Gå til innhold

Gjør mobbing en person farlig? Skytingen på Trump

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Det var jo typisk at det var et mobbeoffer som gjorde det. Det er det også alltid i slike skolemassakre/skoleskytinger. 

Blir man farlig om man er et mobbeoffer? Hva gjør at noen blir farlige mens andre mobbeoffere ikke blir det? Alvorlighetsgraden og varigheten av mobbingen? 

https://www.aftenposten.no/verden/i/pPPp21/fbi-dette-er-den-antatte-gjerningsmannen

"TV-kanalen NBC10Boston har snakket med en tidligere klassekamerat. Han sier at Crooks var en fåmælt person som ble mobbet «nesten hver dag».

– Han ble gjort narr av på grunn av måten han så ut og hvordan han kledte seg. Han gikk ofte med munnbind og jaktklær og satt alene hver dag under lunsjpausene. Det var trist. Jeg kan ikke si at det har vært en utløsende faktor, men man vet jo ikke, sier 21 år gamle Jason Kohler til kanalen"

Anonymkode: 87f3a...72c

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det var jo typisk at det var et mobbeoffer som gjorde det. Det er det også alltid i slike skolemassakre/skoleskytinger. 

Blir man farlig om man er et mobbeoffer? Hva gjør at noen blir farlige mens andre mobbeoffere ikke blir det? Alvorlighetsgraden og varigheten av mobbingen? 

Ikke umulig mobbing og utenforskap skaper et hat mot andre folk og samfunnet.

Anonymkode: 738b1...ff4

Nå er det ikke alle mobbeofre som er alene og ensomme, og det tror jeg mange kanskje ikke tenker over. Det fins flere som har venner, men de blir likevel mobbet av noen der maktbalansen er ujevn. Uansett har jo de med venner og kanskje en trygg familie et mye større utgangspunkt for å klare seg bedre enn den som er en loner som ikke har noen å støtte seg på. 

Uansett. Å ha det bra betyr at man oftest og stort sett er ok mot andre, og har man det dårlig så får ofte andre gjennomgå. Hvem som går så langt som å bli drapsmenn er vel ikke godt å si, men det er jo heller ikke akkurat vanlig å bli det selv om man er mobbeoffer heller! 

Jeg vet ikke om mobbeofre blir mer farlige enn andre, men det tviler jeg vel egentlig på...

Eva Sofie
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Det er ikke kun mobbingen i seg selv som avgjør hvordan en senere reagerer på å ha blitt utsatt for mobbing. Det kommer der også an på hvor mye støtte en har i familie, venner, forventninger fra omsorgspersoner, det å bli sett av voksne, om en opplever andre livsbelastninger samtidig... Og selvsagt hva som skjer av positivt og negativt senere mtp. utvikling..

Og, ikke minst, hvor godt forberedt omsorgspersonene har gjort deg på å håndtere frustrasjon og motgang. Dvs. å oppleve grensesetting som er forståelig for barnets alder.

Alt dette henger sammen.

Endret av Eva Sofie
Gjest Vendi
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg tror de færreste blir farlige og kriminelle selv om man er et mobbeoffer av alvorlig og langvarig art. 

Flere faktorer er nevnt som risiko her, men jeg tror det viktigste er personligheten til personen. Tror man må ha en viss "aggresjon" i bunnen, i tillegg til bl.a mangel på (eller sterkt nedsatt) empati. 

Annonse

Vendi skrev (5 timer siden):

Jeg tror de færreste blir farlige og kriminelle selv om man er et mobbeoffer av alvorlig og langvarig art. 

Flere faktorer er nevnt som risiko her, men jeg tror det viktigste er personligheten til personen. Tror man må ha en viss "aggresjon" i bunnen, i tillegg til bl.a mangel på (eller sterkt nedsatt) empati. 

Mobbeoffer er vel de som har empati. At de vil hevne seg forstår jeg godt. De har fått livet ødelagt avv avskum.

Gjest Vendi
erik123 skrev (2 minutter siden):

Mobbeoffer er vel de som har empati. At de vil hevne seg forstår jeg godt. De har fått livet ødelagt avv avskum.

Men ikke hevne seg på en ødeleggende måte, som f.eks å invalidisere eller drepe andre. Det må det en viss personlighet til for å klare, mener jeg. 

XbellaX skrev (15 minutter siden):

Interessant hvor fraværende diskusjonen om våpenlov er i amerikanske medier, kanskje de etter hvert er blitt så vant til det.

Jeg tror ikke våpentypen og måten det er skaffet er særlig kontroversiell i USA.

Breivik hadde er tilsvarende våpen (halvautomatisk rifle)som var lovlig kjøpt i Norge.

slabbedask
XbellaX skrev (26 minutter siden):

Interessant hvor fraværende diskusjonen om våpenlov er i amerikanske medier, kanskje de etter hvert er blitt så vant til det.

De er våpengale over there. Klipp fra reklamefilmer for div. politikere:

Grendel skrev (13 minutter siden):

Jeg tror ikke våpentypen og måten det er skaffet er særlig kontroversiell i USA.

Breivik hadde er tilsvarende våpen (halvautomatisk rifle)som var lovlig kjøpt i Norge.

Blant Demokrater er det det (jevnt over vil jeg faktisk si), ikke blant Republikanere. Det er intr. hvordan hendelsen reduseres til konspirasjonsteorier i et salig surr (godt representert fra begge leire) og hvor lite samlende den er. Jeg strever med å forstå hvorfor ikke temaet unge gutter/masseskyting og våpenlover kan få litt mer oppmerksomhet. 

slabbedask skrev (Akkurat nå):

De er våpengale over there. Klipp fra reklamefilmer for div. politikere:

Helt galskap….

Thebutterfly
erik123 skrev (7 timer siden):

Forståelig at slike er fulle av hat. Å være mobbeoffer er bare grusomt.

Det at han var et mobbeoffer pluss utstøtt stiller meg forståelsesfull for at han var syk. Det er trist. De fleste mobbeofre eller utstøtte mennesker gjør ikke slike handlinger, tror jeg. Men mobbing og utstøttelse kan ha gjort vedkommende svært syk. 

Endret av Thebutterfly

Annonse

erik123 skrev (22 timer siden):

Jeg tror det skal noe "mer" til enn bare at man har blitt mobbet før man gjør en voldelig handling.

Jeg har opplevd dette selv, og er på ingen måte en voldelig person. Det vil si, jeg følger litt med på mine tidligere plageånder, koser meg litt når det går dårlig med dem i dag, og gremmer meg litt over de det går bra med, men det stopper der. Jeg ville ikke skutt noen, drept noen eller hevnet meg på noen måte. I alle fall ikke ovenfor samfunnet generelt.

For å bli en farlig person, tenker jeg at du 1) skal bære på et enormt hat og føle at samfunnet skylder deg noe (f.eks. sex, suksess, etc) og i tillegg 2) være en person som tyr til vold, gjerne gjennom et personlighetsavvik. Flere av disse menneskene ønsket å bli kjent for NOE, selv om dette NOE ikke akkurat var positivt. Bare se f.eks. på ABB, som sikkert nå i fengselet blir nedlesset av brev fra interesserte, støttespillere, osv. på den ekstreme høyresiden og muslimhater-siden i Europa. I enkelte miljøer er han dessverre en helt. Da er det kanskje greit å bli hatet av 99,9% av landet.

Everybody skrev (5 minutter siden):

Det er faktisk sant at mange massemordere ønsker å bli kjendis. De har funnet ut at det er den letteste måten å bli kjendis på.

Det krever nok en helt spesiell tankegang og et helt spesielt følelsesliv for å anse massemord som den letteste måten å bli kjent på.

Everybody
Vhanja skrev (5 minutter siden):

Det krever nok en helt spesiell tankegang og et helt spesielt følelsesliv for å anse massemord som den letteste måten å bli kjent på.

Det krever nedsatt empati og muligens psykopati. Andre mentale lidelser kan også spille inn.

AnonymBruker
ISW skrev (4 timer siden):

Jeg tror det skal noe "mer" til enn bare at man har blitt mobbet før man gjør en voldelig handling.

Jeg har opplevd dette selv, og er på ingen måte en voldelig person. Det vil si, jeg følger litt med på mine tidligere plageånder, koser meg litt når det går dårlig med dem i dag, og gremmer meg litt over de det går bra med, men det stopper der. Jeg ville ikke skutt noen, drept noen eller hevnet meg på noen måte. I alle fall ikke ovenfor samfunnet generelt.

For å bli en farlig person, tenker jeg at du 1) skal bære på et enormt hat og føle at samfunnet skylder deg noe (f.eks. sex, suksess, etc) og i tillegg 2) være en person som tyr til vold, gjerne gjennom et personlighetsavvik. Flere av disse menneskene ønsket å bli kjent for NOE, selv om dette NOE ikke akkurat var positivt. Bare se f.eks. på ABB, som sikkert nå i fengselet blir nedlesset av brev fra interesserte, støttespillere, osv. på den ekstreme høyresiden og muslimhater-siden i Europa. I enkelte miljøer er han dessverre en helt. Da er det kanskje greit å bli hatet av 99,9% av landet.

Hva er det som skjer med dine plageånder når du koser deg over at det går dårlig med de? Mener du sånn at katten knuste vasen eller barna gadd ikke rydde opp? Og da blir du litt glad? 

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Hva er det som skjer med dine plageånder når du koser deg over at det går dårlig med de? Mener du sånn at katten knuste vasen eller barna gadd ikke rydde opp? Og da blir du litt glad? 

Litt tullete svar, selvsagt: Noen barnslige gleder må man få ha.

Nei, ingen merker om jeg blir litt glad når en av de har utleggspant i huset sitt for 1,5 millioner kroner grunnet skattekrav og det står i media. Men skadefryd kan være gøy iblant. 

Det er i alle tilfelle langt mer uskyldig enn å faktisk utøve vold.

Endret av ISW

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...