AnonymBruker Skrevet 18. august Del Skrevet 18. august Har noen spørsmål ang Brintellix. Er denne litt mildere/snillere enn andre ad siden den påvirker så mange ulike ting? Fører til mer balanse? Anonymkode: a2abf...7c3 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/485574-brintellix/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
emilie321 Skrevet 18. august Del Skrevet 18. august AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Har noen spørsmål ang Brintellix. Er denne litt mildere/snillere enn andre ad siden den påvirker så mange ulike ting? Fører til mer balanse? Anonymkode: a2abf...7c3 Vet ikke, men jeg kunne ikke bruke den da jeg kastet opp av den. Den virket også dårligere på angst enn cipralex (iallefall for meg) Min erfaring er at en må prøve seg frem. Noe som virker godt på meg, kan virke dårlig på en annen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/485574-brintellix/#findComment-4310198 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. august Del Skrevet 18. august emilie321 skrev (5 minutter siden): Vet ikke, men jeg kunne ikke bruke den da jeg kastet opp av den. Den virket også dårligere på angst enn cipralex (iallefall for meg) Min erfaring er at en må prøve seg frem. Noe som virker godt på meg, kan virke dårlig på en annen. Ja. Det som gjør der umulig. Fikk du mer angst eller ustabil psyke av den da? Anonymkode: a2abf...7c3 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/485574-brintellix/#findComment-4310199 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. august Del Skrevet 18. august Hjelper den på tankekjør? Følelser? Stabilitet? Anonymkode: a2abf...7c3 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/485574-brintellix/#findComment-4310204 Del på andre sider Flere delingsvalg…
emilie321 Skrevet 18. august Del Skrevet 18. august AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Ja. Det som gjør der umulig. Fikk du mer angst eller ustabil psyke av den da? Anonymkode: a2abf...7c3 Fikk nok litt mer angst, men psyken ble ikke mer ustabil. Er tilbake på cipralex. Nå bruker jeg noen andre medisiner ved siden av som er med på å stabilisere. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/485574-brintellix/#findComment-4310207 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. august Del Skrevet 18. august emilie321 skrev (3 minutter siden): Fikk nok litt mer angst, men psyken ble ikke mer ustabil. Er tilbake på cipralex. Nå bruker jeg noen andre medisiner ved siden av som er med på å stabilisere. Det er skummelt om den gir mer angst🫣 Er det stemningsstabiliserende da? Jeg er aldri noe som minner om glad eller normal. Så da er kanskie ikke stemnings stabiliserende noe Anonymkode: a2abf...7c3 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/485574-brintellix/#findComment-4310208 Del på andre sider Flere delingsvalg…
emilie321 Skrevet 18. august Del Skrevet 18. august AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Det er skummelt om den gir mer angst🫣 Er det stemningsstabiliserende da? Jeg er aldri noe som minner om glad eller normal. Så da er kanskie ikke stemnings stabiliserende noe Anonymkode: a2abf...7c3 Den gir jo ikke mer angst, men cipralex demper angsten min bedre. Så da jeg prøvde Brintellix, så virket den ikke så godt på angsten. Kan være at Brintellix er ypperlig for deg, det vet du ikke før du har prøvd. Jeg går på andre medisiner som er stemningsstabiliserende, så Brintellix virket ikke på den måten på meg. Synes du skal høre på legen om hvilke medisiner du bør prøve. Han kjenner deg best og vet hvilke du bør prøve. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/485574-brintellix/#findComment-4310217 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. august Del Skrevet 18. august emilie321 skrev (41 minutter siden): Den gir jo ikke mer angst, men cipralex demper angsten min bedre. Så da jeg prøvde Brintellix, så virket den ikke så godt på angsten. Kan være at Brintellix er ypperlig for deg, det vet du ikke før du har prøvd. Jeg går på andre medisiner som er stemningsstabiliserende, så Brintellix virket ikke på den måten på meg. Synes du skal høre på legen om hvilke medisiner du bør prøve. Han kjenner deg best og vet hvilke du bør prøve. Ja. Ville bare høre litt her først Anonymkode: a2abf...7c3 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/485574-brintellix/#findComment-4310230 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sokk Skrevet 18. august Del Skrevet 18. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Har noen spørsmål ang Brintellix. Er denne litt mildere/snillere enn andre ad siden den påvirker så mange ulike ting? Fører til mer balanse? Anonymkode: a2abf...7c3 Bivirkninger: Jeg tolererte Brintellix godt. Jeg hadde tidligere prøvd Zoloft og Remeron. Zoloft var som dynamitt i alle retninger, Remeron hadde umiddelbar effekt på vekt, noe jeg ikke ønsket. Eneste bivirkninger jeg opplevde av Brintellix var av og til kvalme første uka (kastet opp én gang), så ikke gi opp med en gang om du opplever dette, det kan gå over. I tillegg opplevde jeg seksuelle bivirkninger, som er helt greit for å komme seg ut av en depresjon, men som ikke ville vært greit for meg å oppleve resten av livet. Så jeg har seponert i samråd med lege 6 mnd etter jeg kom ut av depresjonen og etter å ha byttet den ut med en annen medisin. Jeg opplevde den som snill i oppstarten og under seponering. Virkning: Jeg klarte å mobilisere til å gjennomføre et samlivsbrudd etter jeg begynte på den og jeg tror Brintellix beskyttet meg fra å knekke sammen i den prosessen. Vanskelige ting gikk mindre inn på meg, jeg ble beskyttet mot de vondeste følelsene og det dypeste mørket. Jeg opplevde at jeg ble mer «chill». Jeg hadde veldig lite angst, særlig de første månedene jeg gikk på den (null angst i et par mnd). Jeg mistet ikke tilgang til positive følelser. Jeg følte meg riktignok tidvis flat de siste mnd jeg gikk på den, men det kan like gjerne skyldes grunnlidelsen (BP2). Jeg personlig har tro på at AD (om du finner en som passer for deg) kan gjøre det litt enklere å takle vanskelige livsomstendigheter. At du klarer å forholde deg til det med litt mer distanse. Det er vanskelig å si hva som er virkning/bivirkning av medisin og hva som er det naturlige forløpet av sykdommen. Jeg har hatt selvbegrensende depressive episoder før og de varer maks et par mnd. Så det kan hende jeg hadde opplevd bedring uansett. Det er umulig å si. Fraværet av angst de første månedene kan også skyldes at jeg trolig hadde litt forhøyet stemningsleie, grensende mot hypomani (hvor det tidvis bikket over - jeg angrer på en del adferd). Viktig: du må gi deg selv en sjanse til å oppleve bedring Du kan ikke på forhånd analysere deg frem til eller bestemme hvordan medisinen virker på deg. Men du kan bestemme at du skal prøve og se om det kan hjelpe deg. Du må tro på at medisinen kan hjelpe deg. Du må også bestemme deg for at du er villig til å tåle angstsymptomer, for det er ikke farlig. Hvis du er redd for at medisinen skal gi mer angst, så er du nesten garantert å oppleve dette. For nesten alt kan tolkes som symptomer på angst og du kommer til å kjenne ekstra godt etter. Du må ta et valg om at du er villig til å stå i eventuelle symptomer på angst i håp om å oppnå varig bedring. Hvis du ikke er villig til det og er såpass redd for angsten som du virker å være, så er det umulig å komme seg ut av det og jeg tror ikke noen medisin klarer å lure angsten ut av deg. Medisin kan hjelpe deg, men den kan ikke fjerne angst hvis du tviholder på angsten. Jeg håper du har en behandler, evt fastlege, som kan veilede deg litt rundt dette med angsten for angst og kanskje hjelpe deg å justere tankegangen din og forventningene dine litt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/485574-brintellix/#findComment-4310231 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. august Del Skrevet 18. august Sokk skrev (12 minutter siden): Bivirkninger: Jeg tolererte Brintellix godt. Jeg hadde tidligere prøvd Zoloft og Remeron. Zoloft var som dynamitt i alle retninger, Remeron hadde umiddelbar effekt på vekt, noe jeg ikke ønsket. Eneste bivirkninger jeg opplevde av Brintellix var av og til kvalme første uka (kastet opp én gang), så ikke gi opp med en gang om du opplever dette, det kan gå over. I tillegg opplevde jeg seksuelle bivirkninger, som er helt greit for å komme seg ut av en depresjon, men som ikke ville vært greit for meg å oppleve resten av livet. Så jeg har seponert i samråd med lege 6 mnd etter jeg kom ut av depresjonen og etter å ha byttet den ut med en annen medisin. Jeg opplevde den som snill i oppstarten og under seponering. Virkning: Jeg klarte å mobilisere til å gjennomføre et samlivsbrudd etter jeg begynte på den og jeg tror Brintellix beskyttet meg fra å knekke sammen i den prosessen. Vanskelige ting gikk mindre inn på meg, jeg ble beskyttet mot de vondeste følelsene og det dypeste mørket. Jeg opplevde at jeg ble mer «chill». Jeg hadde veldig lite angst, særlig de første månedene jeg gikk på den (null angst i et par mnd). Jeg mistet ikke tilgang til positive følelser. Jeg følte meg riktignok tidvis flat de siste mnd jeg gikk på den, men det kan like gjerne skyldes grunnlidelsen (BP2). Jeg personlig har tro på at AD (om du finner en som passer for deg) kan gjøre det litt enklere å takle vanskelige livsomstendigheter. At du klarer å forholde deg til det med litt mer distanse. Det er vanskelig å si hva som er virkning/bivirkning av medisin og hva som er det naturlige forløpet av sykdommen. Jeg har hatt selvbegrensende depressive episoder før og de varer maks et par mnd. Så det kan hende jeg hadde opplevd bedring uansett. Det er umulig å si. Fraværet av angst de første månedene kan også skyldes at jeg trolig hadde litt forhøyet stemningsleie, grensende mot hypomani (hvor det tidvis bikket over - jeg angrer på en del adferd). Viktig: du må gi deg selv en sjanse til å oppleve bedring Du kan ikke på forhånd analysere deg frem til eller bestemme hvordan medisinen virker på deg. Men du kan bestemme at du skal prøve og se om det kan hjelpe deg. Du må tro på at medisinen kan hjelpe deg. Du må også bestemme deg for at du er villig til å tåle angstsymptomer, for det er ikke farlig. Hvis du er redd for at medisinen skal gi mer angst, så er du nesten garantert å oppleve dette. For nesten alt kan tolkes som symptomer på angst og du kommer til å kjenne ekstra godt etter. Du må ta et valg om at du er villig til å stå i eventuelle symptomer på angst i håp om å oppnå varig bedring. Hvis du ikke er villig til det og er såpass redd for angsten som du virker å være, så er det umulig å komme seg ut av det og jeg tror ikke noen medisin klarer å lure angsten ut av deg. Medisin kan hjelpe deg, men den kan ikke fjerne angst hvis du tviholder på angsten. Jeg håper du har en behandler, evt fastlege, som kan veilede deg litt rundt dette med angsten for angst og kanskje hjelpe deg å justere tankegangen din og forventningene dine litt. Takk for svar! Jeg er veldig sensitiv for slike medisiner. Og har opplevd at enkelte typer helt reelt har gitt meg voldsom ustabilitet og angst- som IKKE var inbilt. (Fikk bekrefta dette med cyp analyse osv i etterkant). Sobril hjelper meg- så går fint an å «lure» angsten. 😊 Grunnen til at jeg ikke «tåler» mer angst eller rare symptomer er jo at jeg allerede er veldig rar, aktivert og ustabil. Anonymkode: a2abf...7c3 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/485574-brintellix/#findComment-4310237 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glitter Skrevet 18. august Del Skrevet 18. august Jeg ble veldig hypoman på grensen til manisk av Brintellix. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/485574-brintellix/#findComment-4310283 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. august Del Skrevet 19. august Svinger mellom å føle meg deppa og langt nede og fjern og veldig angst/frykt/aktivert 😌 Anonymkode: a2abf...7c3 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/485574-brintellix/#findComment-4310668 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.