte må bestille på engelsk og kaffen koster en formue. Litt lenger utpå lørdagene er det ofte korte teaterforestillinger eller annet kulturtilbud for de minste, helt gratis. Ekstremt viktig for at alle barn kan bli introdusert for musikk, dans og drama som ikke er på  skjerm. 

Før jeg skriver meg helt bort: Løsningen er å la bibliotekene få plass, ressurser og mulighet til å bestemme selv hvordan de best kan utnytte disse til å ta imot sitt publikum. Det blir litt som den evige diskusjonen rundt cellekontor med dør eller kontorlandskap - det bør være litt fleksibelt. Det kan være et eget stillerom for de som jobber med lekser eller andre oppgaver, de bør slippe å sitte midt i "hovedgata" der folk leter etter bøker å låne. Mye kan gjøres med noen lettvegger eller andre romdelere. Biblioteket er ikke noe lekeland, men det kan gå an å ha en tegne- og lesekrok litt skjermet fra de stille sonene, med f.eks. puter i stedet for møbler som innbyr til klatring og støy. Jeg tror ikke det er veien å gå at ungene må være så passive og stille at de ikke vil være der før de er blitt store nok til å sitte stille og lese over lang tid. Det er viktig at barnefamilier er velkomne og at barna venner seg til at biblioteket er et sted man besøker.

Men altså, jeg mener likevel ikke at foreldre bare skal slippe avkommet løs som om de var på en lekeplass, man skal selvsagt oppføre seg ordentlig, bruke innestemme og ikke lage direkte støy.  Man får ikke traumer av å bli forklart at ikke alle store rom er til å løpe og hyle i. At man rydder etter seg, er også en selvfølge. Barn kan ikke tas med på kino, konsert, museum, restaurant eller bibliotek hvis de ødelegger opplevelsen for alle de andre som er der samtidig. Det er mange trinn mellom dødsstille og full guffe.   

Her er et bibliotek jeg ble imponert av, og som sikkert betyr mye for stedet: https://grub.no/attraksjon/bibliotek/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
Vhanja skrev (27 minutter siden):

Men jeg tolker ikke. Jeg spør hva du faktisk mener.

Nei, du spør som en spesifikk tolkning er den riktige. Da har du jo allerede lagt en tolkning til grunn.

Jeg har forøvrig kun kommentert på det siterte utsagnet, og jeg står inne for påstanden om at det er besteforeldregenerasjonen, altså de som var foreldre på 70- og 80- tallet, som er skyld i dagens situasjon (på gruppenivå vel å merke). Hvordan skal dagens foreldregenerasjon kunne lære sine barn om disiplin, orden og sivilisert adferd, når de aldri lærte det selv?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker skrev (5 minutter siden):

Nei, du spør som en spesifikk tolkning er den riktige. Da har du jo allerede lagt en tolkning til grunn.

Jeg har forøvrig kun kommentert på det siterte utsagnet, og jeg står inne for påstanden om at det er besteforeldregenerasjonen, altså de som var foreldre på 70- og 80- tallet, som er skyld i dagens situasjon (på gruppenivå vel å merke). Hvordan skal dagens foreldregenerasjon kunne lære sine barn om disiplin, orden og sivilisert adferd, når de aldri lærte det selv?

 

Du må slutte å finne på masse unnskyldinger for å unnlate å svare. Men jeg ser at det er ikke første gang du gjør dette,. Du liker å komme med noe "spektakulært" også finner du en unnskyldning for å la være å følge det opp. Jeg har sett det gjentatte ganger.,

Det gjør at din "kulhet" slutter å funke ganske kjapt, for de som ser gjennom det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
Vhanja skrev (9 minutter siden):

Det gjør at din "kulhet" slutter å funke ganske kjapt, for de som ser gjennom det.

Var dette det beste du hadde å komme med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker skrev (13 minutter siden):

Jeg står inne for påstanden om at det er besteforeldregenerasjonen, altså de som var foreldre på 70- og 80- tallet, som er skyld i dagens situasjon (på gruppenivå vel å merke). Hvordan skal dagens foreldregenerasjon kunne lære sine barn om disiplin, orden og sivilisert adferd, når de aldri lærte det selv?

Hvor gammel var du på 70-tallet? Jeg husker ikke det tiåret som spesielt utglidende når det gjelder disiplin, orden og sivilisert adferd. 

Det som preget 70-tallet i stor grad mht. familieliv, var at mange kvinner gikk ut i arbeidslivet, og at mange mannlige bedrevitere mente det ville få katastrofale følger for samfunnet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

psykedeliker
laban skrev (5 minutter siden):

Det som preget 70-tallet i stor grad mht. familieliv, var at mange kvinner gikk ut i arbeidslivet, og at mange mannlige bedrevitere mente det ville få katastrofale følger for samfunnet. 

Det er mulig det er mer et 80-talls fenomén, men teorigrunnlaget for den "frie oppdragelsen" var der allerede på 60-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Vhanja skrev (1 time siden):

Det virker jo mer som om det er hva du tror, (Siden det ser ut til at du ikke forstår ironi).

Ironi er vanskelig å tolke gjennom skriftspråk. Du er ikke skarpeste kniven i skuffen du… 

Anonymkode: db0e4...ba8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
laban skrev (13 minutter siden):

Hvor gammel var du på 70-tallet? Jeg husker ikke det tiåret som spesielt utglidende når det gjelder disiplin, orden og sivilisert adferd. 

Det som preget 70-tallet i stor grad mht. familieliv, var at mange kvinner gikk ut i arbeidslivet, og at mange mannlige bedrevitere mente det ville få katastrofale følger for samfunnet. 

Ingen her var født på 70 tallet. 

Anonymkode: db0e4...ba8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ingen her var født på 70 tallet.

Hvordan vet du det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
psykedeliker skrev (15 minutter siden):

Hvordan vet du det?

Jeg vet at du og vhanja ikke er født på 70 tallet. Men at laban er det. Noe mer? 

Anonymkode: db0e4...ba8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
psykedeliker skrev (16 minutter siden):

Hvordan vet du det?

Kanskje vhanja også men ikke du. 

Anonymkode: db0e4...ba8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Ingen her var født på 70 tallet. 

Anonymkode: db0e4...ba8

Jeg ble tenåring i løpet av 70-tallet 😛

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

laban skrev (1 time siden):

Tiden med fullstendig stillhet og hvisking på biblioteket er nok forbi. Bibliotekene tilbyr jo også mye mer enn bøker nå, det er PCer for spill, leke- og tegnekroker for de minste, utlån av fritidsutstyr, film osv. i det uendelige. 

Jeg er en stor tilhenger av bibliotek-konseptet og er veldig glad for at en Oslo-filial jeg kjenner godt, som sto i fare for å bli nedlagt, i stedet ble pusset opp og fikk fortsette. Jeg tror ikke blårussen i kommunene forstår hvor mye det er å tape på å stenge disse viktige institusjonene/møteplassene. I den filialen jeg tenker på, sitter det ungdom (høy andel jenter) med innvandrerbakgrunn og gjør lekser før de må hjem til bråkete småsøsken i trange leiligheter - tenk hva det kan komme til å koste hvis et par av disse dropper ut av skolen! Det er gamle menn som leser aviser tidlig lørdag morgen og kanskje blir på hils med noen av de andre som er i samme situasjon. Jeg er sikker på at de trives bedre der enn på kaffebaren tvers over gata, der man ofte må bestille på engelsk og kaffen koster en formue. Litt lenger utpå lørdagene er det ofte korte teaterforestillinger eller annet kulturtilbud for de minste, helt gratis. Ekstremt viktig for at alle barn kan bli introdusert for musikk, dans og drama som ikke er på  skjerm. 

Før jeg skriver meg helt bort: Løsningen er å la bibliotekene få plass, ressurser og mulighet til å bestemme selv hvordan de best kan utnytte disse til å ta imot sitt publikum. Det blir litt som den evige diskusjonen rundt cellekontor med dør eller kontorlandskap - det bør være litt fleksibelt. Det kan være et eget stillerom for de som jobber med lekser eller andre oppgaver, de bør slippe å sitte midt i "hovedgata" der folk leter etter bøker å låne. Mye kan gjøres med noen lettvegger eller andre romdelere. Biblioteket er ikke noe lekeland, men det kan gå an å ha en tegne- og lesekrok litt skjermet fra de stille sonene, med f.eks. puter i stedet for møbler som innbyr til klatring og støy. Jeg tror ikke det er veien å gå at ungene må være så passive og stille at de ikke vil være der før de er blitt store nok til å sitte stille og lese over lang tid. Det er viktig at barnefamilier er velkomne og at barna venner seg til at biblioteket er et sted man besøker.

Men altså, jeg mener likevel ikke at foreldre bare skal slippe avkommet løs som om de var på en lekeplass, man skal selvsagt oppføre seg ordentlig, bruke innestemme og ikke lage direkte støy.  Man får ikke traumer av å bli forklart at ikke alle store rom er til å løpe og hyle i. At man rydder etter seg, er også en selvfølge. Barn kan ikke tas med på kino, konsert, museum, restaurant eller bibliotek hvis de ødelegger opplevelsen for alle de andre som er der samtidig. Det er mange trinn mellom dødsstille og full guffe.   

Her er et bibliotek jeg ble imponert av, og som sikkert betyr mye for stedet: https://grub.no/attraksjon/bibliotek/

For et nydelig innlegg! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laban skrev (2 minutter siden):

Jeg ble tenåring i løpet av 70-tallet 😛

Jeg rakk også det! 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

morsan skrev (1 minutt siden):

For et nydelig innlegg! 

Takk. Det er en eller annen avis som stiller standardspørsmål til kjentfolk, ett av dem er noe i retning av "Du er statsminister for én dag, hva gjør du?" Jeg blir aldri så kjent at jeg havner der, men mitt svar ville vært noe i retning av "Bevilger voldsomt mye penger til barneidretten, kulturskolen og folkebibliotekene". (Nå kan vel ikke statsministeren gjøre det på egen hånd, men det er ikke bare 100% realistiske svar de vil ha.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker skrev (1 time siden):

Var dette det beste du hadde å komme med?

Jeg ser at du elegant unngikk å svare på alt annet før den setningen. Som jo stemmer overens med min tolkning av deg, at du bare tolker det som gir deg kulhetspoeng, ingenting annet.

De som kan lese ser at du aldri svarer på noe, bare fortsetter å stille spørsmål som opprettholder din kulhetsfasade.

Endret av Vhanja
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ingen her var født på 70 tallet. 

Anonymkode: db0e4...ba8

Når er du født? På 2010-tallet?

Anonymkode: b1dc0...112

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Man må jo få lov å lage litt lyd på et bibliotek. Det er jo ikke akkurat en stille sone der inne, det står det jo ingenting om. Barn klarer ikke å være musestille når de er der. Forståelig nok. 

Anonymkode: db0e4...ba8

Jeg har ikke sagt at man ikke får lage lyd, men det er forskjell på å rusle rundt og prate normalt og å løpe tulling og hyle og rope.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...