Gå til innhold

NHD: Depresjon/utbrent - tilbake i jobb

Anbefalte innlegg

Gjest Jente24

For 8 mnd siden møtte jeg veggen, og har siden den tid vært sykemeldt. Jeg forsøkte meg tidlig i 50% stilling, men tiden var ikke moden.

Nå vurderer jeg å starte igjen med aktiv sykemelding, men jeg er fremdeles i tvil. Jeg har hele tiden hatt en uro i kroppen etter at jeg ble syk, men når terapauten ber meg reflektere over hva jeg tenker når uroen er der - så finner jeg ikke ut noe, den bare er der på det jevne hele dagen.

Det jeg lurer på er om det er dumt å begynne i jobb før man har funnet utav uroen. At jeg på en måte "løper fra" den. Samtidig kjenner jeg litt på lysten til å gjøre noe meningsfylt ut av dagen, ikke bare gå hjemme og gruble i egne tanker. Jeg vil uansett få tilstrekkelig med tid til å tenke over depresjonen, samt at jeg forsetter med medisiner og terapi.

Jeg har lest et sted at uro er et av kjennetegnene ved depresjon, og kan det hende at den uroen jeg har bare er en følge av sykdommen? Må det nødvendigvis ligge noe bak?

Håper på tilbakemelding.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/48472-nhd-depresjonutbrent-tilbake-i-jobb/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Uro hører til ved de fleste depresjoner. Det er en del av sykdommen. Det trenger ikke "ligge noe bak".

Faren for varig å bli utenfor arbeidslivet øker drastisk etter 3 mnd sykemelding. Jeg anbefaler gradert sykemelding snarest.

Gjest nattsvart

Jeg vil bare anbefale deg på det aller sterkeste å begynne i jobb igjen. Jeg begynte å jobbe i halv stilling etter ca 2 1/2 måneds fulltidssykemelding (pga. dyp depresjon). Det føltes veldig godt å jobbe igjen, men 50% var mer enn nok den første tiden. Jeg avtalte også med ledelsen på forhånd at det var enkelte arbeidsoppgaver som jeg skulle fritas fra, bl.a. krevende møter, skrive lange rapporter osv. Det fungerte helt fint. Og det at jeg fikk tankene over på noe annet enn depresjonen som da var i god bedring tror jeg gjorde underverker. Etter ytterligere 2 måneder begynte jeg i full stilling igjen. Jeg trodde en stund jeg hadde gapt over for mye, for jeg ble dødssliten, og orket ikke å gjøre noe mer da jeg kom hjem. Men det var nok mest uvant, for etter et par uker gikk det seg til. Jeg sluttet imidlertid med cipramil før jeg begynte i full stilling igjen, for jeg ble ganske ukonsentrert av det. Men jeg går fortsatt i terapi og kommer nok til å gjøre det en stund. Egentlig ville jeg bare ha psykoterapi - ikke medisin - helt fra starten, men psykiateren min mente jeg trengte noe i bånn inntil jeg ble bedre, og det hadde han nok rett i. Jeg har ikke hatt noe tilbakefall etter at jeg sluttet med medisin, og det er nå 5 måneder siden. Jeg stortrives med å jobbe - og ikke minst å føle meg nyttig og bli verdsatt, selvom jeg fortsatt sliter litt på fritiden.Faren nå er at jeg ikke har lyst til å gå hjem fra jobb, men isteden drukne meg i arbeid og slippe å komme hjem til de vanskelige tankene og følelsene(som fortsatt er der). Men jeg tillater ikke meg selv å jobbe for mye. Da tror jeg snart jeg møter veggen igjen. Det er nok lurt å finne en god balanse, men det hjelper psykiateren min meg med. Anbefaler som du skjønner at du begynner å jobbe igjen. Uroen følger depresjonen. Det er i hvertfall min erfaring. Lykke til!

Gjest Jente24

Jeg vil bare anbefale deg på det aller sterkeste å begynne i jobb igjen. Jeg begynte å jobbe i halv stilling etter ca 2 1/2 måneds fulltidssykemelding (pga. dyp depresjon). Det føltes veldig godt å jobbe igjen, men 50% var mer enn nok den første tiden. Jeg avtalte også med ledelsen på forhånd at det var enkelte arbeidsoppgaver som jeg skulle fritas fra, bl.a. krevende møter, skrive lange rapporter osv. Det fungerte helt fint. Og det at jeg fikk tankene over på noe annet enn depresjonen som da var i god bedring tror jeg gjorde underverker. Etter ytterligere 2 måneder begynte jeg i full stilling igjen. Jeg trodde en stund jeg hadde gapt over for mye, for jeg ble dødssliten, og orket ikke å gjøre noe mer da jeg kom hjem. Men det var nok mest uvant, for etter et par uker gikk det seg til. Jeg sluttet imidlertid med cipramil før jeg begynte i full stilling igjen, for jeg ble ganske ukonsentrert av det. Men jeg går fortsatt i terapi og kommer nok til å gjøre det en stund. Egentlig ville jeg bare ha psykoterapi - ikke medisin - helt fra starten, men psykiateren min mente jeg trengte noe i bånn inntil jeg ble bedre, og det hadde han nok rett i. Jeg har ikke hatt noe tilbakefall etter at jeg sluttet med medisin, og det er nå 5 måneder siden. Jeg stortrives med å jobbe - og ikke minst å føle meg nyttig og bli verdsatt, selvom jeg fortsatt sliter litt på fritiden.Faren nå er at jeg ikke har lyst til å gå hjem fra jobb, men isteden drukne meg i arbeid og slippe å komme hjem til de vanskelige tankene og følelsene(som fortsatt er der). Men jeg tillater ikke meg selv å jobbe for mye. Da tror jeg snart jeg møter veggen igjen. Det er nok lurt å finne en god balanse, men det hjelper psykiateren min meg med. Anbefaler som du skjønner at du begynner å jobbe igjen. Uroen følger depresjonen. Det er i hvertfall min erfaring. Lykke til!

Aller først: Takk for at du tok deg tid til å svare på innlegget. Det gjorde godt å se at andre har vært i tilsvarende situasjon, og at de har kommet utav det.

Dersom du vil kunne vi jo godt ha mailet? Av og til er det godt å ha noen å dele erfaringer med, og jeg føler meg egentlig ganske alene med dette. :-)

Hva tror du?

Gjest nattsvart

Aller først: Takk for at du tok deg tid til å svare på innlegget. Det gjorde godt å se at andre har vært i tilsvarende situasjon, og at de har kommet utav det.

Dersom du vil kunne vi jo godt ha mailet? Av og til er det godt å ha noen å dele erfaringer med, og jeg føler meg egentlig ganske alene med dette. :-)

Hva tror du?

Hei

Jeg vil gjerne maile med deg. Min mailadresse er: [email protected]

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...