Gå til innhold

Kurere flyskrekk

Anbefalte innlegg

Hei!

Synes nesten det er litt flaut å klage på et såpass "ufarlig" problem i dette forumet hvor jeg ser at andre innskrivere sliter voldsomt.

Men, altså: Jeg har flyskrekk! Er i utgangspunktet et friskt, optimistisk og fornuftig menneske som stort sett ser lyst på det meste. Men når det gjelder å FLY setter alt seg i vranglås, og samme hvor mye jeg prøver å overbevise meg selv om at det er mye farligere å f.eks. kjøre bil, så er jeg vettskremt. Jeg greier å ta fly innenlands uten alt for store problemer, selv om jeg gruer med en uke eller to på forhånd og er overbevist om at jeg har sett kjæresten for siste gang når jeg går ombord i flyet. Det går likevel greit fordi jeg vet det ikke tar lenger tid enn at jeg holder ut, dessuten har jeg gjort det noen ganger nå og begynner å bli kjent med "gangen" i en flytur Oslo-Trondheim.

Skjønner ikke hvorfor jeg har det slik, har aldri opplevd noe ubehagelig, ikke engang turbulens! Syntes til og med det var morsomt første gang. Det jeg gruer meg mest til er den fryktelige følelsen det må være å oppleve at det går galt, har hatt svært livaktige mareritt om dette.

Problemet er at jeg skal på min første sydentur noensinne til høsten, og jeg har allerede begynt å grue meg! Går faktisk og håper at et eller annet skal komme i veien, så jeg "slipper". Men jeg vil jo egentlig reise! Skal til Nord-Afrika, og som ikke vanlig flyskrekk er nok har jeg i det siste begynt å tenke på situasjonen i midt-østen og er overbevist om at vi kommer til å bli utsatt for terrorister. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, begynner å tvile på om jeg holder ut en flytur på flere timer (Den lengste turen jeg har tatt tok to timer, men den gikk faktisk bra). Og så må jeg reise med et stort fly (føler meg av en eller annen grunn tryggest i små fly, Widerøe er best!), og kan vel risikere både turbulens og alt mulig som jeg aldri har opplevd....

Jeg ser at dere anbefaler ulike medikamenter som Sobril, Valium m.m. til personer med flyskrekk. Det er bare det problemet at jeg hater å være "ruset", jeg drikker ikke alkohol en gang. Blir man ruset av slike midler? Jeg skal reise i følge med flere, også barn, bør være noenlunde klar.

Jeg har jo god tid enda, kan jeg rekke å kurere flyskrekken før ferien? Hvem kan hjelpe meg med det? Må jeg bestille time til psykolog, hvor lang ventetid er det eventuelt på slike timer? Hva koster det?

Flyskrekk-kurs ville kanskje vært tingen, men jeg har hørt at slike kurs arrangeres bare i Oslo, og da må jeg ta fly for å komme på kurs. Lite lurt og dessuten dyrt...

Huff, det er en hel verden der ute, men jeg tror kanskje aldri jeg kommer meg avgårde...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/48577-kurere-flyskrekk/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...