Gå til innhold

Er kjernejorunal en fiasko?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

I min står det ingenting. Tror bare det er resepter som kan ledes av de som logger seg inn siden resten er blankt. Har flere sykdommer men det har aldri vært tema å skrive om disse der. Bruker dere kjernejorunal som den var planlagt å brukes? 

Anonymkode: b84ef...141

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/485220-er-kjernejorunal-en-fiasko/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
nachnoo skrev (11 timer siden):

Det er opp til deg å fylle ut. 

Hvis kjernejorunal er tenkt å være en arena for alle behandlerensom har med pasienten å gjøre og et sted man i akutte situasjoner raskt skal finne nødvendig informasjon. Hvordan kan dette baseres på om pasienten fyller ut denne infoen eller ikke? Det bør jo være et sted for og av behandlere om kjernejournal skal ha en relevans. 

Annonse

AnonymBruker
nachnoo skrev (2 timer siden):

Før vi diskuterer videre, foreslår jeg at en googler Kjernejournal og deretter går inn på sin egen. Kunnskap er et godt utgangspunkt. 

lurer like mye etter å ha googlet og besøkt egen kjernejorunal. Noe jeg også gjorde før jeg åpnet denne tråden 

Dorthe skrev (13 timer siden):

Jeg har skrevet hele sykehistorien min der, behandlende leger og sykehusavdelinger jeg har vært innlagt i.  Men vet faktisk ikke om noen leser der.

Hvor finner man kjernejournal? Og jeg trodde at det var behandlere som skulle fylle ut alt. 

erik123 skrev (Akkurat nå):

Hvor finner man kjernejournal? Og jeg trodde at det var behandlere som skulle fylle ut alt. 

Inne på Helse-Norge. Og den går bare tilbake til 2008.  Og der er det et felt du selv kan fylle ut med innleggelser og sykdommer.  Jeg har en ganske lang sykehushistorie fra årene før 2008.

Og videre kan du fylle ut pårørende og nærmeste familie.  Og om du vil være organdonor.

Må vel heller si at Kjernejournal ikke så ofte er aktuell, men når den er aktuell, er den viktig.

Oftest kommer jo pasienen til sitt sykehus/DPS, sin legevakt eller sin fastlege. Da har de allerede en journal. I tillegg vil alle leger i Norge få oversikt over medisiner vha e-resept.

Men om man en sjelden gang kommer akutt til et helt nytt sykehus eller legevakt, er Kjernejournal grei å ha.

Dorthe skrev (1 time siden):

Inne på Helse-Norge. Og den går bare tilbake til 2008.  Og der er det et felt du selv kan fylle ut med innleggelser og sykdommer.  Jeg har en ganske lang sykehushistorie fra årene før 2008.

Og videre kan du fylle ut pårørende og nærmeste familie.  Og om du vil være organdonor.

Men jeg husker ikke noe om dette. Jeg vet ikke når jeg var innlagt. Dette blir for komplisert. 

erik123 skrev (1 time siden):

Men jeg husker ikke noe om dette. Jeg vet ikke når jeg var innlagt. Dette blir for komplisert. 

Det å fylle inn selv er frivillig. Jeg har ikke gjort det. Som nachnoo skriver, detter er ment som oppslag når du kommer akutt inn på ett nytt sted. Eksempelvis om man havner i en trafikkulykke ett annet sted i landet og man blir så skadet at man ikke kan gjøre rede for seg. Da skal ambulanse/helsepersonell på stedet raskt kunne finne ut om man har allergier eller andre sykdommer som de må ta hensyn til i akuttbehandlingen.

Annonse

kaNor skrev (7 timer siden):

Det å fylle inn selv er frivillig. Jeg har ikke gjort det. Som nachnoo skriver, detter er ment som oppslag når du kommer akutt inn på ett nytt sted. Eksempelvis om man havner i en trafikkulykke ett annet sted i landet og man blir så skadet at man ikke kan gjøre rede for seg. Da skal ambulanse/helsepersonell på stedet raskt kunne finne ut om man har allergier eller andre sykdommer som de må ta hensyn til i akuttbehandlingen.

Nei dette overlater jeg til helsepersonell. Er ikke i stand  til å fylle ut dette. 

Dorthe skrev (23 timer siden):

Eva Sofie
nachnoo skrev (På 8.8.2024 den 13.19):

Oftest kommer jo pasienen til sitt sykehus/DPS, sin legevakt eller sin fastlege. Da har de allerede en journal. I tillegg vil alle leger i Norge få oversikt over medisiner vha e-resept.

Jeg har en gang i tiden satt på varsling når noen har sett i min kjernejournal - eller mulig det er standard.

Jeg ser at helsepersonell kan gå innom den f.eks. ved starten av et sykehusopphold. Det gjelder også "mitt" sykehus. Jeg har kun erfaring med somatisk behandling og kjernejournal.

nachnoo skrev (På 8.8.2024 den 13.19):

Men om man en sjelden gang kommer akutt til et helt nytt sykehus eller legevakt, er Kjernejournal grei å ha.

Jeg kom som en ØH-pasient i en annen helseregion, og da kom kjernejournalen til nytte. Jeg hadde fylt inn opplysninger, og noen av de var kanskje nyttige for videre valg av undersøkelser.

Noe mindre klokt av meg, var at jeg hadde sperret kjernejournalen for innsyn. Den kan åpnes likevel, men det krever mer administrasjon.

AnonymBruker
Eva Sofie skrev (30 minutter siden):

Jeg har en gang i tiden satt på varsling når noen har sett i min kjernejournal - eller mulig det er standard.

Jeg ser at helsepersonell kan gå innom den f.eks. ved starten av et sykehusopphold. Det gjelder også "mitt" sykehus. Jeg har kun erfaring med somatisk behandling og kjernejournal.

Jeg kom som en ØH-pasient i en annen helseregion, og da kom kjernejournalen til nytte. Jeg hadde fylt inn opplysninger, og noen av de var kanskje nyttige for videre valg av undersøkelser.

Noe mindre klokt av meg, var at jeg hadde sperret kjernejournalen for innsyn. Den kan åpnes likevel, men det krever mer administrasjon.

Hvordan gikk du frem for å sperre journalen for innsyn?

Anonymkode: a18cc...9a9

Eva Sofie
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Hvordan gikk du frem for å sperre journalen for innsyn?

Det husker jeg ikke lenger, men alt ble gjort digitalt... Men de rutinene kan uansett ha endret seg siden den gang. Det er 8-9 år siden...

Jeg ville ikke ha gjort det om igjen. Det viser i ytterste konsekvens at en ikke ønsker å samarbeide med helsevesenet til det beste om sin egen helse. Men bra de da har jemmel til å åpne en sperret journal når det er et ØH-tilfelle.

AnonymBruker
Eva Sofie skrev (9 minutter siden):

Det husker jeg ikke lenger, men alt ble gjort digitalt... Men de rutinene kan uansett ha endret seg siden den gang. Det er 8-9 år siden...

Jeg ville ikke ha gjort det om igjen. Det viser i ytterste konsekvens at en ikke ønsker å samarbeide med helsevesenet til det beste om sin egen helse. Men bra de da har jemmel til å åpne en sperret journal når det er et ØH-tilfelle.

Men jeg vil bare sperre den for innsyn for pårørende etter min død. Ikke for helsepersonell.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...