Gå til innhold

Hva syns dere om dødstraff?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Sokk skrev (Akkurat nå):

Ja, det skjer dessverre. Det er helt forferdelig. Jeg mener også det er helt forferdelig uavhengig av skyld. 

Ja. Jeg kom på dette sitatet som jeg leste en gang: 

Why do we kill people who are killing people to show that killing people is wrong?

Anonymkode: 5fc26...980

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sokk skrev (3 timer siden):

Med dødsstraff slipper man jo problemet med «justismord». Saken blir lagt død og ingen vet sannheten. Mindre ressurser, ingen dårlig samvittighet, ingen skandaler.

 

Det er ikke riktig.

«Hele 185 personer på dødscelle er funnet uskyldige siden 1970-årene. Det fremgår av ferske tall fra Death Penalty Information Center. Tallene tyder på at for hver åttende som henrettes, er én uskyldig dømt. DNA-bevis har frikjent mange av dem.»

https://www.aftenposten.no/verden/i/dlkKdz/for-hver-aattende-som-henrettes-er-en-uskyldig-doemt-doedsstraffen-kan-gaa-mot-slutten-i-usa?utm_source=iosapp&utm_medium=share
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

emilie321
morsan skrev (4 timer siden):

Det er ikke riktig.

«Hele 185 personer på dødscelle er funnet uskyldige siden 1970-årene. Det fremgår av ferske tall fra Death Penalty Information Center. Tallene tyder på at for hver åttende som henrettes, er én uskyldig dømt. DNA-bevis har frikjent mange av dem.»

https://www.aftenposten.no/verden/i/dlkKdz/for-hver-aattende-som-henrettes-er-en-uskyldig-doemt-doedsstraffen-kan-gaa-mot-slutten-i-usa?utm_source=iosapp&utm_medium=share
 

Takk! Husker jeg hadde lest dette et sted, men  kunne ikke huske hvor eller hvor mange, husket bare at det var veldig mange som var uskyldig dømt. Dette er hovedgrunnen til at jeg er så imot dødsstraff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er mot dødsstraff, det er fullstendig ulogisk og gjør justismord helt bokstavelige. Dødsstraff hører ikke hjemme i en sivilisert rettsstat.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke noe behov for det. Dødsstraff ef barbarisk, men jeg tror livstid i fengsel er vel så avskrekkende. Det gjelder så få personer at det ikke er mye penger å spare på det.

Inntrykket mitt er at jo verre forbrytelse, desto større sjanse for å dømme uskyldige. (Tengs, Liland, Baneheia, Quick/Therese etc)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eva Sofie
AnonymBruker skrev (På 26.7.2024 den 4.45):

Jeg syns det er veldig spesielt at de i USA ihvertfall lager avlivningen til et show der tilskuere kan komme å se på. Fangen ligger fastspent inne på et rom og så er det mange vinduer og gardiner som trekkes fra slik at tilskuere som sitter i rommet ved siden av kan se på at personen dør. 

Anonymkode: 7a0b1...a1f

Ja, jeg støtter at det ikke hører hjemme i dagens samfunn. Jeg får assosiasjoner til da en tenkte det kunne være allmennpreventivt at befolkningen måtte se på gjennomføring av dødsstraff og fysisk avstraffelse av kriminelle. Vi er da tilbake på 1800-tallet.

stjernestøv skrev (22 timer siden):

Jeg syns det er bedre straff at de sitter i fengsel resten av livet. 

Det er det som er tankegangen i USA. At det er selve fengselsoppholdet som er straffen. Her i Norge er tanken at det er innskrenkning av frihet som er straffen.

 

Det var en TV-produksjon på NRK som ble sendt i mai, og kan sees i NRK TV-appen, som heter "Fengselseksprimentet", som belyser forskjellen i amerikanske og skandinaviske fengsler svært godt. Der innfører de en skandinavisk avdeling i et amerikansk fengsel - utrolig å se... Om produksjonen viser sannheten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

stjernestøv
Eva Sofie skrev (26 minutter siden):

Det var en TV-produksjon på NRK som ble sendt i mai, og kan sees i NRK TV-appen, som heter "Fengselseksprimentet", som belyser forskjellen i amerikanske og skandinaviske fengsler svært godt. Der innfører de en skandinavisk avdeling i et amerikansk fengsel - utrolig å se... Om produksjonen viser sannheten...

Kan være interessant å se.-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...