Gå til innhold

Hvordan takler man suicidale mennesker i krise?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvordan takler man suicidale mennesker i krise?

Da tenker jeg på mennesker som man snakker med enten ansikt til ansikt eller over f.eks chat på messenger som snakker om selvmord? (Altså, ikke type "nå skal jeg ta livet mitt", men at de snakker om at de tenker på det, ønsker det, har planer om det o.l).

Anonymkode: e92da...490

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hva om de enten 1) Har erfart selv at det ikke finnes god hjelp eller 2) Ikke har tro på at det finnes god hjelp?

Da jeg gikk til psykiater og ikke trodde det var håp var det fortsatt slik at han prøvde å gi meg det håpet. Han sa at han hadde "sett dette før". Altså at noen er suicidale og blir bedre/friske. Det tenker jeg på år etterpå.

Anonymkode: 78f67...ad9

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hva om de enten 1) Har erfart selv at det ikke finnes god hjelp eller 2) Ikke har tro på at det finnes god hjelp?

Da holder en seg unna temaet og ber vedkommende snakke med fastlegen.

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Da jeg gikk til psykiater og ikke trodde det var håp var det fortsatt slik at han prøvde å gi meg det håpet. Han sa at han hadde "sett dette før". Altså at noen er suicidale og blir bedre/friske. Det tenker jeg på år etterpå.

Det høres ut som en god psykiater du gikk til.

nachnoo skrev (1 minutt siden):

Da holder en seg unna temaet og ber vedkommende snakke med fastlegen.

Ja, det er det beste?

AnonymBruker
Kashmir skrev (Akkurat nå):

Jeg hører ikke på sånt lengre. Jeg syns det er veldig kjipt at folk sliter med sånne tanker, og jeg sier det men at de må ta kontakt med lege eller andre som kan hjelpe. Jeg kan dessverre ikke det.

Så hvis en venn av deg kommer til deg og sier at de er suicidal som eksempel, sier du da til dem at: "Jeg hører ikke på sånt lengre, ta kontakt med legen din"?

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Så hvis en venn av deg kommer til deg og sier at de er suicidal som eksempel, sier du da til dem at: "Jeg hører ikke på sånt lengre, ta kontakt med legen din"?

Nei, jeg sier at det er veldig kjipt at hn sliter med sånne tanker, og så ber jeg vedkommende kontakte lege eller andre som kan hjelpe. 

Jeg kan ikke hjelpe, det er fakta.

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei. Man sier noe slikt: "Dette er så komplisert at jeg er redd jeg ikke er kompetent til å hjelpe deg. I stedet vil jeg innstendig oppfordre deg til å søke profesjonell hjelp".

AnonymBruker
Kashmir skrev (8 minutter siden):

Jeg hører ikke på sånt lengre. Jeg syns det er veldig kjipt at folk sliter med sånne tanker, og jeg sier det men at de må ta kontakt med lege eller andre som kan hjelpe. Jeg kan dessverre ikke det.

Ja, det var en god psykiater jeg gikk til. Støtter det nachnoo skriver om å oppsøke profesjonell hjelp.

AnonymBruker
Kashmir skrev (23 minutter siden):

Nei, jeg sier at det er veldig kjipt at hn sliter med sånne tanker, og så ber jeg vedkommende kontakte lege eller andre som kan hjelpe. 

Jeg kan ikke hjelpe, det er fakta.

nachnoo skrev (20 minutter siden):

Nei. Man sier noe slikt: "Dette er så komplisert at jeg er redd jeg ikke er kompetent til å hjelpe deg. I stedet vil jeg innstendig oppfordre deg til å søke profesjonell hjelp".

Takk for gode svar, jeg er så ufattelig redd for å si eller gjøre noe feil skjønner dere... 

Annonse

Eva Sofie
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Takk for gode svar, jeg er så ufattelig redd for å si eller gjøre noe feil skjønner dere... 

Det er helt forståelig. Men det som du må minne deg selv på, er at uansett hva den andre personen velger å gjøre, er det vedkommendes valg. Du gjør ditt beste ut ifra ditt ståsted og det er alltid godt nok.

Og husk alltid at for å kunne være en støtte for andre, er det helt avgjørende at du selv har det stabilt i eget liv/helse. Som de sier under sikkerhetsinstruksene på et fly: "Ta på egen maske før du hjelper andre". Å gi hjelp til andre, skal ikke gå utover din egen helse.

Helsedirektoratet (tror jeg) laget noen videoer på YouTube om hvordan man best kan møte et menneske som er selvmordstruet. Om du velger å tilkalle profesjonelle instanser, mener jeg at HDir anbefaler at man normalt sett er åpen overfor den andre og sier hvem man kontakter. Personlig har jeg noen ganger valgt å vente med denne informasjonen, til jeg vet at hjelpen kun er noen få minutter unna - det kommer an på hvor kritisk situasjonen er.

En slik situasjonen er krevende å stå i, og generelt tenker jeg at det er ufint å sette en venn/bekjent i en så krevende situasjon. Særlig om det gjentar seg. Men der og da er det ikke tid og sted for å ta opp det temaet. Hva føler du midt oppi det hele? Har du mennesker rundt deg?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...