Sokk Skrevet 26. august Del Skrevet 26. august Den forsvunne diamanten skrev (11 minutter siden): Ok hvis han blir overført dit men aldri slippes ut så er jeg fornøyd med det og. Men han skal aldri ut. Han er jo diagnostisert med dyssosial pf også. Det i kombinasjon med hvor vanvittig grusomme handlinger han har begått taler for at han aldri skal slippe ut, uansett om han er på forvaring eller tph. Jeg synes det er fascinerende hvor mye rar argumentasjon ulike fagfolk må bruke for å sno seg unna at han har vrangforestillinger. Han er fullstendig frakoblet vår felles virkelighetsforståelse. Hvis ikke Breivik har psykose, hva står igjen av psykosebegrepet da? Det er mange på forumet her som blir betegnet som psykotiske med atskillig mindre velutviklede vrangforestillinger enn det Breivik har. Jeg tenker også at det kan være en slags oppreisning for de rammede og en enda bedre «hevn» om han får behandling og etterhvert begynner å innse hva han har gjort (om ikke dyssosial pf gjør ham helt ute av stand til å føle anger). Jeg synes for øvrig det er helt innafor å ønske hevn for det han har gjort. Det er et naturlig behov. Jeg synes ikke noen skal trenge å opptre med så stor «verdighet» at man må fornekte disse helt legitime behovene og følelsene. Jeg ble egentlig ganske provosert over det kollektive fokuset på «verdighet» gjennom hele rettssaken, for det var overhodet ikke noe verdig over ugjerningene som ble begått. Det var ekstremt brutalt og jeg skulle gjerne sett at pårørende og ofre fikk lov til å skrike og gråte og miste besinnelsen i den grad de hadde behov for det. Der tror jeg andre kulturer er flinkere enn oss til å anerkjenne de sterke følelsene som er involvert. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/485832-hvorfor-pr%C3%B8ver-de-ikke-ut-antipsykotika-p%C3%A5-breivik/page/2/#findComment-4312841 Del på andre sider Flere delingsvalg…
nachnoo Skrevet 26. august Del Skrevet 26. august @Sokk: Rettsstaten og rettsapparatet må og skal opptre med verdighet uansett hvor alvorlig forbrytelsen er. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/485832-hvorfor-pr%C3%B8ver-de-ikke-ut-antipsykotika-p%C3%A5-breivik/page/2/#findComment-4312856 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sokk Skrevet 26. august Del Skrevet 26. august nachnoo skrev (2 minutter siden): @Sokk: Rettsstaten og rettsapparatet må og skal opptre med verdighet uansett hvor alvorlig forbrytelsen er. Ja, det vet jeg (har 5 års utdanning om det). Alle aktørene i rettsvesenet (påtalemyndighet, dommere, advokater) må opptre profesjonelt og med verdighet (men også uavhengig!) og vi må forholde oss til de lovene som gjaldt da ugjerningen ble begått. Det er grunnprinsipper i rettsstaten. Men kanskje ikke hele samfunnet, media, og de rammede? Jeg likte ikke tonen som lå over hele temaet den gangen. Hvorfor var det ikke pårørende som måtte eskorteres ut av retten fordi de kom med fortvilte utbrudd? Nå mener jeg ikke å påtvinge noen en reaksjon, men kanskje har vi påtvunget et alt for høyt krav om «verdighet». Vi burde snakke om hevn, om sinne og fortvilelse. Om hvorfor det er så vanskelig for oss å si at han er psykotisk. Det var åpenbart et sterkt behov for å straffe ham, men i stedet for å snakke om at det føltes moralsk «feil» å ikke straffedømme ham, så ble det gjemt bak juridiske og rettspsykiatriske vurderinger så man kunne opprettholde fasaden om at man var så flink og «verdig» i oppgjøret. Var ikke de to første oppnevnte rettspsykiaterne kompetente i jobben sin? Blir det ikke feil om vi skal «shoppe» erklæringer til vi finner en lege som er enig med oss? Jeg opplever at man brukte jussen og rettspsykiatrien som verktøy for å oppnå noe massene ønsket, men som kanskje var faglig feil fra flere profesjoner. Det siste kan jeg selvsagt ikke si med sikkerhet, men det er jo interessant å merke seg at påtalemyndigheten hadde vett nok til å nedlegge påstand om dom til tph. Lippestad la derimot ned påstand i henhold til den psykotiske virkelighetsoppfatningen til egen klient, som tilfeldigvis var i tråd med det «folket» ønsket. Har han da opptrådt i tråd med sin klients egentlige interesser? Som fortsatt går med ubehandlet psykose? I jakten på en fasade av verdighet har det kanskje blitt gjort noen uverdige vurderinger - og de gjøres fortsatt. Det er utrolig enkelt å prosedere i retten om hvor fæl han er - se, han angrer jo fortsatt ingenting! Det er veldig mye vanskeligere å skulle innrømme at han har vært psykotisk hele tiden og at alle har vært med på keiserens nye klær. Det klarer vi ikke og keiseren er fortsatt naken i all sin prakt, og han får vist det frem i rettssalen med jevne mellomrom. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/485832-hvorfor-pr%C3%B8ver-de-ikke-ut-antipsykotika-p%C3%A5-breivik/page/2/#findComment-4312867 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august Del Skrevet 26. august Det er mer sannsynlig han har Asperger enn schizofreni. ABB har ingen psykoselidelse. Var iIS terroristene og krigerne schizofrene og da? At folk mener omfanget er relevant og peker mot psykose er jo tvert imot slik det fungerer. Kongsberg drapsmannen er mer typisk en schizofren massemorder. Dunkel grunn til drapene og ingen fremgang, men snarlig forverring etter år på sikkerhetsavdelingen. Anonymkode: baf55...396 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/485832-hvorfor-pr%C3%B8ver-de-ikke-ut-antipsykotika-p%C3%A5-breivik/page/2/#findComment-4312904 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august Del Skrevet 26. august AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Det er mer sannsynlig han har Asperger enn schizofreni. ABB har ingen psykoselidelse. Var iIS terroristene og krigerne schizofrene og da? At folk mener omfanget er relevant og peker mot psykose er jo tvert imot slik det fungerer. Kongsberg drapsmannen er mer typisk en schizofren massemorder. Dunkel grunn til drapene og ingen fremgang, men snarlig forverring etter år på sikkerhetsavdelingen. Anonymkode: baf55...396 Hva var grunnene til drapene i Kongsberg? Og hva mener du med at han har blitt forverret på sikkerhetsavdelingen? Anonymkode: 690e3...ca2 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/485832-hvorfor-pr%C3%B8ver-de-ikke-ut-antipsykotika-p%C3%A5-breivik/page/2/#findComment-4312909 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august Del Skrevet 26. august AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Hva var grunnene til drapene i Kongsberg? Og hva mener du med at han har blitt forverret på sikkerhetsavdelingen? Anonymkode: 690e3...ca2 Grunnen bar vel vag og del av psykose. Det stod om han i en nettavis for noen måneder siden. Han hadde begjært seg løslatt for nå var han frisk. Overlegen på sikkerhetsavdelingen sa han var sykere og holdt seg mest for seg selv på rommet. Og at han var kognitivt svekket. Anonymkode: baf55...396 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/485832-hvorfor-pr%C3%B8ver-de-ikke-ut-antipsykotika-p%C3%A5-breivik/page/2/#findComment-4312914 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august Del Skrevet 26. august Skulle ABB ha vært syk hele tiden fra planleggingsfasen til nå, så ville han vært en kroniker. Jeg oppfordrer folk som tror han har schizofreni besøke ett kronikerhjem for schizofrene. Da ville nok pipa få en annen lyd. Jeg har vært på ett slikt sted og forfallet er betydelig. Anonymkode: baf55...396 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/485832-hvorfor-pr%C3%B8ver-de-ikke-ut-antipsykotika-p%C3%A5-breivik/page/2/#findComment-4312917 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august Del Skrevet 26. august AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Skulle ABB ha vært syk hele tiden fra planleggingsfasen til nå, så ville han vært en kroniker. Jeg oppfordrer folk som tror han har schizofreni besøke ett kronikerhjem for schizofrene. Da ville nok pipa få en annen lyd. Jeg har vært på ett slikt sted og forfallet er betydelig. Anonymkode: baf55...396 Men er det alle medisinene de putter på de eller schizofrenien som gjør de sånn? Det tror jeg er mest medisinene. Man blir feit, giddaløs, trøtt, zombie når man blir dopet ned på slike medisiner. De som er på sånne steder er også gitt opp av samfunnet så de bryr seg ikke bare putt de på masse medisiner så lager de ikke bråk liksom. Anonymkode: 690e3...ca2 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/485832-hvorfor-pr%C3%B8ver-de-ikke-ut-antipsykotika-p%C3%A5-breivik/page/2/#findComment-4312923 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Everybody Skrevet 26. august Del Skrevet 26. august AnonymBruker skrev (2 timer siden): Skulle ABB ha vært syk hele tiden fra planleggingsfasen til nå, så ville han vært en kroniker. Jeg oppfordrer folk som tror han har schizofreni besøke ett kronikerhjem for schizofrene. Da ville nok pipa få en annen lyd. Jeg har vært på ett slikt sted og forfallet er betydelig. Anonymkode: baf55...396 Kronikerhjem for schizofrene? Finnes det? Bor man der permanent? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/485832-hvorfor-pr%C3%B8ver-de-ikke-ut-antipsykotika-p%C3%A5-breivik/page/2/#findComment-4312973 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.