Gå til innhold

Er det blitt for lett å bli pensjonist idag?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Grendel skrev (53 minutter siden):

Jeg synes det er litt for lett å bli pensjonist, ja.

Politifolk får full pensjon når de er 57. Det var sikkert fornuftig den gang de fleste politifolk var ute og slåss ikke med røvere, men nå er det mer enn nok av andre oppgaver.

Så har vi Equinor ansatte som ble tilbudt lønn livet ut for å slutte tidlig. 

Så har du andre yrkesgrupper som har så belastende yrker at en stor prosent blir uføretrygdet før de blir 67 år. De ender opp med dårligere pensjon pga det. Spesielt kvinnedominerte yrker som gir lite penger statskassen. 

Anonymkode: 05a51...e89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

ISW skrev (21 timer siden):

On topic:

Behandlingsbegrensning i sykehjem | Tidsskrift for Den norske legeforening (tidsskriftet.no)

Denne artikkelen sier mye om det politikerene IKKE snakker om. At man ikke ønsker å behandle sykehjemspasienter og kort sagt (slik jeg også opplevde); et dødsfall på sykehjem feires av sykehjemslegen fordi man da har en ledig plass og en person mindre på pensjon. Satt litt på spissen selvsagt.

Dette synes jeg er uverdig for et land som Norge.

 

påskelilje skrev (18 timer siden):

Vi opplever artikkelen veldig forskjellig! Legen som har skrevet den, beskriver - slik jeg forstår det - dilemmaet med å overbehandle pasienter som ikke kan uttrykke sin vilje og behandle i mindre grad de pasientene som er oppegående kognitivt og mentalt i forhold til hva han hadde tenkt i utgangspunktet. 

Har vi lest samme artikkel?

Jeg leser også denne artikkelen helt annerledes enn ISW. Dette handler også om verdighet - hva man skal utsette en skrøpelig kropp for i livets sluttfase. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grendel skrev (1 time siden):

Jeg synes det er litt for lett å bli pensjonist, ja.

Politifolk får full pensjon når de er 57. Det var sikkert fornuftig den gang de fleste politifolk var ute og slåss ikke med røvere, men nå er det mer enn nok av andre oppgaver.

Enig. Men det er nok vanskelig å ta fra yrkesgrupper slike særaldersgrenser selv om oppgavene har endrer seg, levealderen og «friskhetsgrad» på de ulike aldrene har økt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

morsan skrev (2 timer siden):

Enig. Men det er nok vanskelig å ta fra yrkesgrupper slike særaldersgrenser selv om oppgavene har endrer seg, levealderen og «friskhetsgrad» på de ulike aldrene har økt. 

Reglene vil aldri bli forandret. Men det er tidlig med pensjon når du er 57 år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

erik123 skrev (7 timer siden):

Du er den største mobberen her, og du bør få en advarsel. Du er ufin og opptrer foraktelig. Bør ikke være på forumet. 

Alt er mobbing for deg. Slutt å ta deg så nær av ting hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everybody skrev (16 timer siden):

Alt er mobbing for deg. Slutt å ta deg så nær av ting hele tiden.

Det er mobbing når en som deg hetser folk som er gamle. Skam deg!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan vi ikke være enig om å slutte å mobbe folk? Det fører ikke noe med seg. Blir ikke god diskusjon ut av det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
erik123 skrev (1 time siden):

Kan vi ikke være enig om å slutte å mobbe folk? Det fører ikke noe med seg. Blir ikke god diskusjon ut av det. 

Du mobber minst like mye når du drar alle unge uføre under en kam. Å være ung er ikke synonymt med å være immun mot alvorlig sykdom. 

Anonymkode: 20f83...60c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Du mobber minst like mye når du drar alle unge uføre under en kam. Å være ung er ikke synonymt med å være immun mot alvorlig sykdom. 

Anonymkode: 20f83...60c

Det var kanskje ikke bra, det innrømmer jeg. Men du er en like stor mobber. Så slutt med det. Hverken uføre eller eldre har det bra. Det er du vel enig i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

erik123 skrev (2 timer siden):

Det er mobbing når en som deg hetser folk som er gamle. Skam deg!!

Du hetser uføre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
erik123 skrev (38 minutter siden):

Det var kanskje ikke bra, det innrømmer jeg. Men du er en like stor mobber. Så slutt med det. Hverken uføre eller eldre har det bra. Det er du vel enig i?

Det er jeg enig i. Jeg vet at det er mennesker som dessverrer utnytter systemet og som spekulerer i å simulere, men det er veldig vondt for meg som ble født med sykdommen som gjorde meg ufør og fratok meg alt mennesker på min alder skal oppleve å bli gruppert sammen med med de som bare er late. Det er ingenting mer jeg ønsker enn å bruke utdannelsen min, eie en bolig, få bedre lønn, få sertifikatet og kjøre bil. 

Nå er jeg så heldig at jeg har en liten jobb ved siden av, men siden jeg bare blir værre og værre så er det slettes ikke sikkert jeg kan stå i den i flere år og da er jeg veldig glad for at ordninger som uføretrygd eksisterer. Jobben fikk jeg takket være en venn av familien. På arbeidsmarkedet der ute hadde jeg ikke hatt sjans. 

Jeg hadde byttet bort sykdommen med noe mindre alvorlig og en fulltidsjobb for å få et mer verdig liv når som helst. Slippe stigmatiseringen hver gang jeg møter på en nabo eller må selskaper der de står med kronisk mistenktomt skepsisblikk i det de hører at jeg er ufør 

Jeg får ikke engang brukt utdannelsen min som jeg brukte årevis på å få til ved å ta opp realfag privat, og det er en stor sorg. 

Anonymkode: 20f83...60c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

At alle burde få gratis helsehjelp bortsett fra pensjonister. 

Anonymkode: a3535...63e

Du er bare ufyselig!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
erik123 skrev (1 time siden):

Du er bare ufyselig!!

mange land har ikke gratis helsehjelp til noen, om det skal dekkes av individer eller fellesskapet er det ingen fasit for.

dersom en ikke klarer finansiere det med staten, det dekkes privat, sånn er verden. Hvorfor går du ikke til Afrika og forteller dem hvor ufyselige de er som ikke har gratis helsehjelp til borgerne sine..... verden er ikke så enkel, leger vokser ikke på trær, etc etc.

men kan ikke du heller komme med forslag, hvordan skal vi løse at statens utgifter er mye større enn utgiftene (og selv om vi kuttet all uføretrygd til 0 kroner ville det fortsatt ikke løst problemet, så kom med andre forslag enn det pliz)

Anonymkode: dac46...399

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
erik123 skrev (På 6.9.2024 den 19.01):

Det di ikke har fått med deg er at pensjonister har jobbet hele livet. Mens unge uføre aldri kommer i jobb..De er en stor utgiftspost  hele sitt  voksne liv. Så her er det en stor forskjell.  Ser at jyplinger her inne forsvarets latskap..

Birgir er ikke enig.

 

Anonymkode: 77b9f...a26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

mange land har ikke gratis helsehjelp til noen, om det skal dekkes av individer eller fellesskapet er det ingen fasit for.

dersom en ikke klarer finansiere det med staten, det dekkes privat, sånn er verden. Hvorfor går du ikke til Afrika og forteller dem hvor ufyselige de er som ikke har gratis helsehjelp til borgerne sine..... verden er ikke så enkel, leger vokser ikke på trær, etc etc.

men kan ikke du heller komme med forslag, hvordan skal vi løse at statens utgifter er mye større enn utgiftene (og selv om vi kuttet all uføretrygd til 0 kroner ville det fortsatt ikke løst problemet, så kom med andre forslag enn det pliz)

Anonymkode: dac46...399

Sett ned uføretrygden kraftig, og få folk i arbeid, vi trenger flere hender. Så må alle utlendinger som ikke jobber, komme seg i jobb. Mange tusen går på trygd, det er en uting. Og kutt ut bistand, der sløses det mange milliarder bort. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Slippe stigmatiseringen hver gang jeg møter på en nabo eller må selskaper der de står med kronisk mistenktomt skepsisblikk i det de hører at jeg er ufør

Da svarer du bare at du jobber for NAV med å opprettholde den store samfunnsløgnen. Det stopper kjeften på de fleste, så da får du nok være i fred.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

erik123 skrev (1 time siden):

Sett ned uføretrygden kraftig, og få folk i arbeid, vi trenger flere hender. Så må alle utlendinger som ikke jobber, komme seg i jobb. Mange tusen går på trygd, det er en uting. Og kutt ut bistand, der sløses det mange milliarder bort. 

Du vet at Norge har en veldig høy andel av befolkningen i arbeid. Det er ikke jobber til alle, ei trenger alle å jobbe i dagens samfunn. Mye er automatisert, det er konkurranse om jobbene, man trenger mer utdannelse.

Ting er ikke som når du var ung mann i 1960. Prøv å tenk litt i nyere baner.

Endret av Everybody
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everybody skrev (2 timer siden):

Du vet at Norge har en veldig høy andel av befolkningen i arbeid. Det er ikke jobber til alle, ei trenger alle å jobbe i dagens samfunn. Mye er automatisert, det er konkurranse om jobbene, man trenger mer utdannelse.

Ting er ikke som når du var ung mann i 1960. Prøv å tenk litt i nyere baner.

Arbeidslivet har mange tusen ledige jobber. Det mangler folk over alt. Mangler tusenvis av sykepleiere.  Dette bør du vite. Hvorfor skal alle gå på trygd? Er det det Norge trenger.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...