Gå til innhold

Er det blitt for lett å bli ufør idag?

Anbefalte innlegg

nachnoo skrev (På 2.9.2024 den 8.31):

Dvs at det er alt for sen og og dårlig oppfølging fra NAV for å hjelpe folk ut i arbeidslivet.

Jeg mener (med all respekt) at helsevesenet må ta sin del av ansvaret her.

Satt (veldig) på spissen, så opplever jeg det offentlige helsevesen gjeldende enkelte lidelser slik at "Pasienten tar ikke livet av seg, da er jobben gjort". Om vedkommende har det jævlig, eller ikke evner å jobbe, så er det ikke av like stor betydning. Jeg føler at veldig mange går og "hangler" med en eller annen sykdom som kunne vært bedre behandlet hvis det var tid/kapasitet/kompetanse til det. 

I tillegg, og dette er en utrolig upopulær ting å si, som verken gir likes på DOL eller stemmer i politikken. Skal vi få færre uføre, så er vi nødt til å ha et behandlingstilbud til de som er på vei ut av arbeidslivet eller står i fare for det. Jeg sier ikke at uføre skal stues vekk på oppbevaring og ikke bli bedre. Men i og med at problemer gjerne lettere lar seg løse tidlig, så er det etter min mening lurt å sette inn en innsats der.

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

slik det er i mange andre land. Der må man jobbe for å overleve, selv om man har vondt i kroppen, er sliten eller andre ting. 

Anonymkode: ec2bb...ea3

Da er det kriminalitet, eller å snylte på foreldre, som tar over hovedsakelig, kombinert med lavere levestandard så lavtlønte jobber eventuelt gir småpengene som trengs for å overleve

Greit å ønske det, og kanskje det er bedre (se USA f.eks), men det er også nedsider (se USA f.eks)

Vet ikke hvor kult du ville syntes det var å bo et sted med gjenger som dominerer, du kan prøve å kjøre til jobb men neste dag er bilen din borte, tror du blir overrasket om du får viljen din og ser hvordan det faktisk er (er en grunn til at alle vil flytte til Norge)

Anonymkode: 371c4...871

AnonymBruker
erik123 skrev (2 minutter siden):

Hvis du hadde giddet å følge med, så har jeg skrevet om det, nå er jeg pensjonist etter et langt arbeidsliv. Er du "naver"?

Jeg er ufør. Burde jeg skamme meg?

Anonymkode: 97874...4d8

Annonse

AnonymBruker
erik123 skrev (30 minutter siden):

Hvis du hadde giddet å følge med, så har jeg skrevet om det, nå er jeg pensjonist etter et langt arbeidsliv. Er du "naver"?

har dine innbetalte skatter veid opp for hvor stor utgift du er for staten ? Generelt går nordmenn ca 8 millioner i minus per person gjennom livet, for en lever så lenge etter en blir pensjonist nå til dags med sås tore utgifter for staten. Veldig mange av de som tror de ikke er "navere", er faktisk navere. Vet ikke om det er deg, men flertallet av arbeidende folk er faktisk navere og snylter på staten gjennom for lave skatteinnbetalinger i forhold til ytelser mottatt over livstiden.

Anonymkode: 371c4...871

AnonymBruker
erik123 skrev (47 minutter siden):

Spørs om du er frisk nok til å jobbe. Så får du ikke pensjonspoeng, og får en simpel alderspensjon. 

Jeg hadde oppsparte pensjonspoeng før jeg ble ufør. Og man får pensjonspoeng som ufør basert på den inntekten som uføretrygden erstatter.

Anonymkode: 97874...4d8

AnonymBruker

Problemet er mer sammensatt enn mange vil fremstille det. For det første er det ganske tilfeldig oppfølging av elever som strever på skolen. De som har har hatt noen form for spesialoppfølging på skolen har lite oppfølging i overgang til arbeidslivet. Der glipper det for en del. Dessuten er det så dyrt å bo i dette landet nå at man klarer seg dårlig på å jobbe litt. Og det er større krav til utdannelse og fagbrev. Alle vet jo også at ferre med psykiske plager får behandling pga kapasiteten i psykiatrien. Med i tallene for unge uføre er også mange med medfødte diagnoser som feks ulike grader av utviklingshemming og autisme. Ellers er det også en del med  rus og tyngre psykiske diagnoser. Det høres jo ut som noen mener at største parten av de med ung ufør er friske folk som later som de er syk. Aspergere har vanskeligere for å få uføretrygd nå enn tidligere. Og mange av disse har surret rundt i systemet til slutten av tyveårene og lengre før de får uføretrygd. 

Anonymkode: 2ca48...877

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...