Gå til innhold

Prioriteringsveilederen og kost/nytte

Anbefalte innlegg

Jeg har en moderat depresjon med en madr-s skåre på ca 32. Jeg er innlagt nå. 

I følge prioriteringsveilederen har man som pasient med moderat depresjon rett på helsehjelp. Kan jeg da ha rett på poliklinisk hjelp? 

Jeg har fått masse hjelp av poliklinikken før, men alt er avsluttet nå. 

Har jeg rett på behandling eller kan poliklinikken si at hun har fått så mye hjelp før at derfor får hun ikke nå?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/485340-prioriteringsveilederen-og-kostnytte/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Vendi

Så leit at du har en depresjon nå, men bra du er innlagt og får hjelp. 

Jeg lurer litt på det samme som deg. Jeg har også tidligere fått masse hjelp poliklinisk hos DPS, men ble utskrevet i våres. Så fikk jeg en episode (bipolar) etter det, og lurer på om jeg egentlig kunne/burde ha blitt søkt inn igjen og fått hjelp med det der istedet for hos fastlegen. Men mulig de ville ha svart som du sier; at nei, hun har fått så mye hjelp tidligere at hun derfor ikke kan få mer av det.

Håper du får svar på spørsmålet ditt, og ønsker deg god bedring! 

Kost nytte har ingenting med hvor mange ggr før en har fått behandling eller hvor mye ressurser som er brukt. 
Det har med om behandlingen har effekt å gjøre. Blir det en positiv helsegevinst av de ressurser som settes inn?

I ditt tilfelle er saken klar. Du skal følges opp til depresjonen er borte. 

AnonymBruker
nachnoo skrev (9 minutter siden):

Kost nytte har ingenting med hvor mange ggr før en har fått behandling eller hvor mye ressurser som er brukt. 
Det har med om behandlingen har effekt å gjøre. Blir det en positiv helsegevinst av de ressurser som settes inn?

Poliklinisk?

Anonymkode: e990a...b31

Annonse

nachnoo skrev (4 timer siden):

Håper du har rett i det. Usikker på hva som skjer videre. De har egentlig sagt sist innleggelse at jeg nettopp har hatt samtaleterapi (avsluttet i fjor sommer) så da var det ikke riktig med behandling nå. Jeg ville bare vite hva jeg har rett på før utskrivelsen.

nachnoo skrev (6 timer siden):

Det trenger ikke være slik at samtaleterapi er så nyttig om du har hatt mange depresjoner tidligere. 

Hva kan være nyttig? 

Jeg har ikke klart å komme meg utan denne depresjonen som har vart siden januar. Dette er min andre innleggelse i forbindelse med den.

Eva Sofie
Fru2020 skrev (7 timer siden):

Usikker på hva som skjer videre. De har egentlig sagt sist innleggelse at jeg nettopp har hatt samtaleterapi (avsluttet i fjor sommer) så da var det ikke riktig med behandling nå.

Mente de at i fjor sommer var nettopp... Jeg er overrasket over tidsaspektet til fagfolk i feltet.

Det er forskjell på å pusse opp et kjøkken eller bad og streve med psykisk lidelse av den typen du har.

AnonymBruker
Fru2020 skrev (5 timer siden):

Hva kan være nyttig? 

Jeg har ikke klart å komme meg utan denne depresjonen som har vart siden januar. Dette er min andre innleggelse i forbindelse med den.

Hvorfor blir du innlagt med moderat depresjon? Har aldri vært aktuelt hos meg, jeg har bipolar og vært moderat deprimert mange gnager. 

Anonymkode: 5e471...9c4

AnonymBruker
nachnoo skrev (11 timer siden):

Det trenger ikke være slik at samtaleterapi er så nyttig om du har hatt mange depresjoner tidligere. 

Jeg sa fra meg min plass på dps i fjor selv om de mente jeg burde fortsette. Har bipolar. Bør jeg be om henvisning igjen? Har vært syk i sommer men ha medisiner og skjønner ikke helt hva dps kan gjøre annet enn æ hjelpe meg å se når sykdommen blusser opp og sette inn tidligere tiltak. Har ikke gått lenge på dps

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor blir du innlagt med moderat depresjon? Har aldri vært aktuelt hos meg, jeg har bipolar og vært moderat deprimert mange gnager. 

Samme her... Er også bipolar og har nesten aldri vært innlagt. 

Anonymkode: e990a...b31

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg sa fra meg min plass på dps i fjor selv om de mente jeg burde fortsette. Har bipolar. Bør jeg be om henvisning igjen? Har vært syk i sommer men ha medisiner og skjønner ikke helt hva dps kan gjøre annet enn æ hjelpe meg å se når sykdommen blusser opp og sette inn tidligere tiltak. Har ikke gått lenge på dps

Hvorfor ville du si fra deg plassen?

Anonymkode: e154e...c1f

AnonymBruker

Hva kan være nyttig? 

Hva gjør du for å hjelpe deg selv?

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Madrs-scoren hennes er nær alvorlig depresjon ser jeg.

Hva kan være nyttig? 

Trener du regelmessig nå? 

Tror det er enda viktigere hva du gjør i hverdagene dine hjemme, enn samtalene som du nok også kan ha nytte av. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...