Gå til innhold

Er "å angste" et nytt begrep?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Ser noen skriver at de "angster" og at de er "angstete". Er det noe nye greier jeg ikke har fått med meg? Jeg synes nå å "engste seg" og være "engstelig" er tilstrekkelige ord/begrep. 

Anonymkode: 3c348...048

Føler også det er forskjell. Å engste sg er noe annet enn å «ha angst»

Anonymkode: a3817...61e

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Føler også det er forskjell. Å engste sg er noe annet enn å «ha angst»

Tenkte mer på at "å angste" er et nytt verb. 

Å angste, angster, angstet, har angstet. 

"Jeg angster så for undersøkelsen jeg skal ha i morgen". 

"Jeg lå i hele natt og angstet for eksamen". 

Osv. 

I tillegg: "Jeg er så angstete når det gjelder en føflekk jeg har på ryggen".

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Tenkte mer på at "å angste" er et nytt verb. 

Å angste, angster, angstet, har angstet. 

"Jeg angster så for undersøkelsen jeg skal ha i morgen". 

"Jeg lå i hele natt og angstet for eksamen". 

Osv. 

I tillegg: "Jeg er så angstete når det gjelder en føflekk jeg har på ryggen".

Ja skjønte det. Men føler som

deg- at det passer bedre å kalle det Å

være engstelig. For «angst» er virkelig noe større og mer enn det. Så angste blir liksom misbruk av et seriøst begrep/tilstand

Worriesome Plenty 2

Allmenheten folkeliggjør psykiatriske ord. Jeg har så ocd, jeg er så schizofren osv. han er en idiot, hun er en psykopat. 

Gamle psykiatriske diagnoser går inn i vokabularet til den genene hop. Og spres som pesten.

Den dag i dag bruker fortsatt journalister schizofrent om motstridende begrep og det har ingenting med schizofreni å gjøre. Det irriterer meg.

Annonse

AnonymBruker

være engstelig. For «angst» er virkelig noe større og mer enn det. Så angste blir liksom misbruk av et seriøst begrep/tilstand

Enig. 

AnonymBruker
Worriesome Plenty 2 skrev (45 minutter siden):

Allmenheten folkeliggjør psykiatriske ord. Jeg har så ocd, jeg er så schizofren osv. han er en idiot, hun er en psykopat. 

Gamle psykiatriske diagnoser går inn i vokabularet til den genene hop. Og spres som pesten.

Den dag i dag bruker fortsatt journalister schizofrent om motstridende begrep og det har ingenting med schizofreni å gjøre. Det irriterer meg.

Enig. 

Worriesome Plenty 2 skrev (1 time siden):

Husker jeg så en episode av McGyver da jeg var liten hvor det var en skurk med schizofreni. Da fremstilte de ham med helt spaltet personlighet, han var to forskjellige personer, litt som Dr Jekyll og Mr Hyde. Han var selvsagt en ond skurk også.

Den forståelsen av schizofreni ble jo med meg til langt opp i voksen alder. Populærkulturen og journalister bør ta mer ansvar for ikke å feilinformere eller stigmatisere ytterligere. 

AnonymBruker
Sokk skrev (7 minutter siden):

Husker jeg så en episode av McGyver da jeg var liten hvor det var en skurk med schizofreni. Da fremstilte de ham med helt spaltet personlighet, han var to forskjellige personer, litt som Dr Jekyll og Mr Hyde. Han var selvsagt en ond skurk også.

Den forståelsen av schizofreni ble jo med meg til langt opp i voksen alder. Populærkulturen og journalister bør ta mer ansvar for ikke å feilinformere eller stigmatisere ytterligere. 

Hva er schizofreni egentlig?

100% enig med deg. Konsekvensen av disse språkendringer er at begrepene får betydning for forventninger om tiltak/hvordan dette skal møtes. Vi møter engstelse med mindre alvor enn angst ikke sant, og sånn er det mest sunt for den nasjonale folkehelsen at det er.  

AnonymBruker
Kayia skrev (5 minutter siden):

100% enig med deg. Konsekvensen av disse språkendringer er at begrepene får betydning for forventninger om tiltak/hvordan dette skal møtes. Vi møter engstelse med mindre alvor enn angst ikke sant, og sånn er det mest sunt for den nasjonale folkehelsen at det er.  

Og motsatt . Man tror angst ikke er så alvorlig /vet ikke hva det egentlig er fordi begrepet blitt vanna ut og feilbrukt 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...