Gå til innhold

Hvilke medisiner har du villet seponere og behandler beholde?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker
stjernestøv skrev (1 time siden):

Jeg får medhold når jeg vil seponere risperidon men det går jo aldri bra, de vil helst jeg skal ta det men bestemmer jo selv. 

Riktig. Har du bestemt deg for å ta den livet ut?

Anonymkode: 7eb8f...871

Annonse

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg er ikke så glad i medisiner jeg heller...

Jeg er vel for så vidt heller ikke «glad i medisiner». Men ved siden av medisinene jeg tar for BP, bruker jeg også kolesterolsenkende pga arvelig hyperkolesterolemi og Levaxin for stoffskiftet. Og jeg ville jo ikke finne på å seponere disse til tross for bivirkninger. Hvorfor skal det stille seg annerledes med psykofarmaka om man har en klar diagnose?

Endret av adhoc
AnonymBruker
adhoc skrev (20 minutter siden):

Jeg er vel for så vidt heller ikke «glad i medisiner». Men ved siden av medisinene jeg tar for BP, bruker jeg også kolesterolsenkende pga arvelig hyperkolesterolemi og Levaxin for stoffskiftet. Og jeg ville jo ikke finne på å seponere disse til tross for bivirkninger. Hvorfor skal det stille seg annerledes med psykofarmaka om man har en klar diagnose?

Det er jo mye feildiagnostisering i psykiatrien?

adhoc skrev (1 time siden):

Jeg tror det har sammenheng med det du skriver om «sikker diagnose». Diagnoser i psykiatrien er vel mer usikre enn andre diagnoser, det ser vi resultatet av ved at det tar lang tid å få rett diagnose for mange, diagnosen blir endret underveis og ulike behandlere vurderer samme pasient ulikt.

Selv om det finnes diagnosekriterier blir jo vurderingene av hvert enkelt enkelt kriterium ganske skjønnsbasert. Det er langt enklere å måle kolesterolverdier eller stoffskifte. 

I tillegg er det vel sånn at manglende sykdomsinnsikt, i hvert fall i perioder, er en del av en flere lidelser. Og når man har vært stabil en lang stund og minnene om fæle manier, psykoser, depresjoner eller lammende angst svinner hen, så er det kanskje ikke så rart at man begynner å tenke at man ikke trenger medisiner.

Så vil jeg påstå at en del psykofarmaka kan ha alvorlige, mange og/eller plagsomme bivirkninger. Hvis man opplever det i kombinasjon med manglende tro på diagnosen er veien til autoseponering ganske kort.

Det er ikke så gøy å lese «plutselig død» i pakningsvedlegget, særlig hvis man ikke tror at medisinen hjelper mot noe som helst. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...