Gå til innhold

Redd for å miste kontrollen og ta selvmord

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg føler dette er en reell redsel men samtidig kan det muligens også være en form for tvangstanker/handlinger? Noen som kan kjenne seg igjen? Jeg skal forsøke å forklare det på en litt bedre og inngående måte uten å trigge eller gjøre noen urolig, men det er kanskje ikke så lett(?). Men jeg har da altså forsøkt å ta livet mitt en del ganger tidligere og jeg har ofte følt det som en slags tvang. At jeg måtte og ikke hadde noe valg. Heldigvis endte jeg opp med å bli funnet og reddet da bl.a. 

Jeg har hatt det ganske så bra siste året sett bort fra en innleggelse i desember relatert til selvmordstrang/tanker. Også nå har altså disse tankene kommet tilbake og blitt ganske så sterke, og jeg kjenner det på samme måte som sist selvmordsforsøk: Jeg har noe(n) inni meg som tvinger meg og jeg sliter med å stå i mot.... Hva kan jeg gjøre egentlig? Har ingen behandler som egentlig er aktuell å kontakte nå av ulike grunner og har lite lyst til å ringe legevakt heller for det er det i meg som sier jeg ikke kan på en måte. Så vidt jeg kan skrive her inne...

Anonymkode: eca07...3a3

Fortsetter under...

AnonymBruker

Siden du har hatt flere forsøk og innleggelser i sammenheng med dette, har du antakelig fått veiledning i hva disse tankene er og hvordan du kan håndtere det. Da bør det være avklart om det er psykose og stemmer som kommanderer deg relatert til psykose eller om det er selvmordstanker som ikke handler om stemmer som befaler. Du bør være medisinert for førstnevnte om det er tilfellet. Jeg tror du vet mer om deg selv og dette du beskriver enn du avslører, siden du har flere runder i helsevesenet relatert til problemet. Om du ikke kommenteres av indre, psykotiske stemmer, kan du velge vekk å handle på selvmordstanker og du kan be om hjelp til å rydde i disse på en konstruktiv måte. Overskriften din indikerer at alle skal slippe alt i hendene og hjelpe deg, da du skriver at du er redd for å ta selvmord og at du ikke har kontroll på om du kommer til å gjøre det eller ei. Om dette stemmer må du kontakte lege og ikke skremme andre på internett, det hjelper ikke deg og det er ubehagelig for andre. 

Anonymkode: 019a9...9de

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Siden du har hatt flere forsøk og innleggelser i sammenheng med dette, har du antakelig fått veiledning i hva disse tankene er og hvordan du kan håndtere det. Da bør det være avklart om det er psykose og stemmer som kommanderer deg relatert til psykose eller om det er selvmordstanker som ikke handler om stemmer som befaler. Du bør være medisinert for førstnevnte om det er tilfellet. Jeg tror du vet mer om deg selv og dette du beskriver enn du avslører, siden du har flere runder i helsevesenet relatert til problemet. Om du ikke kommenteres av indre, psykotiske stemmer, kan du velge vekk å handle på selvmordstanker og du kan be om hjelp til å rydde i disse på en konstruktiv måte. Overskriften din indikerer at alle skal slippe alt i hendene og hjelpe deg, da du skriver at du er redd for å ta selvmord og at du ikke har kontroll på om du kommer til å gjøre det eller ei. Om dette stemmer må du kontakte lege og ikke skremme andre på internett, det hjelper ikke deg og det er ubehagelig for andre. 

Anonymkode: 019a9...9de

Nei, jeg har ikke fått noen god veiledning i hvordan håndtere tankene. Ingen har sagt noe om hva de tenker eller ikke, annet enn at jeg må "bruke kriseplanen", men den fungerer jo bare til ett visst punkt. Jeg tror ikke det handler om psykose for jeg er jo oppegående og fungerer greit sett bort fra suicidalitet. Hvis det var snakk om psykose ville det vel blitt plukket opp for lenge siden? Jeg mente ikke at alle skulle sleppe alt og gjøre alt for å hjelpe meg, overskriften valgte jeg bare fordi at jeg tenkte den beskrev teamet i tråden best. Men som sagt angrer jeg på at jeg ba om hjelp her inne, så bare la det være... 

Annonse

Kontakt fastlege. Det kan du alltid gjøre.

Jeg blir bekymret av det du beskriver. Jeg synes ikke du skal angre på at du ber om hjelp. Uavhengig av om det er psykose eller ikke, så er det ikke normalt å føle tvang til å ta sitt eget liv.

Du har tydeligvis en kriseplan, hva sier den?

Har du noen du kan snakke med for å holde tankene på avstand?

Om det blir helt krise og ingenting annet er tilgjengelig så ringer du legevakt. Det er ikke sikkert de vil legge deg inn, men de kan kanskje gi deg noen råd for å holde ut til du kan få annen hjelp. Legevakt før forsøk, vær så snill 🙏🏻

God bedring, høres virkelig fælt ut å føle seg presset til å dø. ❤️

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg føler dette er en reell redsel men samtidig kan det muligens også være en form for tvangstanker/handlinger? Noen som kan kjenne seg igjen? Jeg skal forsøke å forklare det på en litt bedre og inngående måte uten å trigge eller gjøre noen urolig, men det er kanskje ikke så lett(?). Men jeg har da altså forsøkt å ta livet mitt en del ganger tidligere og jeg har ofte følt det som en slags tvang. At jeg måtte og ikke hadde noe valg. Heldigvis endte jeg opp med å bli funnet og reddet da bl.a. 

Jeg har hatt det ganske så bra siste året sett bort fra en innleggelse i desember relatert til selvmordstrang/tanker. Også nå har altså disse tankene kommet tilbake og blitt ganske så sterke, og jeg kjenner det på samme måte som sist selvmordsforsøk: Jeg har noe(n) inni meg som tvinger meg og jeg sliter med å stå i mot.... Hva kan jeg gjøre egentlig? Har ingen behandler som egentlig er aktuell å kontakte nå av ulike grunner og har lite lyst til å ringe legevakt heller for det er det i meg som sier jeg ikke kan på en måte. Så vidt jeg kan skrive her inne...

Du bør be om en akuttime hos fastlegen i morgen tidlig. 

Jeg kan i alle fall fortelle deg hva dette ikke er.

Du spør om du har tvangstanker om selvmord. Det har jeg hatt, og dessverre er det ikke slike symptomer man har da. Forskjellen på oss er at jeg aldri har vært i nærheten av et selvmordsforsøk. Ja, det føles "ekte" og når sykdommen er ille, så føles det litt som du beskriver at det er "noe" med deg som vil at du skal ta livet ditt. Men i tilfellet tvangstanker, så handler man aldri etter tankene, og med sin vilje og rasjonelle tanker, så er det siste i verden du ønsker deg å gjøre noe som helst for å skade deg selv eller ta livet ditt. Så det er ikke det du har.

Hvis man skal vurdere hva dette er for noe, så må jo en eller annen grunn for at du skulle ønske å ta livet ditt (som f.eks. alvorlig depresjon eller andre alvorlige tilstander eller sykdommer) utelukkes. Hvis du IKKE har noen grunn til hvorfor du skulle ta livet ditt, men likevel føler deg "tvunget" til det, og har forsøkt å ta livet ditt mange ganger, så er jeg enig med @Sokk - her har du sannsynligvis en lidelse som har tippet over i psykose. 

Uavhengig av hva det er, så trenger du hjelp relativt raskt. Jeg synes som Frosken at du skal ta kontakt akutt med fastlegen i morgen. Mental Helse sin chat er fin den, men her er jeg redd du trenger rask medisinsk oppfølging i tillegg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...