Gå til innhold

Fontenehus og vanskelig når folk der åpner seg om psykdom

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er ny på Fontenehuset, men har allerede opplevd ett par ganger at andre folk på Fontenehuset har åpnet seg om psykiske vansker og jeg synes det er vanskelig å forholde seg til (spesielt siden jeg ikke kjenner disse menneskene så godt). Og jeg er kanskje ekstra sensitiv for jeg takler dårlig selv om folk snakker om psykdom på en humoristisk måte også.  Men har også opplevd seriøse samtaler... 

Hvordan forholder man seg til dette? Jeg vil jo ikke avvise folk heller men...

Anonymkode: 5f607...5e7

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Jeg er ny på Fontenehuset, men har allerede opplevd ett par ganger at andre folk på Fontenehuset har åpnet seg om psykiske vansker og jeg synes det er vanskelig å forholde seg til (spesielt siden jeg ikke kjenner disse menneskene så godt). Og jeg er kanskje ekstra sensitiv for jeg takler dårlig selv om folk snakker om psykdom på en humoristisk måte også.  Men har også opplevd seriøse samtaler... 

Er selv ny på fontenehus. Har bare opplevd en som har snakket om problemene sine. Selv har jeg kanskje litt lett for å prate, men passer på å spørre en medarbeider(ansatt) om det har noen minutter.
Vet ikke hvilket hus du hører til, men der jeg hører til var det tidligere mye eldre som var sykere, nå er det yngre og mennesker du ikke ser er syke for å si det sånn.
Hvis det fortsetter ville jeg sagt ifra. Eventuelt diskutere med en medarbeider.

Ps. Velkommen til Fontenehuset 👍 

Anonymkode: 312ed...1ad

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er selv ny på fontenehus. Har bare opplevd en som har snakket om problemene sine. Selv har jeg kanskje litt lett for å prate, men passer på å spørre en medarbeider(ansatt) om det har noen minutter.
Vet ikke hvilket hus du hører til, men der jeg hører til var det tidligere mye eldre som var sykere, nå er det yngre og mennesker du ikke ser er syke for å si det sånn.
Hvis det fortsetter ville jeg sagt ifra. Eventuelt diskutere med en medarbeider.

Ps. Velkommen til Fontenehuset 👍 

Anonymkode: 312ed...1ad

Jeg har ikke så lyst til å si hvilket hus jeg tilhører naturligvis, men vil si det er en "god blanding" av både yngre og eldre som er der. Mulig jeg bare har vært uheldig...

Takk for det!

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Hvorfor må du forholde deg til det på en spesiell måte? Å snakke om sykdom/livet/ og situasjonen dere er i virker jo helt normalt når det er settingen dere er i. Forhold deg til dem som du forholder deg til andre.

Anonymkode: 46008...436

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvorfor må du forholde deg til det på en spesiell måte? Å snakke om sykdom/livet/ og situasjonen dere er i virker jo helt normalt når det er settingen dere er i. Forhold deg til dem som du forholder deg til andre.

Jeg trodde en av reglene til Fontenehus var at man ikke skulle diskutere sykdom? Men mulig jeg har misforstått her da?

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Jeg trodde en av reglene til Fontenehus var at man ikke skulle diskutere sykdom? Men mulig jeg har misforstått her da?

Jeg vet ikke om spesielle regler som er på fontenehus, da kan du jo bare henvise til dem.

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg vet ikke om spesielle regler som er på fontenehus, da kan du jo bare henvise til dem.

Jeg vet ikke om de (Fontenehuset) kaller det for regler, men jeg ville kaldt det for noe lignende regler i alle fall. Uansett føler jeg at det ville blitt veldig feil om noen sa noe personlig til meg og jeg bare svarer: "Du vet det ikke er lov å snakke om"? Uansett vet jeg heller ikke om jeg faktisk har rett at Fontenehus har denne regelen heller (at man ikke skal snakke om psykdom). Mulig jeg bare blander med akuttpost og DPS?

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg vet ikke om de (Fontenehuset) kaller det for regler, men jeg ville kaldt det for noe lignende regler i alle fall. Uansett føler jeg at det ville blitt veldig feil om noen sa noe personlig til meg og jeg bare svarer: "Du vet det ikke er lov å snakke om"? Uansett vet jeg heller ikke om jeg faktisk har rett at Fontenehus har denne regelen heller (at man ikke skal snakke om psykdom). Mulig jeg bare blander med akuttpost og DPS?

Det er heldigvis mulig å svare på en forståelsesfull måte, samtidig som man henviser til disse reglene.

Eva Sofie
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Du kan jo spørre en medarbeider der eller ev. om du har fått god kontakt med et annet medlem av Fontenehuset? Om dere har fellesmøter, kan du kanskje spørre om temaet kan bli løftet frem der? Det er fint mulig å gjøre uten at ditt navn nevnes. Jeg vil anta at det er flere som føler på akkurat det samme som deg, men som ikke tør heve stemmen.

Men overhører du andres samtaler om temaet eller deltar du selv i samtaler som går over til å handle om psykiatri? Om det siste alternativet, kan du selv sette grenser - men dette er vanskelig og krever god selvtillit og at en tør ta plass.

Jeg har kun hørt om Fontenehus via andre samt litt podcast helt nylig. Det jeg forstår, er at man ønsker å fokusere på det friske og fungerende hos personer. Ikke det som er psykisk sykt. Og mye av suksessfaktoren er selvbestemmelse og frihet til å gjøre det en selv vil. At en får støtte/veiledning underveis. Og at det ikke er noe skarpt skille mellom medarbeider og medlem - alle er like aktive i å utforme eget tilbud.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...