Gå til innhold

Om man er utbrent; hva er oppskriften på å bli bedre?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker

Her er en forsker som mener risikoen for utbrenthet er stor når man er perfeksjonist og presser seg til å jobbe uten å finne mening i det man gjør.

Hvile er nødvendig når det er akutt utbrent, men han mener det er lite bevis for at hvile i månedsvis gjør folk friske:

https://www.forskning.no/psykologi/personer-med-utbrenthet-behandles-feil-mener-forsker/2385001

Behandlingen fokuserer på å finne mening. 

Trinity80

De kollegaene mine som har blitt utbrente har samme personlighet, nevrotiske. Nå er dette bare en observasjon fra min side og jeg har ikke sjekket hva forskning sier om saken.

Men ingen av de ble friske av hvile og har vært ute i måneder/ år. 

Jeg har deltatt på mange foredrag om utbrenthet og dens behandling. Alle har hatt anbefalinger som er i tråd med det denne psykologen hevder:

https://www.forskning.no/psykologi/personer-med-utbrenthet-behandles-feil-mener-forsker/2385001

AnonymBruker

Man må være obs på ulike typer utmattelse. Ved noen tilstander er nok overnevnte tilnærming riktig. Ved andre ikke. «Utbrent» brukes om et for vidt spekter.

https://www.me-foreningen.no/om-me/om-me-pem/

Anonymkode: e6e47...eb3

Annonse

AnonymBruker
nachnoo skrev (2 minutter siden):

ME og utbrenthet er to ulike lidelser. 

Ja. Men opplever at det sleives med begrep og så blir det stigmatisering av folk med alvorligere former for utmattelse. Så ville bare nevne detå

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Ja. Men opplever at det sleives med begrep og så blir det stigmatisering av folk med alvorligere former for utmattelse. Så ville bare nevne detå

Nå bringer du også inn begrepet utmattelse. Jeg synes vi i denne tråden skal prøve å holde oss til behandling av utbrenthet.

AnonymBruker
Trinity80 skrev (13 timer siden):

De kollegaene mine som har blitt utbrente har samme personlighet, nevrotiske. Nå er dette bare en observasjon fra min side og jeg har ikke sjekket hva forskning sier om saken.

Men ingen av de ble friske av hvile og har vært ute i måneder/ år. 

Det kan godt være at noen personlighetstyper har lettere for å få stresslidelser. Men føler du er litt generaliserende og stigmatiserende med den uttalelsen. 

Veldig mange går på en smell om livet blir for mye. Selvsagt spiller sikkert personlighetstrekk inn men blir for enkelt å si at man blir utrbent fordi man er nevrotisk. 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Skal man tvinge seg til å gjøre aktiviteter når man er helt "flat"?

Anonymkode: 74438...b05

Nei man må lytte til kroppen

og finne ut årsaken. Om det er «bare» mentalt må man kanskje jobbe med det men ofte er kroppen også utslitt med fysiske symptomer og trenger hvile og ikle pushing.

sjekk ut dr.ingri

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Skal man tvinge seg til å gjøre aktiviteter når man er helt "flat"?

Anonymkode: 74438...b05

Ja, etter hvert og gradvis økende.  Hvis en bare "lytter til kroppen", blir en slappere og slappere og ender ut som ufør.

Annonse

AnonymBruker
nachnoo skrev (18 minutter siden):

Ja, etter hvert og gradvis økende.  Hvis en bare "lytter til kroppen", blir en slappere og slappere og ender ut som ufør.

Viktig distinksjon mellom å ignorere/pushe og bare kjøre på og å gi kroppen hvile og ro først- og så gradvis øking. 

AnonymBruker
nachnoo skrev (19 minutter siden):

Viktig distinksjon mellom å ignorere/pushe og bare kjøre på og å gi kroppen hvile og ro først- og så gradvis øking.

det er imidlertid lettere sagt enn gjort når stress systemet har gått bananas

Trinity80
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det kan godt være at noen personlighetstyper har lettere for å få stresslidelser. Men føler du er litt generaliserende og stigmatiserende med den uttalelsen. 

Veldig mange går på en smell om livet blir for mye. Selvsagt spiller sikkert personlighetstrekk inn men blir for enkelt å si at man blir utrbent fordi man er nevrotisk. 

=veien til Ufør 2.0

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...