Gå til innhold

Usunn mat hele tiden, det MÅ det bli slutt på


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg spiste akkurat en bolle og smash sjokolade til frokost. Men jeg er egentlig på slankekur, men hva faen da. Har vært sånn hele livet, elsker godteri mer enn noe annet og sliter med å la være. Er det håp for meg? Hvordan får jeg SLUTT på dette en gang for alle?

Anonymkode: cf10e...f95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

RødPanda

Er det sånn at du kan ha godteri i huset liggende urørt over tid, eller blir det en konstant trang hvor du går og tenker på det hele tiden og må spise det opp?

Hvis sistnevnte gjelder så råder jeg deg til å ikke ha godteri i huset bortsett fra de anledningene du tilltater deg det, og lag deg en god rutine på godterispisingen hvor du holder på det en gang i uka (f eks lørdagen). 

Spiser du nok av skikkelig mat til andre måltider og blir ordentlig mett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
RødPanda skrev (7 minutter siden):

Er det sånn at du kan ha godteri i huset liggende urørt over tid, eller blir det en konstant trang hvor du går og tenker på det hele tiden og må spise det opp?

Hvis sistnevnte gjelder så råder jeg deg til å ikke ha godteri i huset bortsett fra de anledningene du tilltater deg det, og lag deg en god rutine på godterispisingen hvor du holder på det en gang i uka (f eks lørdagen). 

Spiser du nok av skikkelig mat til andre måltider og blir ordentlig mett?

Jeg har aldri godteri liggende, for det går fra å handle på butikken til at jeg spiser opp alt... 😕 Jeg forsøker å spise skikkelig mat, men det er ofte det blir godteri fremfor skikkelig mat da... men jeg skal bli bedre på det håper jeg kanskjed de kan hjelpe.

Anonymkode: cf10e...f95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everybody

Du kan kjøpe små mengder godteri og bare spise det når du kommer hjem. Ikke ha noe liggende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RødPanda
AnonymBruker skrev (På 7.8.2024 den 9.50):

Jeg har aldri godteri liggende, for det går fra å handle på butikken til at jeg spiser opp alt... 😕 Jeg forsøker å spise skikkelig mat, men det er ofte det blir godteri fremfor skikkelig mat da... men jeg skal bli bedre på det håper jeg kanskjed de kan hjelpe.

Anonymkode: cf10e...f95

Hva er grunnen til at du velger godteri fremfor skikkelig mat? Er du generelt mer glad i søtt fremfor varmmat/skikkelig mat, eller syns du det er mye styr å lage mat og stå på kjøkkenet?

En ting også er jo at søtsuget vil bli mindre jo mindre du «mater» det. F.eks etter en ferie hos min slekt hvor det spises snop hver eneste dag i løpet av tiden jeg er der så har jeg et konstant sug som blir borte etter en 7-10 dager hjemme hvor jeg fokuserer på hjemmelaget mat.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Everybody skrev (12 timer siden):

Du kan kjøpe små mengder godteri og bare spise det når du kommer hjem. Ikke ha noe liggende.

Ja, det er vel det med å kjøpe små mengder jeg sliter mest med. Kjøper alltid mye, og kjøper jeg lite går jeg bare tilbake til butikken for å kjøpe mer når det er tomt. Så flaut...

RødPanda skrev (2 timer siden):

Hva er grunnen til at du velger godteri fremfor skikkelig mat? Er du generelt mer glad i søtt fremfor varmmat/skikkelig mat, eller syns du det er mye styr å lage mat og stå på kjøkkenet?

En ting også er jo at søtsuget vil bli mindre jo mindre du «mater» det. F.eks etter en ferie hos min slekt hvor det spises snop hver eneste dag i løpet av tiden jeg er der så har jeg et konstant sug som blir borte etter en 7-10 dager hjemme hvor jeg fokuserer på hjemmelaget mat.

 

Det er begge grunnene du nevner, men kanskje mest at jeg har ett sterkt sug etter søtt og usunt. 

Det høres jo veldig bra ut at du klarer å bli kvitt søtsuget etter 7-10 dager, kanskje jeg skulle forsøke meg på minst 10 dager uten noe som helst sukker eller usunt og håper på at jeg kanskje får vekk suget? Hva gjør du i løpet av de dagene mens du venter på at søtsuget skal gå over? Spiser sunnest mulig og bare har tålmodighet eller har du flere tips? :) 

Anonymkode: cf10e...f95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Drømmeautomat
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det høres jo veldig bra ut at du klarer å bli kvitt søtsuget etter 7-10 dager, kanskje jeg skulle forsøke meg på minst 10 dager uten noe som helst sukker eller usunt og håper på at jeg kanskje får vekk suget?

Jeg ville trappa gradvis ned. For meg virker det som man blir avhengig av søt/usunn mat. Har merka det etter jul noen ganger, at jeg har vent meg til å spise noe med sukker hver dag, men det går over.

Jeg ville redusert mengden av dette med 25% per uke. Pass på å ikke handle når du er sulten. For å oppnå dette må du selvsagt også bruke viljestyrke. Du må sette deg et konkret mål om maks godteri per uke, følge det og holde deg selv ansvarlig om du ikke gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Drømmeautomat skrev (45 minutter siden):

Jeg ville trappa gradvis ned. For meg virker det som man blir avhengig av søt/usunn mat. Har merka det etter jul noen ganger, at jeg har vent meg til å spise noe med sukker hver dag, men det går over.

Jeg ville redusert mengden av dette med 25% per uke. Pass på å ikke handle når du er sulten. For å oppnå dette må du selvsagt også bruke viljestyrke. Du må sette deg et konkret mål om maks godteri per uke, følge det og holde deg selv ansvarlig om du ikke gjør det.

Takk for gode tips. Hva kan man gjøre for å holde seg selv ansvarlig da? Som en straff til seg selv eller er det du mener?

Anonymkode: cf10e...f95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Takk for gode tips. Hva kan man gjøre for å holde seg selv ansvarlig da? Som en straff til seg selv eller er det du mener?

Anonymkode: cf10e...f95

I stedet for å tenke straff, hva med å tenke belønning?

Se for deg noe du ønsker deg men som du egentlig ikke gir deg selv råd til å kjøpe.

Så setter du deg mål når det kommer til vektnedgang og spising av usunn mat som er noe å jobbe etter, men som samtidig er oppnåelig, og gir deg selv lov å kjøpe deg det ønsker hvis du klarer å oppnå målene du har satt deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Takk for gode tips. Hva kan man gjøre for å holde seg selv ansvarlig da? Som en straff til seg selv eller er det du mener?

Nei, mer å innrømme for deg selv hva du faktisk gjør hvis du ikke gjennomfører, forsøke å finne ut hvorfor, og så bestemme deg for å prøve på nytt. Det å skrive ned alt du spiser, eller i hvert fall loggføre alt du spiser av "forbudt" mat, i løpet av ei uke burde hjelpe med bevisstgjøring.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Vhanja skrev (2 timer siden):

I stedet for å tenke straff, hva med å tenke belønning?

Se for deg noe du ønsker deg men som du egentlig ikke gir deg selv råd til å kjøpe.

Så setter du deg mål når det kommer til vektnedgang og spising av usunn mat som er noe å jobbe etter, men som samtidig er oppnåelig, og gir deg selv lov å kjøpe deg det ønsker hvis du klarer å oppnå målene du har satt deg.

Ja, det er jo egentlig mye bedre med belønning enn straff. Ville du f.eks sagt at: "hvis jeg klarer å gå ned 15 kg skal jeg kjøpe meg nytt fotokamera". Eller er det en annen måte som er bedre å sette mål på

Drømmeautomat skrev (2 timer siden):

Nei, mer å innrømme for deg selv hva du faktisk gjør hvis du ikke gjennomfører, forsøke å finne ut hvorfor, og så bestemme deg for å prøve på nytt. Det å skrive ned alt du spiser, eller i hvert fall loggføre alt du spiser av "forbudt" mat, i løpet av ei uke burde hjelpe med bevisstgjøring.  

`Ja, dette var lurt. Skal få til dette.

Anonymkode: cf10e...f95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja, det er jo egentlig mye bedre med belønning enn straff. Ville du f.eks sagt at: "hvis jeg klarer å gå ned 15 kg skal jeg kjøpe meg nytt fotokamera". Eller er det en annen måte som er bedre å sette mål på

Anonymkode: cf10e...f95

Du kan ha det som hovedmål, men jeg ville også hatt delmål.

Hvis du klarer gå ned 1,5-2 kg denne måneden (jeg ville satt 1,5) så kan du kjøpe deg ny linse eller noe annet som koster mindre enn et helt kamera. 

Så har du slike delmål hver måned frem til hovedmålet, som er nytt kamera.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Vhanja skrev (3 minutter siden):

Du kan ha det som hovedmål, men jeg ville også hatt delmål.

Hvis du klarer gå ned 1,5-2 kg denne måneden (jeg ville satt 1,5) så kan du kjøpe deg ny linse eller noe annet som koster mindre enn et helt kamera. 

Så har du slike delmål hver måned frem til hovedmålet, som er nytt kamera.

Ja, dette var en veldig lur ting å gjøre egentlig. Takk for tipset, for dette tror jeg håper på kommer til å funke.

Anonymkode: cf10e...f95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Slankingen starter dessverre i butikken.

Min 100% sikre erfaring er at for oss som sliter med dette, er det så enkelt som at "det som havner inn døren, havner i magen". Selv for min del, som begynner å få dette under kontroll, er det helt klart at har jeg f.eks. is i fryseren, så blir den spist. Har jeg sjokolade i skålen, så forsvinner den. Vi som sliter med dette kan ikke ha godteri i huset, for vi spiser det opp.

For meg er impulskontrollen sterkere i butikken. Jeg unngår rett og slett å kjøpe usunn mat nå, eller handler i moderasjon. Til helgen kan jeg f.eks. kjøpe inn enten 1 rull Mentos (ca 175 kcal), 3 halvlitere øl, eller droppe det helt fram til man utvikler gode vaner. Det er en elendig ide å skulle ha usunnheter hjemme "for sikkerhets skyld". Har man ikke, så har man ikke. Og da spiser man ikke.

Endret av ISW
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
ISW skrev (1 time siden):

Slankingen starter dessverre i butikken.

Min 100% sikre erfaring er at for oss som sliter med dette, er det så enkelt som at "det som havner inn døren, havner i magen". Selv for min del, som begynner å få dette under kontroll, er det helt klart at har jeg f.eks. is i fryseren, så blir den spist. Har jeg sjokolade i skålen, så forsvinner den. Vi som sliter med dette kan ikke ha godteri i huset, for vi spiser det opp.

For meg er impulskontrollen sterkere i butikken. Jeg unngår rett og slett å kjøpe usunn mat nå, eller handler i moderasjon. Til helgen kan jeg f.eks. kjøpe inn enten 1 rull Mentos (ca 175 kcal), 3 halvlitere øl, eller droppe det helt fram til man utvikler gode vaner. Det er en elendig ide å skulle ha usunnheter hjemme "for sikkerhets skyld". Har man ikke, så har man ikke. Og da spiser man ikke.

Ja, jeg har også innsett det samme som deg egentlig, at jeg ikke kan kjøpe usunn mat eller snacks. Men mitt problem er at jeg bor bare sånn 4 minutter gåavstand fra butikken så terskelen min for å gå på butikken bare for å kjøpe usunn mat når jeg får cravings er dessverre ganske lav.... Aner ikke helt hvordan jeg skal klare å takle det, for det er som det suget mitt etter søtt og annen usunn mat er helt syk hehe.

Anonymkode: cf10e...f95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, jeg har også innsett det samme som deg egentlig, at jeg ikke kan kjøpe usunn mat eller snacks. Men mitt problem er at jeg bor bare sånn 4 minutter gåavstand fra butikken så terskelen min for å gå på butikken bare for å kjøpe usunn mat når jeg får cravings er dessverre ganske lav.... Aner ikke helt hvordan jeg skal klare å takle det, for det er som det suget mitt etter søtt og annen usunn mat er helt syk hehe.

Anonymkode: cf10e...f95

Jeg ville bare si at jeg er akkurat lik deg.

Anonymkode: 8f8b0...9ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (2 timer siden):

Har man ikke, så har man ikke. Og da spiser man ikke.

Dette rådet gis hele tiden. Men det er jo bare å dra i butikken eller bestille noe. Da er tydeligvis suget mindre om det «bare er å la være å kjøpe,» for det er jo også «bare å kjøpe.» 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
ISW skrev (4 timer siden):

Slankingen starter dessverre i butikken.

Min 100% sikre erfaring er at for oss som sliter med dette, er det så enkelt som at "det som havner inn døren, havner i magen". Selv for min del, som begynner å få dette under kontroll, er det helt klart at har jeg f.eks. is i fryseren, så blir den spist. Har jeg sjokolade i skålen, så forsvinner den. Vi som sliter med dette kan ikke ha godteri i huset, for vi spiser det opp.

For meg er impulskontrollen sterkere i butikken. Jeg unngår rett og slett å kjøpe usunn mat nå, eller handler i moderasjon. Til helgen kan jeg f.eks. kjøpe inn enten 1 rull Mentos (ca 175 kcal), 3 halvlitere øl, eller droppe det helt fram til man utvikler gode vaner. Det er en elendig ide å skulle ha usunnheter hjemme "for sikkerhets skyld". Har man ikke, så har man ikke. Og da spiser man ikke.

Jeg har det også sånn. Har aldri noe liggende,  fordi det blir spist opp med en gang det blir kjøpt, ofte spiser jeg noe i bilen hjem fra butikken! I dag var det en Troika. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...