Lillenelli Skrevet 21. september 2000 Del Skrevet 21. september 2000 Hei alle sammen :-) Lurer på om det er noen av dere andre som har erfaringer rundt punktet renslighet blandt barna med ad/hd. Vi med vår datter,opplever nemlig veldig mange tunge stunder fordi vår datter er så grisete av seg. Og da er det ikke snakk om grising ved matbordet,for det er ingenting i forhold til det vår datter driver med,hun griser med avføringen sin til stadighet,og det som er det største problemet er at hun gjør dette på rommet sitt,på kvelden og på natta,og jeg har ikke tall på hvor mange ganger vi har funnet rommet hennes utgriset og ja,jeg vet snart ikke råd for hva vi skal gjøre lengre. Og hun skal grise med dette oppi senga, og spesielt på lekene sine ,slik at mange av dem er Ødelagte og kan aldri brukes igjen,og så gulper hun til stadighet, siste ting hun gjorde var og gulpe oppi håret til dokka si !!! Hva skal man gjøre med sånn. Vi har prøvd og snakke med henne om dette,og vi skjønner at hun fatter at det hun gjør er veldig galt,for når hun gjør det så prøver hun og gjøre det hvor vi ikke kan se det/finne det,bla. i skuffer,og skap,under senga ,ja, de mest utroligste plasser,og når vi spør hennes hvorfor så sier hun bare"jeg vet ikke " eller at hun glemte og gå ned på do...,jeg vet at det er sagt at de med ad/hd er grisete av seg,men har aldri hørt noen av dere nevne dette,så derfor måtte jeg bare spørre dere,fordi jeg føler meg så fryktelig rådvill... Hun har et kleskap på rommet sitt,og dette skapet må vi låse for ellers tar hun ut alle klærne sine og griser dem ut,eller roter dem utover hele huset,og rydde vil hun aldeles ikke gjøre,så vi så ingen annen råd enn og låse skapet. Det føles så trist ut at det må være sånn,og så veldig vondt fordi jeg vet at hun ønsker og ha det fint og koselig på rommet sitt,pynte der med forskjellige ting,men alt hun får ødelegger hun som oftes,eller så varer det noen dager,og så er de også ødelagte.I vår pusset vi opp rommet hennes,malte veggene rosa og listene gule fordi det er hennes favorittfarver,nå ser rommet hennes nesten like herja ut som før vi pusset det opp,vi prøver så godt vi kan ,men ingenting hjelper. Jeg ville bli så veldig glad om noen av dere andre hadde noen råd og gi meg,eller tips til hva vi kan prøve,fordi vi er kommet til et punkt hvor alt står liksom fast,og vi trenger virkelig hjelp...Hva skal vi gjøre...?? Håper dere kan svare meg her inne eller sende en email...min emailadresse er :[email protected] ..., Jeg vet at det kanskje er domt og fortelle/snakke om slike ting som renslighet,men det er jo fatisk noe som også hender innen ad/hd,og da bør man kanskje ta dette temaet opp også ? vennlig hilsen og klem fra Lillenelli....:-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/4864-adhd-og-renslighet/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fredag Skrevet 22. september 2000 Del Skrevet 22. september 2000 Kjære lillenelli! Det er ikke småtterier dere sliter med!!!! Synes du bør prøve å få profesjonell hjelp her! Snakk med barnets lege eller BUP. Eller kanskje med helsesøster. Jeg vet at mange ADHD-barn sliter med renslighet, men mere det at de ikke gidder å gå på do eller at de ikke vil vaske seg. Men når det gjelder rommet hennes har jeg kanskje noen gode råd. Rosa og gult som dere har malt er (var) sikkert pent, men dette er farger som virker oppkvikkende/forstyrrende på barnet. Jeg ville malt rommet hennes blått, (gjerne mørkeblått) eller grønt som er mye mer beroligende farger på et soverom. (Du kan heller ha friske farger på gardinene! Kanskje to sett gardiner. Et sett fargeglade til dagen, og et sett mørke til å trekke utenpå om natten?)Deretter ville jeg ha tatt vekk/ryddet vekk mesteparten av lekene, ihvertfall om kvelden. Det med låsbart skap til klær var lurt. Hva med et til leker også? Kanskje et med glassdør så hun kan se lekene sine (hvis hun ikke knuser glasset da!!) Så ville jeg ha satt frem en potte til henne. Kanskje hun ikke tør gå på do om natten!! OG så ville jeg lovet henne små premier hvis hun ikke griser! Pokemonkort kanskje, eller noe annet hun digger. Hver morgen hun ikke har griset, får hun en premie! La det gå sport i det. Snakk masse med henne om det. Om og om igjen. Si at det bor kariuser og baktuser i bæsjen hennes og at de må vi få ned i kloakkrøret, så de ikke hopper opp i tennene hennes og lager hull. Kjære lillenelli, dette var bare noen tanker fra meg! Lykke til! Fortell hvordan det går da! Klem fra 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/4864-adhd-og-renslighet/#findComment-27248 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gunnar Oftedal, barnelege Skrevet 22. september 2000 Del Skrevet 22. september 2000 Renslighetsproblemer er ikke en del av ADHD - atferden. Noen kan være urenslige, men da mest som en form for opposisjon i forhold til foreldre. Slik du beskriver din datters urenslighet er det uttrykk for psykologiske problemer som hun sliter med, og hun trenger hjelp for å komme ut av det. Ta kontakt med din BUP og få henvisning dit av din lege så snart som mulig- med slike symptomer har hverken hun eller dere det så lett. Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen. Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/4864-adhd-og-renslighet/#findComment-27305 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.