Gå til innhold

Er det noen som har en tanke om min psykiske helse

Anbefalte innlegg

Hei. Lenge siden jeg har skrevet her inne, men nå håper jeg på noen tanker og råd fra dere kloke sjeler her inne. 

Siden januar har min psykiske helse vært ustabil. Jeg hadde en to ukers innleggelse i mars. Innleggelsesårsak var alvorlig depresjon, men man fant under innleggelsen at angst var min hovedutfordring. Da knyttet til min PTSD. Jeg ble henvist til EMDR behandling. Det startet jeg på i mai. Jeg fikk seks timer før vi slo fast at det ikke hadde noe virkning. Resultatet var snarere tvert i mot. Jeg ble mye dårligere. Jeg gikk fra å ha mareritt to tre ganger i uken, til å ha mareritt to tre ganger hver natt. Poliklinikken slo fast at kognitiv terapi heller ikke ville fungere og at jeg måtte håpe på at det gikk over av seg selv. 

Dette har vært veldig utfordrende for meg. Jeg føler at jeg har veldig lav livskvalitet. Jeg har i perioder sovet svært mye. Et eksempel på det er at jeg etter å ha vært på en dagstur til Oslo, sov i 36 av de neste 40 timene. Jeg ba da om D vitamintilskudd og har fått det. 

Jeg har de siste ukene fått automatiske tanker om at jeg ikke vil leve lenger, som popper opp i hodet mitt jevnt og trutt gjennom dagen. Det er den første tanken som kommer om morgenen og den siste jeg tenker før jeg sovner. Jeg har jo en fortid som kronisk suicidal. Det er jeg ikke nå. Jeg har ingen tanke om å skade meg selv. Jeg bare tenker at dette ikke er et liv som et verdt å leve. Jeg anser den tanken som sann. Dette er virkelig ikke et liv verdt å leve. Livredd for å dø hele natten, og så kommer dagen hvor jeg ikke har overskudd til noenting. Jeg har også etter råd fra legen avsluttet de fleste aktiviteter i hverdagen fordi jeg ble dårligere av dem. Jeg har dog beholdt noen fordi jeg vet at jeg må ha noe. 

Jeg prøver å gjøre gode ting, men nå orker jeg bare ikke. Jeg er dønn sliten, og livet føles veldig håpløst. 

Legen foreslo idag å søke meg til en elektiv innleggelse, men jeg takket nei. Jeg ser ikke hvordan det vil hjelpe i lengden. Samtidig har jeg jo også fått beskjed om at poliklinikken heller ikke kan hjelpe. 

Hva skal jeg gjøre?

Fortsetter under...

Kashmir skrev (8 minutter siden):

Du er ikke akkurat dum. Ikke at jeg må fortelle deg det, men relatert til spørsmålet : hva slags liv ser du for deg er verdt å leve?

Nei, jeg er ikke dum.

Jeg hadde det veldig godt i halvannet år før jeg ble dårlig igjen. For meg er det ekstremt viktig å bidra i samfunnet. Å nå være for syk til å gjøre det er veldig vanskelig. 

Et liv uten mareritt og flashbacks hadde gitt meg muligheten til å leve tilbake igjen...

Glitter skrev (2 minutter siden):

Heihei. 

Kjipt at du sliter sånn. Kanskje en elektiv innleggelse kunne hjulpet med å få deg mer i gang igjen. 

Innleggelser hjelper alltid. Men det vil jo ikke hjelpe i lengden. Etter sist innleggelse var jeg bra i et par uker og så var det tilbake igjen. Da er det ikke vits å ta opp en plass på sengeposten.

Er din PTSD knyttet til en hendelse, eller er det flere hendelser? Det lille jeg har lest/hørt om EMDR er at man gjerne blir verre før det blir bedre, så kanskje å stå i det ut over 6 sesjoner kunne ha vært noe? Men det skal jo en erfaren terapeut kunne vurdere.

Fru2020 skrev (11 minutter siden):

Nei, jeg er ikke dum.

Jeg hadde det veldig godt i halvannet år før jeg ble dårlig igjen. For meg er det ekstremt viktig å bidra i samfunnet. Å nå være for syk til å gjøre det er veldig vanskelig. 

Et liv uten mareritt og flashbacks hadde gitt meg muligheten til å leve tilbake igjen...

Innleggelser hjelper alltid. Men det vil jo ikke hjelpe i lengden. Etter sist innleggelse var jeg bra i et par uker og så var det tilbake igjen. Da er det ikke vits å ta opp en plass på sengeposten.

Ok. Jeg tror egentig ikke at det er noen opskrift på et godt liv, eller et liv verdt å leve. Det handler jo mer om krav en stiller til seg selv. Og så tenke hvorfor man har de kravene, og hva man kan gjøre isteden. Livet er filosofi. Det er ingen klare svar. En må finne dem. 

Jeg må bare legge til. Jeg tror det er et svar. 

Endret av Kashmir

Annonse

kaNor skrev (4 minutter siden):

Er din PTSD knyttet til en hendelse, eller er det flere hendelser? Det lille jeg har lest/hørt om EMDR er at man gjerne blir verre før det blir bedre, så kanskje å stå i det ut over 6 sesjoner kunne ha vært noe? Men det skal jo en erfaren terapeut kunne vurdere.

Det er knyttet til mange hendelser over en tid på nærmere tjue år. 

Utfordringen med emdr for meg var at jeg kan fint både tenke på og snakke om hendelsen uten å gå noen reaksjon der og da. Man trenger den reaksjonen både i emdr og i kognitiv terapi. Derfor mente man at seks behandlinger burde være nok til å si at det ikke hjalp.

Kashmir skrev (3 minutter siden):

Ok. Jeg tror egentig ikke at det er noen opskrift på et godt liv, eller et liv verdt å leve. Det handler jo mer om krav en stiller til seg selv. Og så tenke hvorfor man har de kravene, og hva man kan gjøre isteden. Livet er filosofi. Det er ingen klare svar. En må finne dem. 

Jeg må bare legge til. Jeg tror det er et svar. 

Jeg vet veldig godt hva som er et godt liv for meg. Og jeg har gradvis redusert kravene mine. 

Men nå er selv et minimum av disse ønskene for et godt liv ikke oppnåelige. Da kjenner jeg at det er vanskelig å mobilisere krefter for å jobbe videre

Fru2020 skrev (5 minutter siden):

Jeg vet veldig godt hva som er et godt liv for meg. Og jeg har gradvis redusert kravene mine. 

Men nå er selv et minimum av disse ønskene for et godt liv ikke oppnåelige. Da kjenner jeg at det er vanskelig å mobilisere krefter for å jobbe videre

Ja, men unnskyld meg. jeg mener ikke noe vondt. Men du har så jævli høye krav til deg selv. Og så er falldypden høy da. Jeg tror eksen din har tatt for stort rom i hodet ditt. Han hadde ikke rett vet du. For du VET det. Men du har så mye å gå på. Kanskje akkurat det føles verre. Det kan jeg forstå.

Leser du filosofi?

Kashmir skrev (15 minutter siden):

Ja, men unnskyld meg. jeg mener ikke noe vondt. Men du har så jævli høye krav til deg selv. Og så er falldypden høy da. Jeg tror eksen din har tatt for stort rom i hodet ditt. Han hadde ikke rett vet du. For du VET det. Men du har så mye å gå på. Kanskje akkurat det føles verre. Det kan jeg forstå.

Leser du filosofi?

Det at jeg har høye krav til meg selv vet jeg. Fikk høre det senest idag av fastlegen da jeg sa nei til henvisning til elektiv innleggelse.

Det er klart at med det funksjonsnivået jeg hadde før jeg ble syk så ble fallhøyden stor. Jeg vet at jeg aldri kommer tilbake til ditt jeg var, det ville aldri fungert i lengden. 

Men nå er funksjonsnivået svært lavt. Også objektivt sett. Ikke bare i mitt hode. Der river meg i stykker å være så redd som jeg er hele natten mens jeg drømmer. 

AnonymBruker
laban skrev (3 minutter siden):

Hvordan går det med sønnen, huset og kjærligheten?

Jeg har dessverre ingenting å bidra med ellers, bortsett fra å minne deg på at du har kommet ut av veldig dype bølgedaler tidligere ❤️

Det samme tenkte jeg, hvordan går det? Du fikk jo enkelte tilbake meldinger på at det gikk for fort.

Dessverre går psykiske lidelser ofte i bølgedaler, men det er mulig å komme ut av denne også. Ønsker deg alt godt

Anonymkode: 4c048...c73

Fru2020 skrev (17 minutter siden):

Det at jeg har høye krav til meg selv vet jeg. Fikk høre det senest idag av fastlegen da jeg sa nei til henvisning til elektiv innleggelse.

Det er klart at med det funksjonsnivået jeg hadde før jeg ble syk så ble fallhøyden stor. Jeg vet at jeg aldri kommer tilbake til ditt jeg var, det ville aldri fungert i lengden. 

Men nå er funksjonsnivået svært lavt. Også objektivt sett. Ikke bare i mitt hode. Der river meg i stykker å være så redd som jeg er hele natten mens jeg drømmer. 

Bruk tid. Tid er egentlig alt. Å holde ut. Men jeg mangler kompetanse. Jeg svarer bare så godt jeg kan. 

Annonse

laban skrev (10 minutter siden):

Hvordan går det med sønnen, huset og kjærligheten?

Jeg har dessverre ingenting å bidra med ellers, bortsett fra å minne deg på at du har kommet ut av veldig dype bølgedaler tidligere ❤️

Hun har vel nok med seg seg selv nå vel uten å tenke"hus og kjælighet?  Hva faen?

Kashmir skrev (8 minutter siden):

Hun har vel nok med seg seg selv nå vel uten å tenke"hus og kjælighet?  Hva faen?

Hun var jo midt oppi en ny situasjon med tanke på akkurat boligkjøp og kjæreste, den siste tiden hun var her. Du trenger ikke tillegge meg noe annet enn interesse for hvordan det går. Er det nødvendig å reagere så skarpt, som om jeg kjeftet på henne?

Men greit nok, jeg var i tvil om jeg heller burde spørre på PM. @Fru2020 - bare dropp å svare, eller send meg PM hvis du vil chatte litt. 

Endret av laban
laban skrev (Akkurat nå):

Hun var jo midt oppi en ny situasjon med tanke på akkurat boligkjøp og kjæreste, den siste tiden hun var her. Du trenger ikke tillegge meg noe annet enn interesse for hvordan det går. Er du nødt til å reagere så skarpt?

Men greit nok, jeg var i tvil om jeg heller burde spørre på PM. @Fru2020 - bare dropp å svare, eller send meg PM hvis du vil chatte litt. 

Ja, jeg reagerer skarpt ja. For du drar inn ting som sladrekjerringa på hjørnet gjør, og du er ikke interessert i hvordan personen har det. men hvordan hun lykkes. Shame on you!

påskelilje
Kashmir skrev (1 minutt siden):

Ja, jeg reagerer skarpt ja. For du drar inn ting som sladrekjerringa på hjørnet gjør, og du er ikke interessert i hvordan personen har det. men hvordan hun lykkes. Shame on you!

Laban kan forsåvidt svare for seg selv, men her reagerer du noe voldsomt på noe som er ment som omtanke, slik jeg kjenner Laban.

Kashmir skrev (11 minutter siden):

For du drar inn ting som sladrekjerringa på hjørnet gjør, og du er ikke interessert i hvordan personen har det. men hvordan hun lykkes. Shame on you!

Jeg ser ikke på slike ting som prestasjon eller vellykkethet.  Men for all del, jeg pleier ikke å svare på Psykiatri. Det er bare det at jeg har hatt litt dialog (her på forum, ikke på PM, så det er ingen hemmelighet) med henne tidligere og bryr meg om hvordan det går. 

Endret av laban

@laban og ab. Jeg har ingen problemer med å svare på det. Det går veldig bra med min sønn for tiden, det er veldig fint. 

Det går også veldig fint mellom kjæresten og meg. Utfordringen der er at han har syke barn som krever veldig mye av ham, noe som gjør at vi ikke får så mye tid sammen som vi ønsker. Han er veldig forståelsesfull overfor mine utfordringer, noe som er godt. 

Huset har akkurat fått tak så det går fremover, men overtakelse er ikke før neste vår.

Kashmir skrev (3 minutter siden):

Jeg oppfattet det som et spørsmål stilt utifra godhet. Jeg opplever det som at de som stiller slike spørsmål oppriktig bryr seg om hvordan det går.

ISW skrev (10 minutter siden):

Jeg tror @Kashmir har veldig rett i at du stiller for høye krav til deg selv.

Men jeg er dessverre redd for at en del av dette kommer av at du sluttet med medisiner? Hva tenker behandleren din om det? 

Jeg stiller høye krav, det vet jeg. Men akkurat nå hadde jeg gått for noe mye lavere enn det jeg egentlig forventer av meg selv. 

Jeg prøvde en periode å redusere litt på sovemedisin i sommer, men innså at det ikke fungerte. Ellers har jeg faktisk trappet opp Lamictal i vår. Jeg prøvde Wellbutrin noen uker i mars, men ble tatt av dem med en gang jeg ble innlagt med begrunnelsen at de ville gjøre meg mer urolig enn jeg allerede er. Jeg starter på Fontex i dag.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...