AnonymBruker Skrevet 5. august Del Skrevet 5. august Hallo dere, jeg er nå i en situasjon der jeg forsøker å finne den/de "perfekte" medisinen(e) og dose(r) for min bipolare type 2 sykdom i samarbeid med en psykiater. Jeg er i utgangspunktet ikke sånn kjempepositiv til medisiner siden jeg "liker å klare meg uten" (noe jeg nå har lært meg er et veldig dårlig argument for å være umedisinert) og fordi jeg har vært litt skeptisk til eventuelle alvorlige bivirkninger på enkelte medisiner (f.eks problemer med nyrene og forgiftning på litium). MEN jeg har jo nå heldigvis tatt til fornuft og innser at jeg nok må gå resten av livet på medisiner. Har hatt sikkert 20-30 eller mer depresjoner siden jeg ble syk straks 10 år siden (har mistet oversikten), så det er det jeg sliter mest med. TIL POENGET: Min nåværende psykiater er veldig positiv til Litium og mener dette er den absolutt beste medisinen for også Bipolar type 2 depresjoner. Jeg hadde helst sett for meg å bruke Abilify og Wellbutrin da jeg følte at Wellbutrin hjalp meg mest ift depresjonene da jeg brukte den i kombinasjon med Litium, Abilify og Seroquel sist. Men psykiater sier at man ikke får resept på Wellbutrin uten å ha en depresjon nå. Altså, siden jeg ikke er deprimert akkurat nå får jeg ikke resept på den nå igjen? Forstå det den som kan... Uansett da, Psykiater mener videre at Litium vil være den beste medisinen for meg og at jeg kanskje også kan klare meg på bare den og seponere Abilify også. Det selv om jeg har hatt psykoser tidligere? Stemmer det? Mulig hun ikke har fått med seg akkurat det det vet jeg ikke... Anonymkode: 110af...96b 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/485152-psykiater-pusher-p%C3%A5-litium-burde-jeg-gi-etter/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glitter Skrevet 5. august Del Skrevet 5. august Er diagnose shizoaffektiv lidelse eller annen lidelse hvor Litium ikke er det mest viktige? Kanskje han mente det ikke er indikasjon til en slik medisinering? Kan du lage en oversikt over ulike episoder? Både opp, ned og en blanding som har endt med psykose? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/485152-psykiater-pusher-p%C3%A5-litium-burde-jeg-gi-etter/#findComment-4306732 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august Del Skrevet 5. august Glitter skrev (Akkurat nå): Er diagnose shizoaffektiv lidelse eller annen lidelse hvor Litium ikke er det mest viktige? Kanskje han mente det ikke er indikasjon til en slik medisinering? Kan du lage en oversikt over ulike episoder? Både opp, ned og en blanding som har endt med psykose? Jeg har som nevnt Bipolar type 2. Tror også utreder slengte på "med psykose" på slutten, så det er hele diagnosen min men jeg er ikke 100% sikker på det. Hva mener du med at han kanskje mente det ikke er indikasjon til en slik medisinering? Tenker du på ift spørsmålet mitt om Wellbutrin eller? Ja, det kunne jeg gjort. Har bare en lei tendens til å få hukommelsestap når jeg får skikkelig dårlige perioder. Men første gang jeg kom i kontakt med psykiatrien var det pga lite søvn og mat og mye stress over 1-2 ukers tid (skulle opp til prøve). Jeg ble da innlagt og de mente jeg hadde psykose og fikk diagnose schizofreni. Så videre etter det fikk jeg bipolar etter ny utredning. Så var det en annen gang der jeg også var veldig stresset og sov lite (hadde begynt å studere) og da ble jeg til slutt innlagt og da tenker jeg selv at jeg var psykotisk da men i journal mener de ikke det så jeg er litt usikker der. Utenom det har jeg heldigvis ikke hatt så mange psykoser, er vel bare de to jeg kan komme på akkurat nå også en gang til der jeg trodde "alle" visste at jeg hadde feilet osv. Det var da jeg kom tilbake hjem etter å ha forsøkt å studere da... Beklaager om dette ble veldig rotete forklart men. Anonymkode: 110af...96b 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/485152-psykiater-pusher-p%C3%A5-litium-burde-jeg-gi-etter/#findComment-4306734 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glitter Skrevet 5. august Del Skrevet 5. august (endret) AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg har som nevnt Bipolar type 2. Tror også utreder slengte på "med psykose" på slutten, så det er hele diagnosen min men jeg er ikke 100% sikker på det. Hva mener du med at han kanskje mente det ikke er indikasjon til en slik medisinering? Tenker du på ift spørsmålet mitt om Wellbutrin eller? Ja, det kunne jeg gjort. Har bare en lei tendens til å få hukommelsestap når jeg får skikkelig dårlige perioder. Men første gang jeg kom i kontakt med psykiatrien var det pga lite søvn og mat og mye stress over 1-2 ukers tid (skulle opp til prøve). Jeg ble da innlagt og de mente jeg hadde psykose og fikk diagnose schizofreni. Så videre etter det fikk jeg bipolar etter ny utredning. Så var det en annen gang der jeg også var veldig stresset og sov lite (hadde begynt å studere) og da ble jeg til slutt innlagt og da tenker jeg selv at jeg var psykotisk da men i journal mener de ikke det så jeg er litt usikker der. Utenom det har jeg heldigvis ikke hatt så mange psykoser, er vel bare de to jeg kan komme på akkurat nå også en gang til der jeg trodde "alle" visste at jeg hadde feilet osv. Det var da jeg kom tilbake hjem etter å ha forsøkt å studere da... Beklaager om dette ble veldig rotete forklart men. Anonymkode: 110af...96b Eneste jeg kan tenke, og det er basert på erfaring, at de vurderte dine psykotiske symptomer direkte knyttet til psykose. Men at da psykosen roet seg så knyttet de den til dine bipolar symptomer. Men vanskelig for meg å si noe om dette. Det tok en stund før psykiatrien skjønte det hele med meg. Også satt de meg på medisiner. For min del er det forvirrende. Endret 5. august av Glitter 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/485152-psykiater-pusher-p%C3%A5-litium-burde-jeg-gi-etter/#findComment-4306736 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august Del Skrevet 5. august Glitter skrev (8 minutter siden): Eneste jeg kan tenke, og det er basert på erfaring, at de vurderte dine psykotiske symptomer direkte knyttet til psykose. Men at da psykosen roet seg så knyttet de den til dine bipolar symptomer. Men vanskelig for meg å si noe om dette. Det tok en stund før psykiatrien skjønte det hele med meg. Også satt de meg på medisiner. For min del er det forvirrende. Ja, ikke lett å si hva de tenkte. Har heller ikke lengre kontakt med behandler som gjorde utredning så kan ikke akkurat spørre heller. Jepp, det kan være ganske forvirrende...> Anonymkode: 110af...96b 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/485152-psykiater-pusher-p%C3%A5-litium-burde-jeg-gi-etter/#findComment-4306740 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.