Gå til innhold

Kan rusbruk og psykiske diagnoser unnskylde vold?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det kan vel være en del av en forklaring, men ikke unnskyldning. 

Anonymkode: ed5da...f80

Så hvilke diagnoser kan forklare vold? 

Om jeg får lov å svare selv så vil jeg si at adhd ses hyppig når det kommer til vold. Det gir jo mening at når man ha rmye uro i kroppen så kan man bli voldelig mot andre også. 

Eller personlighetsforstyrrelser. F. Eks vet jeg om mange kvinner med eupf som er skikkelig utrygge i forhold. Har hørt fra venninner om lugging, slåing, klyping mot mannlig partner. 

Anonymkode: dd5d9...a60

Bak vold ligger ofte mye frykt. Mange diagnoser kan innebære at man føler stor frykt i gitte siruasjoner, men alle med samme diagnose er ikke voldelige. Alle med samme diagnose ruser seg ikke i så stor grad at det blir misbruk. Noen diagnoser gjør mennesker mer sårbare for sist nevnte. 

Ingenting unnskylder vold annet enn selvforsvar. Det kan kun forklares i noen tilfeller. 

Ingen grunn til å trekke ut spesifikke diagnoser mtp å spekulere i voldsbruk, og om noen lidelser unnskylder det!  Det blir lavt nivå. 

Unnskylde og unnskylde....

Hvis man er totalt psykotisk og tror at man bare forsvarer seg mot mafiaen* så er man uskyldig etter min mening. Det er ren sykdom.

*Basert på en sann historie.

Det er av prinsippet ingen unnskyldning være full. Det ville vært for lettvint. Om jeg skal være helt ærlig ville jeg nok vært mer skeptisk til en mann som ble voldelig klink edru.

Grendel skrev (17 minutter siden):

Unnskylde og unnskylde....

Hvis man er totalt psykotisk og tror at man bare forsvarer seg mot mafiaen* så er man uskyldig etter min mening. Det er ren sykdom.

*Basert på en sann historie.

Det er av prinsippet ingen unnskyldning være full. Det ville vært for lettvint. Om jeg skal være helt ærlig ville jeg nok vært mer skeptisk til en mann som ble voldelig klink edru.

Sånn rent juridisk gjelder også det du skriver. Man kan ikke straffes om man har realitetsbrist pga psykose. På den andre siden skal alt man gjør i selvforskyldt rus bedømmes som om man var edru. 

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...