Gå til innhold

ECT og permanent nedsatt IQ?

Anbefalte innlegg

Forsøkte meg på https://test.mensa.no/Home/Test/nb-NO nå 3 dager etter siste ECT. Og IQ har falt med 20% i forhold til når jeg tok testen like før ECT. !!?! 

Har jo ikke sjans til å tenke/resonere klart så mange av besvarelsene ble ren gjettning. Dette er SKREMMENDE da jeg lever av å bruke hue i jobben min. Fikk ikke akkurat mindre angst og depresive tanker nå 😞😨🤢

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/485544-ect-og-permanent-nedsatt-iq/
Del på andre sider

Fortsetter under...

motiva2 skrev (14 minutter siden):

Jeg vet ikke om man får permanent nedsatt iq av ECT,  men jeg vet at man blir mye bedre etter en stund. 3 dager er veldig lite. Gi det litt tid!

Ja håper inderlig ikke dette blir permanent. Men hvor lang tid kan det ta før det kommer seg da tro?

motiva2 skrev (20 minutter siden):

Jeg vet ikke om man får permanent nedsatt iq av ECT,  men jeg vet at man blir mye bedre etter en stund. 3 dager er veldig lite. Gi det litt tid!

Dette er hva man skulle ha blitt fortalt FØR ECT:  https://www-cambridge-org.translate.goog/core/journals/advances-in-psychiatric-treatment/article/memory-and-cognitive-effects-of-ect-informing-and-assessing-patients/DD5C63934357779765BA7ADF308275AE?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=no&_x_tr_hl=no&_x_tr_pto=wapp

Da hadde jeg heller forsøkt andre ikke-skadelige terapiformer som rTMS eller ketamin-behandling..

kaNor skrev (5 minutter siden):

Ja håper inderlig ikke dette blir permanent. Men hvor lang tid kan det ta før det kommer seg da tro?

Jeg tror det vil bedre seg gradvis over de neste ukene. Og man kan fortsatt bli bedre etter det. Det er over 4 år siden min siste runde med ECT, så jeg vet ikke nøyaktig.  Men du kommer garantert til å bli bedre enn nå!!

Annonse

ISW skrev (22 minutter siden):

Jeg har ikke tatt ECT noen gang, men har visst blitt dummere med årene jeg også. Tok den testen nå og fikk 118 i IQ. Tidligere har jeg ligget på 135-140.

Ja, det har jeg blitt også, men fra 120 i juni til 102 nå, er dramatisk

motiva2 skrev (3 minutter siden):

Jeg tror det vil bedre seg gradvis over de neste ukene. Og man kan fortsatt bli bedre etter det. Det er over 4 år siden min siste runde med ECT, så jeg vet ikke nøyaktig.  Men du kommer garantert til å bli bedre enn nå!!

Godt å høre at andre har erfart at dette blir bedre 🥲

ISW skrev (3 timer siden):

Jeg har ikke tatt ECT noen gang, men har visst blitt dummere med årene jeg også. Tok den testen nå og fikk 118 i IQ. Tidligere har jeg ligget på 135-140.

Hjernen trenger trim da ISW, så hvis intelligensen synker med alderen tror jeg at det handler om at en mister nysgjerrighet og interesse, og så tror jeg at det kan handle om livsstil og hvor mye den påvirker konsentrasjon, ikke sant? 

Du stresser jo litt for tiden med div etter sommeren..

Endret av Kashmir

Annonse

Nicklusheletida
ISW skrev (4 timer siden):

Jeg har også blitt dummere.  Så dumt at jeg ikke skjønte at den gikk på tid og rakk ikke gjøre meg ferdig før den brutt 😁 Fikk 107. Fikk 112 siste jeg forsøkte en slik test, men samboeren satt og skravlet til meg hele tiden, så var ikke så lett å konsentrere seg heller. 

Grendel skrev (22 minutter siden):

Nei.

Du har ikke mistet 20% av intelligensen på grunn av én behandling. Det er et visst løp man må gjennom for å få godkjent behandlinger.

Det tør jeg si helt uten PhD i medisin.

Har hatt en serie på 9 behandlinger, ikke bare en.

kaNor skrev (8 minutter siden):

Har hatt en serie på 9 behandlinger, ikke bare en.

Det virker uansett som krisemaksimering å tro at IQ'en er permanent redusert basert på en test.

En IQ test krever konsentrasjon. Hvis du først stresset deg opp går det dårlig.

kaNor skrev (6 timer siden):

Forsøkte meg på https://test.mensa.no/Home/Test/nb-NO nå 3 dager etter siste ECT. Og IQ har falt med 20% i forhold til når jeg tok testen like før ECT. !!?! 

Har jo ikke sjans til å tenke/resonere klart så mange av besvarelsene ble ren gjettning. Dette er SKREMMENDE da jeg lever av å bruke hue i jobben min. Fikk ikke akkurat mindre angst og depresive tanker nå 😞😨🤢

Både depresjon og ECT kan påvirke kognitiv funksjon. For de fleste er det ikke en varig endring. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...