Gå til innhold

Hvor lenge har du vært her på forumet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

påskelilje

Jeg fant DOL i 1998/99, da jeg var gravid med eldstemann. Den gangen hadde vi ikke internett hjemme. Jeg pleide å sitte litt på jobb etter at jeg var ferdig for å lese på DOL. Det tok flere måneder før jeg laget meg bruker og begynte å skrive her. Da jeg hadde født, lånte jeg pc'en til ei venninne for å fortelle DOL om fødselen! Hadde ingen annen mulighet for å skrive der mens jeg hadde permisjon fra jobb 😅 Så jeg pleide å sveipe innom her hver gang jeg besøkte henne! 

Etterhvert fikk vi jo internett hjemme,  men det var dyrt å bruke det, så det var aldri lenge om gangen 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Var folk rare på 90tallet eller var det samme spørsmål og diskusjoner da?

Nettet var jo ikke som nå, man kunne ikke bare taste "hva som helst" et tilfeldig sted og få opp svar og forslag i løpet av noen sekunder. DOL var tidlig ute, før alle tema-nettsidene som kom etter hvert. F.eks. var det heftig trafikk på delforum for Graviditet og fødsel, siden BarnIMagen og alle de andre nettsidene for (vordende) foreldre ikke eksisterte.

Dessuten var det mange fagpersoner på DOL, det kostet ingenting å spørre. Her er en omtale fra 2001:

https://dinside.dagbladet.no/okonomi/kjappe-svar-fra-doktoronline/62594074

Jeg er også 98% sikker på at den referansen som kalles "Husmortreff på nettet" her, handlet om DOL, for jeg husker den artikkeloverskriften:

https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/9988/1/haugen.pdf 

Det var nemlig ganske høy aktivitet her rundt barn og andre rutiner i hjem og familie, av typen "Hvor ofte skifter du på sengene?" Igjen - man kunne ikke bare søkes på hva som helst den gangen, hjemmenett kostet penger og gikk sakte. De aller eldste trådene er borte, men du finner et eksempel her (FU betyr "Forumundersøkelse", og nickene med mange tall bak eller "Gjest" foran, er utgått): https://forum.doktoronline.no/topic/108111-fu-hvordan-vasker-du-oppvasken/#comments

 

 

 

Endret av laban
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Marye skrev (3 minutter siden):

27 år 

Jeg trodde du var ganske ung? Hvor gammel var du når du begynte å være her på forumet hvis du har vært her i 27 år? 🤔

Anonymkode: 10c9c...3d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg trodde du var ganske ung? Hvor gammel var du når du begynte å være her på forumet hvis du har vært her i 27 år? 🤔

Anonymkode: 10c9c...3d3

Det trodde jeg også, at Marye var i 20-årene et sted. Kanskje hun mener at hun er 27 år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Lillemus skrev (24 minutter siden):

Perioden fra 1997 - 2005 (?) kan vel kalles DOLs glansdager! Det var masse folk her inne og diskusjonen gikk høyt om alt mulig og vi delte utrolig mye. Mange fargerike DOLere den gangen - vi hadde faktisk egne hjemmesider her inne også. Dere som var her da husker sikkert det famøse bikini-bildet til Molly? Det lå vel ute i 5 min eller noe sånt. 😂 Småprat hadde vi også, en chat-funksjon hvor vi kunne sitte og chatte og skravle - og det gjorde vi! Husker jeg kunne sitte en stund etter jobb (det var dyrt å være pålogget hjemmefra den gangen!) så jeg mistet flere busser og kom sent hjem! 😂 

Var det sånn at du betalte internettet minutt for minutt som du brukte det hjemme? Lastet sidene tregt? 

Anonymkode: 4ff04...fcd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lillemus
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Var det sånn at du betalte internettet minutt for minutt som du brukte det hjemme? Lastet sidene tregt? 

Anonymkode: 4ff04...fcd

Ja, vi måtte ringe opp via telefonlinjen for å komme på nettet, så det sier seg selv at vi ikke kunne sitte i timesvis akkurat. :D Hvorvidt sidene lastet tregt husker jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Dorthe skrev (19 minutter siden):

Jeg har vært her akkurat like lenge som Laban. Fant Dol rett før sønnen til Lillemus ble født. Og jeg husker store telefonregninger, man betalte pr minutt på telefonregninga.

Kunne man sitte på biblioteket på Internett eller var det ikke sånn på 90tallet? 

Anonymkode: 4ff04...fcd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kunne man sitte på biblioteket på Internett eller var det ikke sånn på 90tallet? 

Anonymkode: 4ff04...fcd

Vi hadde pc tilgjengelig for publikum da jeg jobbet på biblioteket i 2001 i alle fall.

Endret av Lillemus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Lillemus skrev (3 minutter siden):

Det trodde jeg også, at Marye var i 20-årene et sted. Kanskje hun mener at hun er 27 år?

Ja det kan være at det var det hun mente. Håper hun svarer så vi får oppklart dette mysteriet 🙂

Anonymkode: 10c9c...3d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja det kan være at det var det hun mente. Håper hun svarer så vi får oppklart dette mysteriet 🙂

Anonymkode: 10c9c...3d3

Jeg er ganske sikker på at Marye er i 50årene basert på hva hun deler og at hun er i Syden og bor der. Det er få i 20årene som flytter til Syden og bor der halve året. 

Anonymkode: 4ff04...fcd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
laban skrev (17 minutter siden):

Dessuten var det mange fagpersoner på DOL, det kostet ingenting å spørre. Her er en omtale fra 2001:

https://dinside.dagbladet.no/okonomi/kjappe-svar-fra-doktoronline/62594074

Hvilke fagpersoner var det her før? Da jeg kom hit i 2015 var her vel psykiater og gynekolog, men jeg har forstått det slik at det var enda flere fagpersoner her inne før i tiden? Mulig det ble for dyrt for de som drifter DOL å betale for fagpersonene siden brukere ikke betalte noe for å få svar og jeg husker i alle fall at hun gynekologen burde å svare på alle spørsmålene som ble skrevet på gynekologi forumet, og psykiateren også svarte vel på ganske mye av trådene som ble postet der. Eller er det noen som vet hvorfor det ble slutt på fagpersonene? 🙂

Anonymkode: 10c9c...3d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Vi vil ha story time 🙂

Tips: Hvis du velger et forum fra temaoversikten som har veldig mange innlegg (det står under tittelen - f.eks. Åpent har 2,1 m) og trykker den doble høyrepilen for siste side, kommer du bakerst. Der ligger det noen slettede innlegg som har en fiktiv dato fra 1970, de finnes ikke lenger. Men hvis du blar deg litt forover derfra vha. "Forrige"-knappen, kommer du til innlegg fra 2000. Det er reelle tråder. 

Nickene sto under innleggene med den gamle layouten, derfor står det ofte "Mvh" eller noe sånt, nederst, selv om nicket er flyttet til venstre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Eller er det noen som vet hvorfor det ble slutt på fagpersonene? 

De hadde vel valget mellom å ta betalt eller kutte dem ut. Dessuten kom det jo "spesialsider" som Lommelegen og andre. 

Det var i hvert fall en tannlege, en helsesøster, en allmennlege og en barnelege her, i tillegg til dem du nevner. Men det var en viss utskifting av fagpersoner også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
laban skrev (Akkurat nå):

De hadde vel valget mellom å ta betalt eller kutte dem ut. Dessuten kom det jo "spesialsider" som Lommelegen og andre. 

Det var i hvert fall en tannlege, en helsesøster, en allmennlege og en barnelege her, i tillegg til dem du nevner. Men det var en viss utskifting av fagpersoner også. 

Ja, sant det. Da gir det vel mening at de heller valgte å kutte dem ut.

Såpass ja, det er jo ikke verst det. I alle fall ikke når det var gratis 🙂

Anonymkode: 10c9c...3d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg kom rundt år 2000/2001? Jeg har hett Kayia hele tiden, men hadde en annen skrivemåte før omleggingen for noen år siden. Den første tiden postet jeg ikke under eget nick hver gang, men lagde engangsnick som passet tema (vi kunne det den gangen). Jeg har knapt postet noe som Anonym.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Kunne man sitte på biblioteket på Internett eller var det ikke sånn på 90tallet? 

Anonymkode: 4ff04...fcd

Jeg brukte å sitte på Dol om kvelden etter at ungene hadde lagt seg.  Om dagen var jeg på jobben eller var ute med venninner på cafe.  Skikkelig cafelatte-dame ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worriesome Plenty 2

Det var en periode man kunne betale for svar oxo. Men psyk var gratis hele tiden til NHD sluttet.

Selv har jeg vært her siden 2003.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har vært her fire år jeg, men liker kg bedre, men er pernanent utestengt

Anonymkode: 1fb3e...51d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...