Gå til innhold

Er det blitt for lett å bli ufør idag?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Antall unge uføre under 30år har doblet seg de siste 10årene. Hva skyldes dette? Det kan jo ikke plutselig ha blitt så mye vanligere å være syk? Er det blitt for lett å bli ufør idag? 

https://www.nrk.no/nyheter/dobling-av-unge-ufore--1.17017096

Anonymkode: bae3b...c3b

Fortsetter under...

Ja, det er alt for "lett". Dvs at det er alt for sen og og dårlig oppfølging fra NAV for å hjelpe folk ut i arbeidslivet. AAP (arbeidsavklaringspenger) er i de fleste tilfellene bare en vits- passiv utbetaling av penger uten at det settes inn noen tiltak for å hjelpe personen.

Jeg har mange eksempler på at det skjer tilnærmet ingenting for å hjelpe folk tilbake til arbeidslivet.

Worriesome Plenty 2

Hva med de som mangler driv og ambisjoner da, type schizofrenipasienter, har det noen hensikt å få de ut i tiltak?

Jeg bare drev i en boble av psykotisk angst, og fikk tilslutt ett brev i posten om å skrive under på uføresøknad. Dette var i en region som hadde elendig psykiatri tilbud på 90 tallet. 

Det var i hvertfall lett.  

Annonse

AnonymBruker

Nei, tvert imot. Man blir sykere av å vre lenge i dette systemet. Venter på full uføretrygd nå og det er helt forfedelig. Vil bare bli ferdig med dette! Og ja, jeg blir dårligere og dårligere av denne usikkerheten jeg lever konstant med

Anonymkode: 041e1...bfa

AnonymBruker

Jeg kan kun snakke for meg selv, men jeg var 10 år på AAP og var alltid under tiltak i den tiårsperidoen. Flere forskjellige arbeidsplasser, flere tilrettelagte skoler/utdanninginger, sykehus besøk, kurs etc. 

Så dette med at nav ikke setter igang nok tiltak gjaldt ikke i min by.

Så nei, jeg vil ikke si det er for lett å bli ufør idag. I allefall ikke i de store byene.

Anonymkode: 852a1...dd0

Worriesome Plenty 2 skrev (4 timer siden):

Hva med de som mangler driv og ambisjoner da, type schizofrenipasienter, har det noen hensikt å få de ut i tiltak?

Pasienter med schizofreni er ikke de en skal kreve mest av når det gjelder deltagelse i arbeidslivet.

stjernestøv
nachnoo skrev (2 minutter siden):

Pasienter med schizofreni er ikke de en skal kreve mest av når det gjelder deltagelse i arbeidslivet.

Og den diagnosen hadde jeg da jeg ble uføretrygdet uten at jeg visste det, klarte ikke mye men det gjør jeg ikke nå heller. 

Annonse

snusmumeriken96
Everybody skrev (På 1.9.2024 den 22.44):

Nei det er ikke veldig lett å bli ufør. Først må man på AAP i mange år mens man er i behandling, deretter er det arbeidsutprøving.

Jeg gikk ikke på aap. Jeg gikk på kvp i 1 år, og før dwt gikk jeg på sosialstønad i 2 år og deretter ufør. 

Jeg husker jeg egentlig ikke ville bli ufør, men nav veilederen min maset om at jeg måtte søke ufør - jeg gjorde det hvis ikke ville jeg havna tilbake på sosialen

Aap var det aldri snakk om.. 

AnonymBruker
erik123 skrev (1 time siden):

Ja det er alt for lett, mange tusen kunne deltatt i arbeidslivet. Slapt av legene og NAV, vil noen virkelig gå på uføretrygd hele livet? 

Husk at ikke alle har 100% uføretrygd 

Anonymkode: 041e1...bfa

AnonymBruker
erik123 skrev (19 minutter siden):

Alt for mange som ikke gidder å jobbe, det må bli mye strengere å få uføretrygd. Nå får du bare du hoster litt. 

Det hadde vært interessant å se hvor mange som fortsatt var uføretrygdet hvis man ikke hadde fått trygd, slik det er i mange andre land. Der må man jobbe for å overleve, selv om man har vondt i kroppen, er sliten eller andre ting. På den annen side selvfølgelig trist for de som VIRKELIG er så syk at de ikke er i stand til å arbeide. 

Anonymkode: ec2bb...ea3

AnonymBruker
erik123 skrev (56 minutter siden):

Alt for mange som ikke gidder å jobbe, det må bli mye strengere å få uføretrygd. Nå får du bare du hoster litt. 

Jobber du selv da? Vet du er over 70 år, men var du i jobb inntil pensjonsalder? Eller ble du trygdet før den tid?

Anonymkode: 80fcb...2d7

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Jobber du selv da? Vet du er over 70 år, men var du i jobb inntil pensjonsalder? Eller ble du trygdet før den tid?

Anonymkode: 80fcb...2d7

Jeg har jobbet hele mitt voksne liv, det har vel ikke du!! Mange kunne ha jobbet, men det er mer behagelig å gå på trygd. Det må gjøres noe med dette nå. Vi kan ikke ha 370000 på uføretrygd. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...