Gå til innhold

Er Litium beste medisin ved Bipolar (type 2)?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

(Jeg følte den forrige overskriften ble litt vel teit, så valgte derfor å heller lage en ny tråd siden jeg ikke fikk til å redigere den jeg postet i ste... håper det er innafor).

Hallo dere, jeg er nå i en situasjon der jeg forsøker å finne den/de "perfekte" medisinen(e) og dose(r) for min bipolare type 2 sykdom i samarbeid med en psykiater. Jeg er i utgangspunktet ikke sånn kjempepositiv til medisiner siden jeg "liker å klare meg uten" (noe jeg nå har lært meg er et veldig dårlig argument for å være umedisinert) og fordi jeg har vært litt skeptisk til eventuelle alvorlige bivirkninger på enkelte medisiner (f.eks problemer med nyrene og forgiftning på litium).

MEN jeg har jo nå heldigvis tatt til fornuft og innser at jeg nok må gå resten av livet på medisiner. Har hatt sikkert 20-30 eller mer depresjoner siden jeg ble syk straks 10 år siden (har mistet oversikten), så det er det jeg sliter mest med. 

TIL POENGET: Min nåværende psykiater er veldig positiv til Litium og mener dette er den absolutt beste medisinen for også Bipolar type 2 depresjoner. Jeg hadde helst sett for meg å bruke Abilify og Wellbutrin da jeg følte at Wellbutrin hjalp meg mest ift depresjonene da jeg brukte den i kombinasjon med Litium, Abilify og Seroquel sist.  Men psykiater sier at man ikke får resept på Wellbutrin uten å ha en depresjon nå. Altså, siden jeg ikke er deprimert akkurat nå får jeg ikke resept på den nå igjen? Forstå det den som kan... Uansett da, Psykiater mener videre at Litium vil være den beste medisinen for meg og at jeg kanskje også kan klare meg på bare den og seponere Abilify også. Det selv om jeg har hatt psykoser tidligere? Stemmer det? Mulig hun ikke har fått med seg akkurat det det vet jeg ikke... 

Anonymkode: b374f...207

Fortsetter under...

For meg var Litium det eneste som funka mot det bipolare. Men jeg hadde også psykose i bipolarens friske perioder. Så ble satt på Leponex. Har fått shizoaffektiv lidelse. 

Jeg tror at hvis Lamictal ikke funker så er Litium beste alternativ. Det har virkelig funket for meg.

AnonymBruker
Glitter skrev (2 minutter siden):

For meg var Litium det eneste som funka mot det bipolare. Men jeg hadde også psykose i bipolarens friske perioder. Så ble satt på Leponex. Har fått shizoaffektiv lidelse. 

Jeg tror at hvis Lamictal ikke funker så er Litium beste alternativ. Det har virkelig funket for meg.

Skjønner. Men er Litium trygt å ta resten av livet så lenge man husker å ta jevnlige blodprøver? Jeg er 30 år nå, så hvis jeg er så heldig å bli f.eks 80 år er det jo snakk om å bruke Litium hver eneste dag i 50 år til? Gruer meg litt så fall. Men jeg gikk vel på Litium i 4 år før jeg sluttet eller noe sånt og det gikk jo for så vidt fint og da glemte til og med fastlegen av å ta jevnlig serumspeil og jeg visste ikke at det var anbefalt så...

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Skjønner. Men er Litium trygt å ta resten av livet så lenge man husker å ta jevnlige blodprøver? Jeg er 30 år nå, så hvis jeg er så heldig å bli f.eks 80 år er det jo snakk om å bruke Litium hver eneste dag i 50 år til? Gruer meg litt så fall. Men jeg gikk vel på Litium i 4 år før jeg sluttet eller noe sånt og det gikk jo for så vidt fint og da glemte til og med fastlegen av å ta jevnlig serumspeil og jeg visste ikke at det var anbefalt så...

Skjønner hva du mener. Jeg er redd for nyresvikt. Men prøver å tenke at blodprøver hver tredje måned vil passe på meg. Må ta blodprøver pga Leponex en gang i måneden også  (når jeg har tatt blodprøver hver uke i 18 uker og deretter blodprøver hver måned) og det stresser meg litt. 

Endret av Glitter

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Litium er bedre for hodet og for alderdommen. Den kan forebygge demens. Mener å huske at andre medisiner kan være uheldig når man blir eldre, men ikke siter meg på det. 

AnonymBruker
Glitter skrev (7 minutter siden):

Skjønner hva du mener. Jeg er redd for nyresvikt. Men prøver å tenke at blodprøver hver tredje måned vil passe på meg. Må ta blodprøver pga Leponex en gang i måneden også  (når jeg har tatt blodprøver hver uke i 18 uker og deretter blodprøver hver måned) og det stresser meg litt. 

Åja. Hva er det med Leponex som gjør at du må ta så ofte blodprøver? Leponex er jo sikkert ikke aktuelt for meg å begynne på da, men greit å vite i tilfelle jeg skulle havne i den situasjonen at det kanskje skulle bli aktuelt da.

Sokk skrev (5 minutter siden):

Litium er bedre for hodet og for alderdommen. Den kan forebygge demens. Mener å huske at andre medisiner kan være uheldig når man blir eldre, men ikke siter meg på det. 

Åja, det høres jo positivt ut da, om det stemmer.

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Åja. Hva er det med Leponex som gjør at du må ta så ofte blodprøver? Leponex er jo sikkert ikke aktuelt for meg å begynne på da, men greit å vite i tilfelle jeg skulle havne i den situasjonen at det kanskje skulle bli aktuelt da.

Åja, det høres jo positivt ut da, om det stemmer.

Ja. Må ta hyppige blodprøver for å måle hvite blodceller da en svært sjelden bivirkning på Leponex er lavere antall hvite blodceller. Det er sjeldent, men farlig.

Det er jo medisin mot psykose, men viktig å ikke glemme. 

AnonymBruker
Glitter skrev (2 minutter siden):

Ja. Må ta hyppige blodprøver for å måle hvite blodceller da en svært sjelden bivirkning på Leponex er lavere antall hvite blodceller. Det er sjeldent, men farlig.

Det er jo medisin mot psykose, men viktig å ikke glemme. 

Da skjønner jeg. Takk for svar. 

SofieVeie

Jeg står fast på litium og opplever ikke noe negativt som følger av det. Den hjelper på depresjoner og manier. Jeg anbefaler litium til bipolar lidelse på det sterkeste. Om psykiater foreslår litium ville jeg gitt det er godt forsøk. Jeg har BP1 men det må da være like aktuelt for depresjoner ved bp1 som for depresjoner ved bp2. Ønsker deg lykke til. Jeg slurva nettopp med litium og ble ganske syk en periode. Hadde nesten glemt hvor fælt det er og hvor rar man blir i hjernen uten nok litium. Vurderer å tatovere en litium-tablett et lett tilgjengelig sted på kroppen for pågående påminnelse

AnonymBruker
SofieVeie skrev (Akkurat nå):

Jeg står fast på litium og opplever ikke noe negativt som følger av det. Den hjelper på depresjoner og manier. Jeg anbefaler litium til bipolar lidelse på det sterkeste. Om psykiater foreslår litium ville jeg gitt det er godt forsøk. Jeg har BP1 men det må da være like aktuelt for depresjoner ved bp1 som for depresjoner ved bp2. Ønsker deg lykke til. Jeg slurva nettopp med litium og ble ganske syk en periode. Hadde nesten glemt hvor fælt det er og hvor rar man blir i hjernen uten nok litium. Vurderer å tatovere en litium-tablett et lett tilgjengelig sted på kroppen for pågående påminnelse

Godt å høre at du har god erfaring med Litium. Jeg har jo også som nevnt brukt Litium tidligere og hadde heldigvis ingen negative bivirkninger. Er bare langtidsvirkning på nyrer osv jeg bekymrer meg mest for, men det skal vel gå greit å lenge man sjekker blodprøver jevnlig. Hvor lenge slurvet du med medisinene før du merket forverring? Lurer bare på hvordan det fungerer.

Annonse

AnonymBruker
Drømmeautomat skrev (2 minutter siden):

I følge Bipolarteamet ved Østmarka er Lamictal førstevalg ved bipolar 2, men individuelle forskjeller gjør at enkelte ender opp med noe annet.

Okei. Lamictal er ikke aktuelt. Hadde de ett medikament som 2. valg?

SofieVeie
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Godt å høre at du har god erfaring med Litium. Jeg har jo også som nevnt brukt Litium tidligere og hadde heldigvis ingen negative bivirkninger. Er bare langtidsvirkning på nyrer osv jeg bekymrer meg mest for, men det skal vel gå greit å lenge man sjekker blodprøver jevnlig. Hvor lenge slurvet du med medisinene før du merket forverring? Lurer bare på hvordan det fungerer.

Jeg trappet ned 42 mg i vinter/vår pga en bestemt bivirkning. Tok blodprøve noen uker senere som var på 0,7, men jeg tok blodprøven nesten en time for tidlig (11 timer etter sist intakt og ikke 12). Tenker det var ok. Ble så gradvis dårligere Ila våren og særlig sommeren. Til slutt så dårlig at lege måtte vurdere meg og blodprøve ble tatt. Den viste 0,5. Det skal altså veldig lite til før jeg kan då sykdomsgjennombrudd. Det skjedde i fjor og, plutselig grisedårlig med psykotiske symptom. Sjekka litium som var på 0,4 uren at jeg hadde endret dose. Blodprøven ble tatt på rett måte. Justerte opp 42 mg og noe tilleggsmedisin og etter det var jeg raskt bedre. Jeg tåler lite svingning i litium. Tenker mange ville tålt å gå på 0,5 uten de symptomene jeg fikk. Men skal altså ikke tro at jeg klarer meg uten mer enn nok litium igjen. 

AnonymBruker
SofieVeie skrev (Akkurat nå):

Jeg trappet ned 42 mg i vinter/vår pga en bestemt bivirkning. Tok blodprøve noen uker senere som var på 0,7, men jeg tok blodprøven nesten en time for tidlig (11 timer etter sist intakt og ikke 12). Tenker det var ok. Ble så gradvis dårligere Ila våren og særlig sommeren. Til slutt så dårlig at lege måtte vurdere meg og blodprøve ble tatt. Den viste 0,5. Det skal altså veldig lite til før jeg kan då sykdomsgjennombrudd. Det skjedde i fjor og, plutselig grisedårlig med psykotiske symptom. Sjekka litium som var på 0,4 uren at jeg hadde endret dose. Blodprøven ble tatt på rett måte. Justerte opp 42 mg og noe tilleggsmedisin og etter det var jeg raskt bedre. Jeg tåler lite svingning i litium. Tenker mange ville tålt å gå på 0,5 uten de symptomene jeg fikk. Men skal altså ikke tro at jeg klarer meg uten mer enn nok litium igjen. 

Takk for forklaring. Fikk du noen begrunnelse på hvordan serumspeil kunne synke såpass mye? 

AnonymBruker
Drømmeautomat skrev (Akkurat nå):

Husker ikke helt. Men tror det ville være litium eller serequel.

Okei, takk for svar. Har troen på at bipolarteam har peiling hehe. Skulle ønske det fantes i min by også men den er vel ikke stor nok kanskje... Men fikk i det minste tilbud om bipolarkurset via DPS da og det var jo nyttig det.

SofieVeie
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk for forklaring. Fikk du noen begrunnelse på hvordan serumspeil kunne synke såpass mye? 

Nei. Men fikk inntrykk av at jeg ikke er den første de erfarer sånne svingninger i målinger med. Har hatt serum på 0,9 og 0,6 på samme dose, blodprøve tatt korrekt. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...