Gå til innhold

Miste virkelighetsoppfatning, hva hjelper?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hva kan hjelpe om man mister virkelighetsoppfatningen og ting føles rart og uvirkelig?

Jeg har bipolar og asperger og i går opplevde jeg den værste følelsen jeg noen gang har følt mtp dette med manglende virkelighetsoppfatning. Vet ikke helt hvordan beskrive det på en god måte men jeg snakket med teamet som følger meg opp og hun kalte det "manglende virkelighetsoppfatning" og det tenker jeg kan stemme. Jeg har også hatt det tidligere ifbm stress noe jeg tenker grunnen er nå også. Da kalte de det noe annet men husker ikke hva? Noen som vet?

Det hjalp med søvn i natt men har fortsatt litt denne følelsen og skulle gjerne vært foruten den, kjennes fælt ut.

Anonymkode: 01899...d7c

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/485717-miste-virkelighetsoppfatning-hva-hjelper/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg bruker også Seroquel og Abilify.

Kunne det hjulpet å øke en av dosene? Mistenker dog at Seroquel gir økt matlyst og Abilify uro og rastløshet. Men det er uansett mye lettere å leve med enn uvirkelighetsfølelse...

Har også bipolar og har slitt mye med dette. Vet ikke hvordan det best skal behandles. Ser bare at det har mye med fase å gjøre. Er man stabil lenge, så har det blitt et mindre problem etterhvert. 

Tok ca 2 år for meg å komme ut av det sist. Det gikk veldig gradvis og var uten behandling. Må har jeg kortere episoder av det. 

Hva sier teamet ditt du skal gjøre? 

Annonse

AnonymBruker
krøll9 skrev (11 timer siden):

Har også bipolar og har slitt mye med dette. Vet ikke hvordan det best skal behandles. Ser bare at det har mye med fase å gjøre. Er man stabil lenge, så har det blitt et mindre problem etterhvert. 

Tok ca 2 år for meg å komme ut av det sist. Det gikk veldig gradvis og var uten behandling. Må har jeg kortere episoder av det. 

Hva sier teamet ditt du skal gjøre? 

Hun sa det var viktig å ikke bli sittende å gruble. Også at jeg burde være i kjente omgivelser der jeg føler meg trygg og helst at jeg ikke var alene (så jeg er hos moren min nå). Og om jeg skulle kjenne det blir værre og opplever å miste virkelighetsoppfatningen skal jeg forsøker å avlede tankene med å gjøre noe som vanligvis er beroligende for meg, som å høre på musikk eller lage mat eller egentlig hva som helst. Og hvis det ikke skulle fungere tilstrekkelig så kunne jeg ringe teamet og snakke med en av de (de har åpent helg og kveldstid også). Og i værste fall så kunne hun i teamet komme hjem til meg og hente meg og bli med meg til legevakten slik at jeg kunne snakke med akutt teamet om å endre på medisiner. Det var også snakk om innleggelse men det tror jeg ville vært verre ift uvirkelighetsfølelsen siden da er man jo stengt inne og kan ikke gå ut når man vil, så det sa jeg at jeg ikke ønsket da.

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har bipolar og kjenner meg ikke igjen. Mister kun virkelighetsoppfatning ved psykose, ikke glimtvis i stabil fase. Kanskje handler det om Asperger mer enn bipolar? 

Anonymkode: 04654...fee

Det kan hende at du har rett i det. Men når jeg snakket med teamet som følger meg opp mente hun at det dreide seg om noe psykotisk. Eller kanskje ikke faktisk direkte psykose da, for jeg er jo fortsatt forholdsvis oppegående og har ikke reelle vrangforestillinger nå (mener jeg selv i alle fall). Og teamet er også ett Habiliterings team for voksne med asperger/autisme så hvis det heller dreide seg om noe relatert til asperger ville jeg trodd hun i teamet heller hadde sagt det? Regner med hun har god greie på akkurat det siden hele teamet spesialiserer seg på det?

Mener du depersonaliseing/derealisering?

Anonymkode: ad8f7...7df

Ja, jeg tror det. Når jeg leser om det kjenner jeg meg igjen i alle fall. Men det kan vel sikkert være lignende tilstander som ligner også, så er vel ikke 100% at det er det da likevel? Eller hva tenker du?

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Hun sa det var viktig å ikke bli sittende å gruble. Også at jeg burde være i kjente omgivelser der jeg føler meg trygg og helst at jeg ikke var alene (så jeg er hos moren min nå). Og om jeg skulle kjenne det blir værre og opplever å miste virkelighetsoppfatningen skal jeg forsøker å avlede tankene med å gjøre noe som vanligvis er beroligende for meg, som å høre på musikk eller lage mat eller egentlig hva som helst. Og hvis det ikke skulle fungere tilstrekkelig så kunne jeg ringe teamet og snakke med en av de (de har åpent helg og kveldstid også). Og i værste fall så kunne hun i teamet komme hjem til meg og hente meg og bli med meg til legevakten slik at jeg kunne snakke med akutt teamet om å endre på medisiner. Det var også snakk om innleggelse men det tror jeg ville vært verre ift uvirkelighetsfølelsen siden da er man jo stengt inne og kan ikke gå ut når man vil, så det sa jeg at jeg ikke ønsket da.

Det kan hende at du har rett i det. Men når jeg snakket med teamet som følger meg opp mente hun at det dreide seg om noe psykotisk. Eller kanskje ikke faktisk direkte psykose da, for jeg er jo fortsatt forholdsvis oppegående og har ikke reelle vrangforestillinger nå (mener jeg selv i alle fall). Og teamet er også ett Habiliterings team for voksne med asperger/autisme så hvis det heller dreide seg om noe relatert til asperger ville jeg trodd hun i teamet heller hadde sagt det? Regner med hun har god greie på akkurat det siden hele teamet spesialiserer seg på det?

Ja, jeg tror det. Når jeg leser om det kjenner jeg meg igjen i alle fall. Men det kan vel sikkert være lignende tilstander som ligner også, så er vel ikke 100% at det er det da likevel? Eller hva tenker du?

Vet ikke- men jeg kjenner mg igjen i beskrivelsen din. Og jeg er nok ikke psykotisk. Så føler man kan oppleve slikt av andre grunner og. Føler du deg frakobla «deg selv»?

AnonymBruker

Vet ikke- men jeg kjenner mg igjen i beskrivelsen din. Og jeg er nok ikke psykotisk. Så føler man kan oppleve slikt av andre grunner og. Føler du deg frakobla «deg selv»?

Har du snakket med din behandler om det og fått noen tilbakemeldinger på hva han/hun tenker? Ja, jeg føler meg frakoblet også.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...