Gå til innhold

Kan man spørre om sykemelding for å klare å gjennomføre koloskopi?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Det er flere måneder til undersøkelsen, men jeg frykter at jeg ikke vil klare å gjennomføre den uten å få ro og fri fra jobben minst 3 dager i den forbindelse. Jeg vil nok ikke desverre klare å gjennomføre den om jeg må jobbe itillegg. Jeg må ellers få den flyttet til en ferie neste år. Og det er kjipt å ikke få gjennomført det. Er det normalt å kunne få sykemelding rundt undersøkelser dersom man har så vannvittig uro og angst rundt det? Bør legen ta hensyn til det?

Anonymkode: 6a537...91e

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så du skal utelukkende sitte å tenke på den i 3 dager, fremfor å være opptatt med noe annet i tillegg til å bekymre deg i 3 dager? :) 

Anonymkode: 2a3cf...37d

Jeg vil ikke takle å ta den muligens. Har en hektisk jobb og det blir vanskelig. Eller så må jeg prøve å flytte timen nå for jeg har ikke fru den dagen undersøkelsen skal tas, og det blir vanskelig å få fri. Det blir tøfft med en dag på jobb uten å kunne spise i forkant . 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg vil ikke takle å ta den muligens. Har en hektisk jobb og det blir vanskelig. Eller så må jeg prøve å flytte timen nå for jeg har ikke fru den dagen undersøkelsen skal tas, og det blir vanskelig å få fri. Det blir tøfft med en dag på jobb uten å kunne spise i forkant . 

Det holder vel å være sykemeldt dagen det skal foregå, ikke 2 dager i tillegg. Og så må det jo være godt å gå på jobb å ha noe annet å tenke på i dagene i forkant.

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det holder vel å være sykemeldt dagen det skal foregå, ikke 2 dager i tillegg. Og så må det jo være godt å gå på jobb å ha noe annet å tenke på i dagene i forkant.

Der har vi litt forskjellige behov. Jeg har pga jobb og hva ekstra stress med meg gjør utsatt å undersøke mageproblemer i lange tider. Jeg klarte det kun iforbindelse med ferier for da har jeg mindre angst. Har det slik med koloskopi også. En enorm angst og den er verre ved stress og jobb. Men ok jeg får forsøke å flytte timen til en fridag. Også får jeg se hvor engstelig jeg blir og om jeg klarer å ta den. 

Eva Sofie
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Det er flere måneder til undersøkelsen, men jeg frykter at jeg ikke vil klare å gjennomføre den uten å få ro og fri fra jobben minst 3 dager i den forbindelse. Jeg vil nok ikke desverre klare å gjennomføre den om jeg må jobbe itillegg. Jeg må ellers få den flyttet til en ferie neste år. Og det er kjipt å ikke få gjennomført det. Er det normalt å kunne få sykemelding rundt undersøkelser dersom man har så vannvittig uro og angst rundt det? Bør legen ta hensyn til det?

Jeg synes du skal diskutere behovet for sykemelding og ev. varighet med din lege. Ikke la valget ditt om når ev. undersøkelsen gjennomføres påvirkes av ukjente mennesker på nettet. Du og legen din er de som har best grunnlag for å kunne ta en god avgjørelse. Det er kanskje av betydning at undersøkelsen ikke utsettes for lenge også?

Jeg synes det er viktig at du får formidlet din uro/angst rundt undersøkelsen til helsevesenet. Da kan de hjelpe deg best mulig. Dere finner sammen ut hva du vil trenge for å best mulig komme deg igjennom undersøkelsen.

Ønsker deg lykke til. At du tas godt imot med hele deg - det er så viktig når det gjelder slike undersøkelser.

Annonse

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Det høres litt rart ut å måtte bli sykmeldt i forkant- men om du føler for det før undersøkelsen, kan du vel ta egenmelding? 

AnonymBruker
Eva Sofie skrev (36 minutter siden):

Jeg synes du skal diskutere behovet for sykemelding og ev. varighet med din lege. Ikke la valget ditt om når ev. undersøkelsen gjennomføres påvirkes av ukjente mennesker på nettet. Du og legen din er de som har best grunnlag for å kunne ta en god avgjørelse. Det er kanskje av betydning at undersøkelsen ikke utsettes for lenge også?

Jeg synes det er viktig at du får formidlet din uro/angst rundt undersøkelsen til helsevesenet. Da kan de hjelpe deg best mulig. Dere finner sammen ut hva du vil trenge for å best mulig komme deg igjennom undersøkelsen.

Ønsker deg lykke til. At du tas godt imot med hele deg - det er så viktig når det gjelder slike undersøkelser.

Takk for forståelsen. Jeg har i første omgang sendt forespørsel om å bytte dag til en dag jeg har fri. Og så må jeg bare ta resten videre med legen. Jeg kjenner at det er vanskelig å jobbe med symptomene og magesmerter i seg selv nå i mellomtiden i en fysisk tung jobb.  Men jeg gjør så godt jeg kan. Det psykiske på toppen er også veldig tungt . Faktisk verre enn selve mageproblemene . Alle takler nok slikt ulikt. Noen synes det er bra å jobbe i forkant av en slik undersøkelse. Andre ikke. Problemet blir hvis det blir mye toalettbesøk eller slitsomt å jobbe med nesten tom mage dagen eller dagene før undersøkelsen. Må gå på en del avføringsmidler. Jeg kan ikke løpe inn på toalettet for mye i arbeidstiden. Mye å tenke på :). Takk for gode råd  

AnonymBruker
cilie skrev (33 minutter siden):

Det høres litt rart ut å måtte bli sykmeldt i forkant- men om du føler for det før undersøkelsen, kan du vel ta egenmelding? 

Jeg har det slitsomt nok med jobb og magesmerter og løs mage allerede. Men jeg kjemper meg igjennom dagene. Gruer meg svært mye til selve undersøkelsen. Men har foreløbig sendt forespørsel om å flytte den til en dag jeg har fri. Er altså svært hardt å jobbe med fysisk tung jobb og magesmerter og løs mage allerede men om ca 4 måneder skal det undersøkes. Og det psykiske er tungt med undersøkelsen pga jeg sliter med ekstrem angst for selve undersøkelsen itillegg.  

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg har det slitsomt nok med jobb og magesmerter og løs mage allerede. Men jeg kjemper meg igjennom dagene.

Du kan sikkert bli sykmeldt for de plagene -  som høres veldig plagsomt ut. For øvrig lenge å vente på undersøkelsen for deg. 

Trinity80

Koloskopi får man ikke sykemelding for på vanlig grunnlag. Men om du har en psykisk tilstand som tilsier noe annet, må du ta med din lege. Eventuelt ta egenmelding.

Man får forresten både beroligende og smertestillende under undersøkelsen dersom man ønsker det. Det letter veldig. 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg har det slitsomt nok med jobb og magesmerter og løs mage allerede. Men jeg kjemper meg igjennom dagene. Gruer meg svært mye til selve undersøkelsen. Men har foreløbig sendt forespørsel om å flytte den til en dag jeg har fri. Er altså svært hardt å jobbe med fysisk tung jobb og magesmerter og løs mage allerede men om ca 4 måneder skal det undersøkes. Og det psykiske er tungt med undersøkelsen pga jeg sliter med ekstrem angst for selve undersøkelsen itillegg.  

Kan du høre om du kan flytte undersøkelsen til en mandag? Da har du to dager fri (så sant du ikke jobber i helgene).

Anonymkode: 223b6...e11

Annonse

AnonymBruker
cilie skrev (8 timer siden):

Du kan sikkert bli sykmeldt for de plagene -  som høres veldig plagsomt ut. For øvrig lenge å vente på undersøkelsen for deg. 

Enig i at det er lenge til undersøkelsen. Vet ikke hvorfor, men mulig noe med prioritering fordi alle prøver er fine. Plagene er vanskelige nok ja. Har diskutert det med legen, og han mener jobben forverrer mageproblemene og situasjonen, men han har ikke ville gjort mer med det foreløbig. Jeg prøver så godt jeg kan. Blir vel litt ekstra nervøs for undersøkelsen pga smertene som jeg kjenner på. 

AnonymBruker
Trinity80 skrev (7 timer siden):

Koloskopi får man ikke sykemelding for på vanlig grunnlag. Men om du har en psykisk tilstand som tilsier noe annet, må du ta med din lege. Eventuelt ta egenmelding.

Man får forresten både beroligende og smertestillende under undersøkelsen dersom man ønsker det. Det letter veldig. 

Ja jeg har fryktelig angst for den undersøkelsen.  Blir sikkert ikke bedre i magen av å tenke på den  ;)

Hvordan er det i forkant med tømming av tarmen? Fungerer det med jobb ? 

Trinity80
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja jeg har fryktelig angst for den undersøkelsen.  Blir sikkert ikke bedre i magen av å tenke på den  ;)

Hvordan er det i forkant med tømming av tarmen? Fungerer det med jobb ? 

Tømming av tarmen tar mange timer, så man legger det opp etter når på dagen undersøkelsen er. Jeg kan gjerne hjelpe deg med det om du ønsker, gjør dette fire ganger i året - har god erfaring 😉 Man tar tømmemiddel, og etter en viss tid så må man på do. Bare greit å ha toalett i nærheten, ellers ikke noe stress. Man kan heller ikke spise noe da selvfølgelig.

Man kan drikke klar buljong, det hjelper masse på energinivået. Bare så du vet.

Og man får så mye beroligende og smertestillende man vil ha (til en viss grense så klart, så man ikke kreperer hehe). Dette gjorde at jeg slutten å angste for undersøkelsene.

Spør hvis det er noe mer du lurer på ☺️

Eva Sofie
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Problemet blir hvis det blir mye toalettbesøk eller slitsomt å jobbe med nesten tom mage dagen eller dagene før undersøkelsen. Må gå på en del avføringsmidler. Jeg kan ikke løpe inn på toalettet for mye i arbeidstiden. Mye å tenke på :). Takk for gode råd  

Har du fått informasjon om undersøkelsen fra avdelingen? Mulig det kunne hjulpet deg å få informasjon spesifikt fra den avdelingen du skal til - det gjøres litt ulikt fra sykehus til sykehus. Skal du kanskje ha et møte med avdelingen før konsultasjonen? At du da kan forberede spørsmål om det du er usikker på... Om det ikke er noen konsultasjon før undersøkelsen, kan du ev. høre om noen sykepleiere kan ringe deg?

Jeg vet at det finnes ulike metoder for å tømme tarmen. Min ble tømt på kort tid - men jeg var innlagt på sykehuset...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...