Gå til innhold

Dårlig mage pga psyken eller annet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei! Jeg har aldri opplevd å bli så dårlig i så lang tid før, men jeg har blitt dårlig i magen og har vært det siden i går. Jeg har slitt med urolig mage før, at hvis jeg skal noe jeg gruer meg til så kan jeg f.eks OBS ekkel detalj! -> Få diare og litt vondt i magen. I går skulle jeg på en tur med ukjente mennesker og rett før turen var jeg på do og hadde dårlig mage, fryktet at det skulle vare hele dagen men jeg var bare dårlig den ene gangen. Så var jeg helt fint resten av den dagen og til i dag tidlig ca kl 12, da fikk jeg litt dårlig mage igjen også gikk det over helt til jeg spiste litt potetgull nå nettopp, da ble jeg dårlig igjen. Det gjør ikke direkte vondt, men er litt ubehagelig...

Er det mest sannsynlig at det er pga psyken jeg har dårlig mage eller annet?

Anonymkode: 1e513...976

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/485455-d%C3%A5rlig-mage-pga-psyken-eller-annet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eva Sofie

Trolig er det over nå og alt vil gå tilbake til det normale. Ikke gi det mer fokus, men fokuser på hverdagen.

Jo mer du f.eks. monitorerer at du har smerter et sted, jo lettere oppmerksom blir du også på at du har tendens til smerter. Lev livet og vær sosial, og ta det ev. om det skulle komme tilbake.

Men for å besvare litt av spørsmålet ditt; det psykiske kan påvirke fordøyelsen, avføring, tissing, følelse av kvalme, hjertebank, økt puls etc. Det psykiske påvirker det fysiske og det fysiske påvirker det psykiske.

AnonymBruker
Eva Sofie skrev (6 minutter siden):

Trolig er det over nå og alt vil gå tilbake til det normale. Ikke gi det mer fokus, men fokuser på hverdagen.

Jo mer du f.eks. monitorerer at du har smerter et sted, jo lettere oppmerksom blir du også på at du har tendens til smerter. Lev livet og vær sosial, og ta det ev. om det skulle komme tilbake.

Men for å besvare litt av spørsmålet ditt; det psykiske kan påvirke fordøyelsen, avføring, tissing, følelse av kvalme, hjertebank, økt puls etc. Det psykiske påvirker det fysiske og det fysiske påvirker det psykiske.

Ja, jeg håper det har gått over nå. Men hvorfor mener du jeg ikke skal gi det mer fokus men heller fokusere på hverdagen? Kan det bli verre f.eks om man fokuserer (for mye) på det?

Eva Sofie
AnonymBruker skrev (På 14.8.2024 den 18.12):

Ja, jeg håper det har gått over nå. Men hvorfor mener du jeg ikke skal gi det mer fokus men heller fokusere på hverdagen? Kan det bli verre f.eks om man fokuserer (for mye) på det?

Ja, min erfaring er at det kan bli verre om vi gir det oppmerksomhet og det viser seg å være psykisk. Jeg var veldig plaget med noe lignende som barn.

Tenk på at det er fryktelig irriterende å klø når du ikke kan klø tilbake på det... Det som ofte skjer, er at vi begynner å klø et sted. Det er ikke helt det samme, men de samme mekanismene. Det er tankene som påvirker hva vi sanser.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...