Gå til innhold

Er det helt crazy å bruke 47 000 kr på nytt kamera som hobby eller kan det rettferdig gjøres?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er det helt crazy å bruke 47 000 kr på nytt kamera som hobby? Hva tenker dere? Kan jeg rettferdiggjøre å kjøpe dette kameraet med 2 objektiver eller er det helt crazy å bruke så mye penger på en hobby? 

Jeg har vært ineressert i fotografering siden jeg var 13 år og er nå 30. Har hatt en del opphold innimellom, men i det siste har fotointeressen virkelig blomstret og jeg har brukt det 10 år gamle speilrefleks kamera mitt en del (ett canon 6d). Jeg har veldig lyst til å invistere i ett nytt kamera (da ett sony a7c ii med tilhørende objektiver) 

Grunnen til at jeg ønsker kjøpe nytt er rett og slett fordi jeg føler at jeg da får ett mye bedre kamera som jeg da kan bruke til akkurat det jeg ønsker og som er mye lettere å treffe fokus med og som jeg også kan filme fine hjemmefilmer med. Jeg føler at mitt kamera nå har blitt veldig dårlig i forhold til det man får kjøpt nå til dags, mtp øyefokus og stabilisering på filming osv osv. Er jo vanskelig å treffe fokus nøyaktig på øyet og filmingen blir vedlig ustabil og ufokusert med det jeg har mens det virker som en drøm og veldig lett med de nyere kameraene.

Men så er problemet da at jeg vet ikke om jeg kan rettferdiggjøre å bruke 47 000 kr på nytt kamera og objektiver når jeg bare har dette som hobby? Prisen er altså for Sony a7c ii kamera, 50mm objektiv, 24-70 mm objektiv og supersikring via JapanPhoto (siden jeg tenker det er lurt siden da får man fikset kamera eller nytt uten kostnad skulle det bli ødelagt da). Jeg har også egentlig lyst på ett 70-200 mm objektiv også men det tror jeg at jeg heller må spare mer til siden det blir koster 20 000 kr bare for det objektivet.

I forhold til å ha råd til å betale så har jeg det, jeg har 120 tusen på sparekonto som da er både buffer og penger jeg har tenkt jeg kan bruke til det jeg har lyst til (som nytt kamera) ☺️

Anonymkode: d3fdb...c3a

Fortsetter under...

Så lenge du har råd til det så synes jeg ikke du trenger å rettferdiggjøre det ovenfor noen. Folk har ulike interesser.

Noen bruker tilsvarende beløp på sykkel, sykkelutstyr, turutstyr, bling til bilen, utstilling og kurs til hunden, kjøp av valp, treningsutstyr osv osv. 

Hvorvidt det er greit avhenger jo egentlig kun av om man har råd til det og hvorvidt det er verdt for en selv og ens egen interesse.

AnonymBruker
Vhanja skrev (50 minutter siden):

Så lenge du har råd til det så synes jeg ikke du trenger å rettferdiggjøre det ovenfor noen. Folk har ulike interesser.

Noen bruker tilsvarende beløp på sykkel, sykkelutstyr, turutstyr, bling til bilen, utstilling og kurs til hunden, kjøp av valp, treningsutstyr osv osv. 

Hvorvidt det er greit avhenger jo egentlig kun av om man har råd til det og hvorvidt det er verdt for en selv og ens egen interesse.

Du har helt rett, takk for godt svar! For noen som ikke er interessert i foto så ville de nok ikke sett på det som verdt det å bruke såpass mange tusen kroner på ett kamera og objektiver. Men fotografering som hobby gir meg jo veldig mye glede og jeg tror også at hvis jeg får bedre utstyr så vil nok også interessen min og motivasjonen for fotografering blomstre enda mer. For akkurat nå så føler jeg at det kameraet som jeg har ikke er godt nok og begrenser meg en del. Som nevnt er det f.eks vanskelig/ikke like lett å få fokuset der man ønsker det blant mange ting. Også er det jo også dette med å ha bilder som minner i fremtiden som jeg ser på som veldig fint. Så jeg tenker at jeg nok ender opp med å kjøpe kamera og objektiver 🙂

Jeg syns ikke at noen hobbyer er bedre eller viktigere enn andre med tanke på hvor mye penger en bruker på dem. Forutsetningen er at du har økonomi til det selvfølgelig, og det har du, så bruk den summen på kamera! 

Det som er viktig er hva hobbyen gir deg, og at det motiverer deg til å bli bedre, få gode resultater eller at det rett og slett gir deg ro i sjelen. Så det er JA herfra ihvertfall, om vi skal ha noe å si her....

Drømmeautomat

Enig med de andre. Så lenge du føler du får godt igjen for pengene, hvorfor ikke? Det kan bare du vurdere. Jeg fotograferer også en god del og har flere "billigere" (< 10.000) kameraer jeg bruker, både fordi jeg liker litt mindre kameraer det er enkelt å reise med og fordi jeg ikke vil være for redd for dem. Det siste slipper du vel å bekymre deg for med supersikring.

Men før jeg kjøpte ville jeg prøvd det godt ut i butikk og/eller kjøpt på nett med angremulighet så du kan teste det ut litt for å være sikker på at du liker det.

Annonse

Folk bruker 300 000 på nytt kjøkken selv om man kan lage like god mat i det gamle. Det er bare prioritering.

Jeg har en regel selv, og det er at når jeg kjøper noe sånt så skal det brukes. Der er mange som er mer opptatt av å kjøpe enn å bruke. De har blitt litt av reklamen og den fella vil jeg ikke gå i😉

Trinity80
psykedeliker skrev (7 minutter siden):

Jeg er faktisk veldig usikker på hva som står i manus om akkurat dette spørsmålet. @Trinity80 og @Sokk, kan dere hjelpe meg her?

Manus sier at man skal holde munn om sånt vel? Man må lide mest mulig og nyte minst mulig.

psykedeliker skrev (11 minutter siden):

Jeg er faktisk veldig usikker på hva som står i manus om akkurat dette spørsmålet. @Trinity80 og @Sokk, kan dere hjelpe meg her?

Jeg tolker manus dithen at dette som hovedregel er lov. Unntakene er for personer som har

a) diagnose bipolar lidelse (inkludert type 1, 2 og NOS), eller

b) diagnose ADHD eller eupf og i begge tilfeller kun dersom det foreligger et vedvarende mønster av midlertidig sterkt engasjement i nye hobbyer og interesser som ikke opprettholdes over tid, eller 

c) det er sannsynlighetsovervekt for at vilkårene i a eller b er oppfylt, men hvor endelig diagnose likevel ikke foreligger.

AnonymBruker

Tusen takk for svar alle sammen. Har fått tips om ett billigere kamera med billigere objektiver så da kan jeg komme unna med 30 000 kr i stedet for 47 000 kr, føler det er litt mer overkommelig 🙂 Så tenker kanskje kjøpe det i stedet for. For man trenger jo strengt tatt ikke så dyrt utstyr som 47 tusen når man bare har det som hobby føler jeg og da kan jeg bruke de 17 000 til overs til å heller betale ned på boliglånet eller noe annet mer fornuftig (ja, jeg synes det er litt vanskelig å rettferdiggjøre å bruke mye penger på foto selv om det er favoritt hobbyen min og alt det der 🙈). 

Det er snakk om Sony A6700 med 30mm 1.4 og 18-50mm 2.8 objektiver dersom noen tilfeldigvis skulle være interessert i foto her inne og være interessert i å vite 😊

Annonse

Everybody skrev (6 timer siden):

Hva er det dyreste dere eier utenom bil og hus?

Start en egen tråd på det, ikke kupp denne. Med mindre du er trådstarter og har glemt å hake av for anonym.

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Tusen takk for svar alle sammen. Har fått tips om ett billigere kamera med billigere objektiver så da kan jeg komme unna med 30 000 kr i stedet for 47 000 kr, føler det er litt mer overkommelig 🙂 Så tenker kanskje kjøpe det i stedet for. For man trenger jo strengt tatt ikke så dyrt utstyr som 47 tusen når man bare har det som hobby føler jeg og da kan jeg bruke de 17 000 til overs til å heller betale ned på boliglånet eller noe annet mer fornuftig (ja, jeg synes det er litt vanskelig å rettferdiggjøre å bruke mye penger på foto selv om det er favoritt hobbyen min og alt det der 🙈). 

Det er snakk om Sony A6700 med 30mm 1.4 og 18-50mm 2.8 objektiver dersom noen tilfeldigvis skulle være interessert i foto her inne og være interessert i å vite 😊

Det ene er fullformat og det andre er APS-C. Det ser ut som om kamerahusene koster det samme men at linsene er dyrere for fullformatskameraet? A6700 har de avanserte fokusfunkjsonene du er ute etter.

I utgangspunktet er fullformat mer fancy og litt mindre støy for en gitt lukkeråpning, men jeg tenker at forskjellen er usynlig i dag, rett og slett. EN F/1.4 linse gir det samme resultat mhp støy og dybdeskarphet som fullformat med F/2.2 linse. 

Jeg personlig ville gått for Sony A6700 fordi det er lettere å ha med seg (når man tar hensyn til at alle linser er mye mer kompakte for en gitt effektiv brennvidde). Du kan også sannsynligvis få en telelinse som ikke koster skjorta.

Jeg vil ikke gå rundt som en proff-fotograf med verdens største kamera. Jeg har gått motsatt retning ogtil turbruk har jeg kjøpt et brukt Nikon-1 systemkamera med enda mindre sensor og bittesmå, søte linser, Det får plass i lomma, En mobil tar også bra bilder, men tele-linsefunkjsonen i en mobil kan ikke måle seg med et større kamera. Det er fysisk umulig å lage en god telelinse som får plass i en mobil.

UtakknemligDiva

Hvis du har råd så er det vel ikke noe å rettferdiggjøre? 
Det er jo det samme som å kjøpe en iphone til 20.000 når det finnes mobiler du kan kjøpe for 3000,- 

AnonymBruker
snusmumeriken96 skrev (4 timer siden):

Hadde jeg vært deg og det var det jeg ønska meg, så hadde jeg tatt det til 47000. 

Har alltid hatt lyst til å lære meg å fotografere skikkelig jeg og. 

Ja, altså det frister veldig å kjøpe det dyreste men jeg sliter med å rettferdiggjøre bruke så mye penger for jeg føler jeg burde bruke de på noe som sees på som mer fornuftig som å betale ned på boliglånet.

Det er kjempekjekt å ha foto som hobby, og jeg føler man aldri blir utlært heller. Og DEN følelsen når man tar det perfekte blinkskuddet! Har du kamera eller bruker du bare mobilen?

Grendel skrev (3 timer siden):

Det ene er fullformat og det andre er APS-C. Det ser ut som om kamerahusene koster det samme men at linsene er dyrere for fullformatskameraet? A6700 har de avanserte fokusfunkjsonene du er ute etter.

I utgangspunktet er fullformat mer fancy og litt mindre støy for en gitt lukkeråpning, men jeg tenker at forskjellen er usynlig i dag, rett og slett. EN F/1.4 linse gir det samme resultat mhp støy og dybdeskarphet som fullformat med F/2.2 linse. 

Jeg personlig ville gått for Sony A6700 fordi det er lettere å ha med seg (når man tar hensyn til at alle linser er mye mer kompakte for en gitt effektiv brennvidde). Du kan også sannsynligvis få en telelinse som ikke koster skjorta.

Jeg vil ikke gå rundt som en proff-fotograf med verdens største kamera. Jeg har gått motsatt retning ogtil turbruk har jeg kjøpt et brukt Nikon-1 systemkamera med enda mindre sensor og bittesmå, søte linser, Det får plass i lomma, En mobil tar også bra bilder, men tele-linsefunkjsonen i en mobil kan ikke måle seg med et større kamera. Det er fysisk umulig å lage en god telelinse som får plass i en mobil.

Du har gode poeng. Det er vel lett å se seg litt blind på "det beste utstyret" at man gjerne vil ha det beste av det beste og at man fort tenker at "til dyrere det er til bedre er det", men det stemmer jo ikke alltid sånn egentlig. Eller, ofte vil man slite med å faktisk se forskjell på hvilket bilde som ble tatt med det dyreste kamera og hva som ble tatt med det billigste. Og at kamera og i alle fall objektivene er mye lettere og billigere er jo egentlig bare en fordel. Så jeg tenker nok at jeg tar til fornuft etterhvert og ender opp med å heller kjøpe Sony A6700, det vil nok uansett være bedre enn mitt nåværende kamera!

Jeg fant også en superbillig telelinse til bare 3350 kr her, så det er jo en kjempeforel: https://www.foto.no/sony/104767/sony-e-55-210mm-f-45-63-oss-e-fatning-nex

UtakknemligDiva skrev (1 time siden):

Hvis du har råd så er det vel ikke noe å rettferdiggjøre? 
Det er jo det samme som å kjøpe en iphone til 20.000 når det finnes mobiler du kan kjøpe for 3000,- 

Godt poeng det. Som nevnt så har jeg jo pengene, jeg føler bare veldig på at jeg nok heller burde bruke pengene på noe som folk flest vil se på som mer fornuftig, som å f.eks heller betale ned på boliglånet.

UtakknemligDiva
AnonymBruker skrev (10 timer siden):Godt poeng det. Som nevnt så har jeg jo pengene, jeg føler bare veldig på at jeg nok heller burde bruke pengene på noe som folk flest vil se på som mer fornuftig, som å f.eks heller betale ned på boliglånet.

Jeg skulle vel helst kun kjøpt mat og ruterbillett i flere år. Og da mat til rimelig pris. Slik at jeg kunne fortest mulig spart meg opp til leilighet. Men jeg drar likevel på fest av og til, reiser med fly, spiser ute osv..selv om det mest fornuftige ville vært å kun handle på Kiwi, jobbe, og kun kjøpe mat og ruterbillett🙃
Men man lever en gang (som jeg vet) og jeg tenker at man må leve litt og. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...