Gå til innhold

Resignerte på grunn av angst, og så gikk det over!

Anbefalte innlegg

Fikk et skikkelig angstanfall tidligere i dag som varte et par timer. Jeg vet hvorfor jeg fikk det, så ikke noe mystisk eller "farlig". Normalt hadde jeg nok tatt en Sobril etter en times tid, men jeg må pakke, driver og vasker tøy og har en del å gjøre av sånt småtteri, og hvis jeg tar Sobril, så kan jeg bli veldig trøtt, og jeg må sove i natt siden jeg skal dra avgårde tidlig i morgen. 

Dere som har angst vet hvor j-vlig det kan være, og det ble så ille at jeg merket det fysisk, begynte å få tåkesyn og brakk meg. Gikk litt rundt og drev med noe småtteri for å roe meg selv ned, satt opp døra og fikk luft og drakk vann. Men fyfader a.. det satt noe så heftig, og så ble jeg rett og slett forbannet og tenkte javel, så dauer jeg eller besvimer, havner på sykehus, eller what ever ( det en kaller å krisemaksimere 😄 ) , og da bare resignerte jeg. Ok, da får det bli sånn, tenkte jeg for den angsten her er for j-vlig. Jeg bare rett og slett kapitulerte og ga opp, og så gikk angsten over! Sånn på fem, ti minutter. 

Nå er det noen timer siden, og det er over for denne gang, for jeg vet hvordan dette fungerer. Men at litt uro kommer og går takler jeg fint. 

Men nå sitter jeg og lurer på om dette er en måte å gjøre det på. Jeg må poengtere at jeg ikke har mot medisiner altså, men jeg må si at den følelsen jeg fikk etterpå var veldig mye bedre enn om jeg hadde tatt en Sobril. Sikkert fordi jeg sto i det og dermed følte jeg mestret den. Jeg ble faktisk i veldig godt humør, og har vært det siden. 

Jeg ville bare dele, og kanskje det beste faktisk er å "gi opp" noen ganger!

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ja, når du slutter å kjempe imot angsten så vil den gi seg. Et kjent prinsipp i mange medisinfrie behandlinger. Slutt å kjempe imot det som gir deg ubehag/føles skummelt/osv og det vil redusere seg selv. 

Anonymkode: ab63e...60b

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ja, når du slutter å kjempe imot angsten så vil den gi seg. Et kjent prinsipp i mange medisinfrie behandlinger. Slutt å kjempe imot det som gir deg ubehag/føles skummelt/osv og det vil redusere seg selv. 

Ja, for det virker jo bare som at den eskalerte når jeg kjente så mye på den! Herregud for et opplegg, og det er veldig lenge siden jeg har hatt sånn angst. Men da vet jeg at jeg skal holde ut neste gang også, og bare gi opp når den hat gjort meg utmattet ( og sint ) nok. Så sant jeg ikke er med andre da, for jeg takler ikke andre i nærheten når jeg får angst. Da kan jeg nok ty til en Sobril. Men nå er det enda sjeldnere jeg får angsti den skalaen  med andre heldigvis.

Endret av Kashmir
AnonymBruker

Synes det er kult at du fikk denne opplevelsen. Kunne ønske at flere også ville forstå at det er sånn det fungerer. Bare la angsten være der, godta at sånn er det akkurat nå og vit at det ikke er farlig og at det vil gå over. 

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Synes det er kult at du fikk denne opplevelsen. Kunne ønske at flere også ville forstå at det er sånn det fungerer. Bare la angsten være der, godta at sånn er det akkurat nå og vit at det ikke er farlig og at det vil gå over. 

Ikke sant? Det passet jo sånn sett veldig bra at det skjedde i dag siden det ville medført problemer om jeg hadde tatt Sobril. Da kan jeg faktisk både få matkick og sove i fem timer etterpå, og det hadde ikke gått i dag. Så det var flaks 🙂

AnonymBruker

Og i det lange løp så vil det hjelpe deg med angsten mye mer enn sobril. Sobril vil bare hjelp deg akkurat der og da, men å la angsten være der kan hjelpe deg med å redusere/fjerne angsten i fremtiden. 

Annonse

AnonymBruker

Også synes jeg det er veldig interessant å se hvor lite svar poster som dette får her på forumet. Her er folk «bare» interessert i å medisinere bort problemene sine. Poster som omhandler medisinfri behandling eller lignende blir «halshugget». Også gjerne med noen litt nedlatende kommentaren om hvordan man kan være så tåpelig å tro på slikt tøv. 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Også synes jeg det er veldig interessant å se hvor lite svar poster som dette får her på forumet. Her er folk «bare» interessert i å medisinere bort problemene sine. Poster som omhandler medisinfri behandling eller lignende blir «halshugget». Også gjerne med noen litt nedlatende kommentaren om hvordan man kan være så tåpelig å tro på slikt tøv. 

Eh... Tråden har ligget ute en time? Det er da ikke lang tid. La nå folk få spist ferdig søndagsmiddagen sin først før du anklager folk for å ikke svare i tråden. 

Anonymkode: 345cd...33f

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Eh... Tråden har ligget ute en time? Det er da ikke lang tid. La nå folk få spist ferdig søndagsmiddagen sin først før du anklager folk for å ikke svare i tråden. 

Anonymkode: 345cd...33f

Var en generell observasjon om poster som denne, ikke kun denne posten. 

Trinity80

Jeg fikk senest ett slikt anfall selv i dag. Var med venninne på tur, og skulle kjøre tilbake. Sa i fra ga henne en klem, gikk meg en tur mens jeg pustet dype drag. Gikk over her også.

Jeg har merket det, at å angste for angsten forverre situasjonen. Blir som å følge med på klokken om man ikke får sove - da kan man banne på at man blir søvnløs.

Dette er noe de fleste med angst i behandling lærer seg. Angst kommer og går, alt det andre består 😉

Prøv dette flere ganger, så ser du om det er rette fremgangsmåten for deg også @Kashmirå

Trinity80 skrev (12 minutter siden):

Jeg fikk senest ett slikt anfall selv i dag. Var med venninne på tur, og skulle kjøre tilbake. Sa i fra ga henne en klem, gikk meg en tur mens jeg pustet dype drag. Gikk over her også.

Jeg har merket det, at å angste for angsten forverre situasjonen. Blir som å følge med på klokken om man ikke får sove - da kan man banne på at man blir søvnløs.

Dette er noe de fleste med angst i behandling lærer seg. Angst kommer og går, alt det andre består 😉

Prøv dette flere ganger, så ser du om det er rette fremgangsmåten for deg også @Kashmirå

Du også? 🙂 Ja, saken er at angsten jeg "vanligvis" har er sånn at jeg ikke reagerer særlig voldsomt, og bruker ikke noe for den. Irriterende og plagsom iblant, men ikke sånn overveldende. Sånne angtsanfall som i dag får jeg kanskje 1- 3 ganger i året, og da bruker jeg å ta Sobril etter en stund. Men det beste med dette var jo at humøret har vært så bra etterpå!  Jeg kunne egentlig vært noe stresset i dag, men det er ikke antydning!  Tar det helt piano, så ja, jeg lærte noe her. 

Endret av Kashmir
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har motsatt inntrykk. Hvis jeg har spurt om medisin råd blir der avfeid med at man ikke kan medisinere bort men må bruke andre teknikker 😂

Anonymkode: a5b30...93a

Annonse

AnonymBruker
Trinity80 skrev (40 minutter siden):

Det funker lanskje for anfall, men når angsten generelt er høy og tilstede med alle sine symptomer konstant? Syns det er ekstremt vanskelig å ikke angste over det. Når man bare ER angst symptomer og hjernen ikke funker. Når man ikke lenger har en normal å regulere seg til….

tips?

Trinity80
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det funker lanskje for anfall, men når angsten generelt er høy og tilstede med alle sine symptomer konstant? Syns det er ekstremt vanskelig å ikke angste over det. Når man bare ER angst symptomer og hjernen ikke funker. Når man ikke lenger har en normal å regulere seg til….

tips?

I slike tilfeller så mener jeg bestemt at det må reguleres på ett håndterbart nivå med medikamenter. Og da mener jeg SSRI som fungerer for den problematikken man har. Så kan man begynne med opptrening av å finne måter å takle angsten på.

Om det er snakk om panikkangst, så kan man behandles med Valium, Sobril etc.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...