Gå til innhold

Hvor mange minutter husarbeid og minutter hvile fungerer best?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg tenkte jeg skulle kjøre en ny taktikk på husarbeidet og som eksempel f.eks gjøre 10 minutter med husarbeid også hvile i 5 minutter. Også gjøre det slik i flere omganger til jeg ble ferdig tilslutt. Før har jeg brukt å gjøre husarbeid konstant i 1 time eller mer helt til jeg ble ferdig med alt. Men jeg blir jo helt utslitt av å gjøre det på den måten så tenkte den andre måten kan fungere bedre for meg. Men hvor mange minutter husarbeid og minutter hvile er det best å fordele det på? Noen med erfaring?

Anonymkode: 10033...49e

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jeg tenkte jeg skulle kjøre en ny taktikk på husarbeidet og som eksempel f.eks gjøre 10 minutter med husarbeid også hvile i 5 minutter. Også gjøre det slik i flere omganger til jeg ble ferdig tilslutt. Før har jeg brukt å gjøre husarbeid konstant i 1 time eller mer helt til jeg ble ferdig med alt. Men jeg blir jo helt utslitt av å gjøre det på den måten så tenkte den andre måten kan fungere bedre for meg. Men hvor mange minutter husarbeid og minutter hvile er det best å fordele det på? Noen med erfaring?

For meg funker det å sette meg små mål. Feks: rydde og vaske kjøkkenbenken og ta ut av oppvaskmaskinen - og så ta en kopp kaffe  før jeg evt gjør noe mer. Ofte blir det ikke mer enn det heller i ukedagene fordi jeg jobber fullt og ikke har overskudd. 

For denne helga har jeg satt meg 4 mål: levere noe utstyr et sted, handle litt klær, pakke til syden-tur og vaske bilen inni. 

Jeg gjorde først det letteste: levere utstyret. Deretter handlet jeg klær. Da jeg kom hjem tok jeg en lang pause (to timer?), og så sparket jeg meg selv i gang og vasket bilen. Bortsett fra å rydde opp etter maten, skal jeg ikke gjøre mer idag, jeg skal lade batteriene til jeg skal på jobb igjen mandag. I morgen blir det kanskje en tur i tillegg til å pakke til syden-turen (å pakke til sydentur krever litt tankearbeid, så jeg ønsker ro og ikke strss når jeg gjør det for det takler jeg dårlig). 

Poenget mltt er at for meg funker det å sette ett eller flere små mål hver dag eller helg og legge inn pauser - ikke gjøre ting tilmålt etter tid. 

Endret av Emoji
AnonymBruker
Emoji skrev (1 time siden):

For meg funker det å sette meg små mål. Feks: rydde og vaske kjøkkenbenken og ta ut av oppvaskmaskinen - og så ta en kopp kaffe  før jeg evt gjør noe mer. Ofte blir det ikke mer enn det heller i ukedagene fordi jeg jobber fullt og ikke har overskudd. 

For denne helga har jeg satt meg 4 mål: levere noe utstyr et sted, handle litt klær, pakke til syden-tur og vaske bilen inni. 

Jeg gjorde først det letteste: levere utstyret. Deretter handlet jeg klær. Da jeg kom hjem tok jeg en lang pause (to timer?), og så sparket jeg meg selv i gang og vasket bilen. Bortsett fra å rydde opp etter maten, skal jeg ikke gjøre mer idag, jeg skal lade batteriene til jeg skal på jobb igjen mandag. I morgen blir det kanskje en tur i tillegg til å pakke til syden-turen (å pakke til sydentur krever litt tankearbeid, så jeg ønsker ro og ikke strss når jeg gjør det for det takler jeg dårlig). 

Poenget mltt er at for meg funker det å sette ett eller flere små mål hver dag eller helg og legge inn pauser - ikke gjøre ting tilmålt etter tid. 

Takk for godt forslag. Skal teste ut dette litt tenker jeg, kanskje det fungerer like bra som å gjøre ting på tid. Også god tur til syden da 😀

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Men må du gjøre alt på en dag? Spre det litt utover i uken?

Anonymkode: bca9b...310

Eva Sofie

Om det er motivasjonen du strever med, kan det være greit å gjøre det slik du foreslår. Om det er energi/kapasitet, ville jeg fordelt mengden ut etter hva som skal gjøres.

Jeg trives veldig godt med å gjøre husarbeid o.a. mens jeg hører på podcast eller lydbok - men der er vi ulike. Mange sier det skal være bra med stillhet også...

Tror dette er litt individuelt, så du må jo bare prøve deg frem.

Jeg hadde aldri kunnet gjøre sånn som du skisserer, for hos meg er problemet å komme igang. Når jeg først er inne i oppgaven, så er det enklere å bare fortsette. Så det å starte og stoppe så ofte som du beskriver hadde blitt veldig vanskelig for meg. 

Annonse

Jeg hører på musikk mens jeg gjør husarbeid og noen ganger tar jeg det over 2 dager. Noe på torsdagen og resten på fredagen. Har noen minutter pause innimellom, men er mest fordi jeg svetter så mye. Tror det blir ca 40 minutter husarbeid og 5 minutters pauser underveis. 

Endret av aa-k-j

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...